آیین بزرگداشت زنده‌یاد «علی سلیمانی» در قم برگزار شد

آیین بزرگداشت زنده‌یاد «علی سلیمانی» هنرمند فقید سینما، تئاتر و تلویزیون با حضور جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و خانواده این هنرمند برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آیین بزرگداشت زنده‌یاد «علی سلیمانی» در قم برگزار شد
شناسه : 44029 | انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیین بزرگداشت زنده‌یاد علی سلیمانی هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون شامگاه شنبه ۲۲ آبان‌ماه در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم برگزار شد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حامد حجتی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، محمدعلی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم، احمد سلیمانی‌فر، محمدرضا شاه‌مردی و جمعی از هنرمندان قم و فعالان فرهنگی و هنری استان در این آیین حضور داشتند.

سهیلا جوادی همسر زنده‌یاد علی سلیمانی و سبا سلیمانی دختر این هنرمند سینما و تلویزیون مهمان ویژه این آیین بودند.

*هنرمند متعهد و متخصص

در ابتدای این برنامه و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، حامد حجتی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم در سخنانی از علی سلیمانی به عنوان یک هنرمند متعهد و متخصص یاد کرد و گفت: مرحوم سلیمانی جزو هنرمندان بسیار دوستی داشتنی هنر نمایش بود که در هرجا نامی از تعهد بود، از تخصص خودش استفاده کرده و هرجا ارادتی به مردم بوده، نام علی سلیمانی هم می‌درخشد.

وی تصریح کرد: پاسداشت مقام هنر در واقع پاشداشت ارزش‌ها و رفتارهای فرهنگی درست است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم همچنین به عشق و علاقه علی سلیمانی به اهل‌بیت(ع) بویژه حضرت سیدالشهدا(ع) اشاره کرد و گفت: در یکی از ویدئوهای منتشر شده از علی سلیمانی، او می‌گوید با افتخار یک حسینچی هستم و خودش را حسینی می‌داند.

حجتی خاطرنشان کرد: امیدوارم روش و منش زندگی و رفتارما به همان گونه‌ای باشد که علی سلیمانی در زیست هنری خودش داشت و با اعتقاد و تخصص و تعهد برای مردم و اعتقاد و کشورش کار کرد.  

*مؤسسه «علی سلیمانی» راه‌اندازی می‌شود

در ادامه این مراسم، سهیلا جوادی همسر علی سلیمانی به جایگاه آمد و در سخنانی گفت: علی فرزند صالح و شایسته‌ای برای هنر بود و عمر خودش را صرف اعتلای هنر کرد و توجه ویژه‌ای به اخلاقیات داشت.

وی از «زندگی‌کردن در لحظه» به عنوان مهم‌ترین ویژگی علی سلیمانی یاد کرد و گفت: علی همیشه امید داشت و تلاش می‌کرد به دیگران شادی و امید هدیه بدهد.

همسر زنده‌یاد علی سلیمانی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های این هنرمند، توجه خاص به کودکان مناطق محروم و پرورش آنها از طریق هنر بود.

جوادی افزود: من به همراه دخترم و همراهی دوستان ارجمندمان، سعی داریم راه علی سلیمانی را ادامه بدهیم و ان‌شاءالله با یاری امام زمان(عج)، مؤسسه‌ای را به نام علی سلیمانی و با اهداف عام‌المنفعه و تربیت کودکان مناطق محروم راه‌اندازی خواهیم کرد.

*هنرمند اهل‌بیتی(ع)

کوروش زارعی از هنرمندان شناخته شده استان قم و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در این مراسم، گفت: واقعاً سخت است راجع‌به علی صحبت کردن، من هروقت تصویرش را می‌بینم، نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم و اشک‌هایم جاری می‌شود. علی سلیمانی از آن دست هنرمندانی است که هیچ‌وقت یادش از ذهن‌ها نخواهد رفت و نام او همیشه بر قلب همکاران خودش و مردمی که او را دوست دارند و آثارش را دیده بودند، زنده خواهد ماند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: علی سلیمانی در عین حال که یک هنرمند شناخته شده و محبوب بود اما بسیار خاکی و متواضع رفتار می‌کرد و برای پرورش هنری کودکان بویژه کودکان آسیب‌دیده و محروم تلاش می‌کرد و حتی در چند فیلم کوتاه بازی کرد که شاید به ظاهر در شأن و نام او هم نبود اما از سر علاقه به این کودکان حضور پیدا کرد.

وی به عشق و ارادت علی سلیمانی به اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: علی خیلی اهل‌بیتی(ع) بود و روح بزرگی داشت، از وقتی که وارد عرصه هنرهای نمایشی شد، همواره برای اهل‌بیت(ع) کار کرد. نزدیک به سی سال در هر ماه مبارک رمضان، خودش را وقف امیرالمؤمنین(ع) کرده بود و نمایش «یتیمان کوفه» را با سید جواد هاشمی اجرا می‌رفتند و بعد از آن نمایش «توبه نمی‌کنم» را با هم کار کردند.

آیین بزرگداشت زنده‌یاد علی سلیمانی هنرمند سینما و تلویزیون در قم

زارعی همچنین به همکاری علی سلیمانی با روشنفکرهای تئاتر ایران اشاره کرد و گفت: البته اصطلاح «روشنفکرنما» درست‌تر است اما حتی کسانی هم که از زمین تا آسمان با عقاید علی سلیمانی اختلاف داشتند، او را دوست داشتند و دعوت به همکاری می‌کردند.

