لزوم تحول‌بخشی در گردشگری شهرهای مذهبی

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم بر لزوم لزوم تحول‌بخشی در حوزه گردشگری شهرهای مذهبی کشور تأکید کرد و گفت: متأسفانه باوجود امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سه شهر مذهبی قم، مشهد و شیراز، اقدام خاصی انجام‌نشده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
لزوم تحول‌بخشی در گردشگری شهرهای مذهبی
شناسه : 44063 | انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، ابوالقاسم مقیمی در نخستین سمپوزیوم استانی نقش‌آفرینی، همگرایی دستگاه‌های ذینفع در توسعه گردشگری شهر قم که به میزبانی سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های گردشگری شهر قم اظهار داشت: باوجود همه اقداماتی که در حوزه گردشگری در شهر قم انجام‌شده اما هنوز ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری شهر قم در عرصه ملی و بین‌المللی مغفول مانده است.

وی با تأکید بر تعریف پروتکل‌ها و استانداردسازی لازم در حوزه گردشگری افزود: امروز ما نیازمند هدف‌گذاری با نگاه کلان در حوزه گردشگری بوده و باید برای اقامت گردشگران در شهر قم پروتکل‌های گردشی تعریف کرده و استانداردسازی‌های لازم در همه بخش‌های گردشگری انجام شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، به تقویت مشاغل مرتبط به گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل عمومی و تاکسیرانی نیز اتفاق‌های خوبی در شهر افتاده اما هنوز حمل‌ونقل برون‌شهری، کمبودها و نارسایی‌هایی داشته که باید برطرف شود.

وی بیان کرد: متأسفانه باوجود امضا تفاهم‌نامه‌ای بین سه شهر مذهبی قم، مشهد و شیراز اما اقدام خاصی انجام‌نشده و در حد همکاری شهرداری‌ها باقی‌مانده که نیاز به هم‌افزایی و همکاری سایر ارگان‌ها داریم.

مقیمی به نبود زیرساخت‌های مناسب در حوزه گردشگری نیز اشاره و ابراز کرد: برنامه‌ریزی‌های ناکارآمد و نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده ظرفیت‌های گردشگری شهر قم حتی برای شهروندان قمی نیز ناشناخته بماند و لازم است به آن پرداخته‌شده و ابتدا برای شهروندان در قم برنامه‌ای داشته باشیم.

وی، ارائه محتواهای حوزه گردشگری را به چند زبان مطرح کرد و ادامه داد: ارائه اطلاعات بیت امام خمینی(ره) و خانه موزه شهیدان زین‌الدین به چهار زبان باعث چند برابر شدن گردشگران این دو مکان تاریخی شده و باید از این تجربه برای معرفی سایر امکان تاریخی مذهبی شهر قم استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم سپس به ورود نهادهای علمی در معرفی هویت شهری اشاره و اذعان کرد: نیاز داریم با تحقیق و پژوهش و ثبت آداب‌ورسوم و ارزش‌های دینی و تاریخی شهر قم و همچنین هم‌افزایی نهادهای ذی‌نفع در حوزه گردشگری، نگاه گردشگران داخلی و خارجی را به شهر قم جلب کرده تا شاهد اتفاق‌های خوبی در این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: فقدان پژوهش‌ها و نشست‌های علمی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی در حوزه گردشگری، عاملی برای مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری در قم بوده و باوجود اقدامات علمی خوبی که در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم انجام‌شده اما هنوز نیازمند فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی در این حوزه هستیم.

مقیمی در پایان با تأکید دوباره برای همکاری دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری، تشکیل دبیرخانه روز قم را فرصتی برای ارتقاء و توسعه گردشگری دانست و تأکید کرد: روز قم فرصت خوبی برای توسعه گردشگری شهر بوده و باید برای سال آینده که محدودیت‌های کرونایی کم می‌شود از امروز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.