واکنش مدیران میراث فرهنگی قم به بلاتکلیفی پروژه شهیدان برقعی

معاون میراث فرهنگی قم، احداث خیابان شهیدان برقعی را از ابتدا اشتباه خواند اما مدیرکل میراث فرهنگی قم با تأکید بر اینکه امکان تخریب مسجد امام زین‌العابدین به عنوان یک اثر تاریخی وجود ندارد، از توافق قریب‌الوقوع شهرداری و میراث فرهنگی برای باز کردن گره این خیابان خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
واکنش مدیران میراث فرهنگی قم به بلاتکلیفی پروژه شهیدان برقعی
شناسه : 42404 | انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، عمار کاوسی در نشست خبری امروز مدیرکل و معاونان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر۲۰» در رابطه با بلاتکلیف ماندن پروژه شهیدان برقعی و گلایه اهالی این منطقه، گفت: خیابان کشیدن در آن محل، اشتباه بود.

وی تصریح کرد: چند سال قبل و از همان زمانی که شهرداری شروع به تملک و تخریب منازل در مسیر این خیابان کرد، با شهرداری مکاتبه کردیم و اطلاع دادیم این محل در محدوده مصوب بافت تاریخی قرار دارد اما دوستان شهرداری از ما نپذیرفتند و گفتند ضوابط  اختصاصی بافت تاریخی، مصوب و نهایی نیست در حالی که ضوابط عمومی حفاظت از بافت تاریخی در سال ۸۱ مصوب و ابلاغ شده است و طرح احداث بلوار شهیدان برقعی از سوی شهرداری قم با ضوابط عمومی بافت تاریخی هم همخوانی نداشت.

کاوسی تصریح کرد: ما همان زمان به دوستان شهرداری اعلام کردیم احداث خیابان را متوقف کنید اما در نهایت این خیابان را احداث کردند.

وی افزود: بعد از اقدام شهرداری، قرار شد طرحی را در کمیسیون ماده ۵ ارائه دهند که احداث این خیابان متناسب با قوانین بافت تاریخی باشد و عرض خیابان کاهش یابد و مسجد زین العابدین(ع) نیز حفظ شود.

معاون میراث فرهنگی قم تصریح کرد: دوستان شهرداری این طرح را ارائه نکردند  و همان طرحی که در ذهن خود داشتند اجرا کردند و حالا به مشکل خوردند.

کاوسی افزود: در شرایط فعلی نیز این امکان وجود دارد که شهرداری با یک طراحی صحیح، هم مسجد را حفظ کرده و هم خیابان شهیدان برقعی را به خیابان سمیه متصل کند.

وی در ادامه در پاسخ به گفته‌های خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه مدیرکل وقت میراث فرهنگی در سال ۹۶، مصوبه احداث خیابان شهیدان برقعی را امضا کرده است، گفت: چنین چیزی نیست یا حداقل بنده اطلاع نداشتم، اگر مطلع می‌شدم نمی‌گذاشتم این اتفاق بیفتد.

معاون میراث فرهنگی قم همچنین در پاسخ به اینکه مسجد امام زین‌العابدین(ع) در سال ۹۸ به ثبت میراث فرهنگی رسیده در حالی که طرح شهیدان برقعی در سال ۹۶ مصوب شده است، گفت: در طرح تفصیلی تأکید شده که ضوابط میراث فرهنگی در محدوده بافت تاریخی باید حاکم باشد.   

در ادامه این نشست علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، کفت: شهرداری دو طرح مناسب برای رفع این مشکل ارائه کرده که در صورت تصویب در کمیسیون ماده ۵، هم مسجد حفظ می‌شود و هم خیابان احداث می‌شود.

وی در رابطه با اینکه آیا امکان تخریب مسجد امام زین‌العابدین وجود ندارد، گفت: این مسجد به عنوان یک اثر تاریخی در میراث فرهنگی به ثبت رسیده و امکان تخریب آن وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم تأکید کرد: شهرداری و میراث فرهنگی در حال توافق هستند و به زودی مشکل این خیابان برطرف می‌شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.