وی افزود: علی هم هیچ ابایی از بیان اعتقادات و باورهای خودش نداشت و با صدای بلند در فضای سینما و تئاتر می‌گفت من بچه مسلمانم و عاشق اهل‌بیت(ع) هستم در حالی که بعضی هنرمندان وقتی با چنین جمع‌های هنری کار می‌کنند، حتی خجالت می کشند نمازشان را بخوانند اما علی در هر شرایطی نماز اول وقتش را اقامه می‌کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچنین به همکاری علی سلیمانی با حوزه هنری در پروژه «تئاتر بچه‌های مسجد» اشاره کرد و گفت: وقتی از او برای برگزاری کلاس‌ها دعوت کردم، با شوق و ذوق پذیرفت و در محله هرندی که آسیب‌های اجتماعی در آنجا بیداد می‌کند، کلاس آموزشی بازیگری برای کودکان برگزار کرد.

زارعی تصریح کرد: علی سلیمانی برخاسته از همین محلات پایین شهر تهران بود که به قول خودش با مواد مخدر سی‌ثانیه فاصله داشت اما سال‌ها تلاش کرد تا در هنر، جایگاه و اعتباری کسب کرد.

وی همچنین به سابقه همکاری خود با علی سلیمانی در دو نمایش از جمله تئاتر «یتیمان کوفه» اشاره کرد و گفت: او خودش را وقف اهل‌بیت(ع) کرده بود و بر اساس حدیث معروف هرکسی با محبت اهل‌بیت(ع) از دنیا برود، شهید محسوب می‌شود، علی هم شهید است.

*رمز و راز رستگاری علی سلیمانی

دیگر سخنران این مراسم، محمد علی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم بود. او سخنان خود را با شعری از فردوسی حکیم آغاز کرد و با اشاره به بیت «جز از نیک نامی و فرهنگ و داد/ ز رفتار گیتی مگیرید یاد»، گفت: شاید بزرگ‌ترین چیزی که انسان می‌تواند از زمین به آسمان ببرد، همین نیک‌نامی است.

وی افزود: انسان ضعیف‌النفس همیشه دوست دارد مشهور باشد و نامش به بلندی یاد بشود ولی انسان‌های بزرگی هم مثل علی سلیمانی هستند که با نگاه مادی، یک قدم برای شهرت برنداشتند و اگر به جایی رسیدند، بخاطر این بود که از خود گذشتند.

رئیس حوزه هنری قم با اشاره به خلوص نیت و تواضع مثال‌زدنی علی سلیمانی، گفت: این هنرمند عزیز ما مصداق این بیان عارفان بود که می‌گویند «یک قدم بر خویشتن نِه، و آن دِگر در کوی دوست».

روزبهانی با بیان اینکه عطر یاد علی سلیمانی در کشور پیچیده است، افزود: نیک‌نامی و رستگاری این هنرمند عزیز، مرهون عزت نفس، خدمت به خلق و عبور کردن از نفس و شهرت بود؛ امیدوارم ما هم مثل او عاقبت بخیر شویم و زمانی که به آسمان رجعت می‌کنیم، به نیکی در میان مردم از ما یاد شود.

*علی سلیمانی مثل رود بود

همچنین «سبا سلیمانی» دختر فرزند سلیمانی، گفت: از آنجایی که مرگ پایان زندگی نیست و بخشی از زندگی است، سعادت در این است که نه تنها خوب زندگی کنیم بلکه مرگ خوبی هم داشته باشیم، فکر می‌کنم پدر این سعادت را داشت.

وی افزود: فکر می‌کنم پدر مثل رود زندگی کرد و امیدوارم ما هم این چنین باشیم، همیشه در حرکت و جاری باشیم و مسیرماه را پاک کنیم و اطراف‌مان را سرسبز نگه داریم و حتی وقتی خشک می‌شویم، آثار نیکی از مسیر حرکت‌مان باقی گذاشته باشیم.

فرزند علی سلیمانی همچنین از برگزاری این مراسم در شهر قم قدردانی کرد و گفت: از تمام عزیزانی که ما در این سه ماه تنها نگذاشتند، قدردانی می‌کنم.

پخش کلیپی از اجراهای علی سلیمانی در تئاترهای آیینی و تقدیر از خانواده او، بخش‌های دیگری از این مراسم بود.

خاطرنشان می‌شود علی سلیمانی از هنرمندان شناخته شده کشور در مردادماه سال جاری و در آستانه پنجاه سالگی بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

از جمله آثار هنری علی سلیمانی می‌توان به نقش‌آفرینی او در تله‌تئاتر «دروازه ساعات» سید جواد هاشمی، سریال‌های «داستان یک شهر» اصغر فرهادی، «روشن‌تر از خاموشی» حسن فتحی، «سفر به چزابه» زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، «وضعیت سفید» حمید نعمت‌الله و فیلم‌های «سگ‌کشی» به کارگردانی بهرام بیضایی، «بی‌پولی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و «تنگه ابوغریب» بهرام توکلی اشاره کرد. کارگردانی فیلم سینمایی «اشنوگل» نیز در کارنامه این هنرمند فقید به چشم می‌خورد.

*گزارش تصویری آیین بزرگداشت زنده‌یاد علی سلیمانی را «اینجا» ببینید.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.