علم‌الهدی در گفت‌وگو با «شهر بیست»:

سینما جزیره جدایی از سایر حوزه‌های فرهنگی نیست/ تعداد فیلم‌های زرد و مبتذل زیاد شده/ در سالیان گذشته هم فیلم‌های زرد بیشتر مخاطب داشتند

شهر بیست/ دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: در همه جای دنیا از جمله آمریکا و اروپا هم فیلم بد وجود دارد که پرفروش می شوند اما باید دید سیطره با چه کسی است، امروز سیطره دست فرهنگ نیست، دست ابتذال است و با بخشنامه هم نمی‌توان جلوی رشد آن را گرفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سینما جزیره جدایی از سایر حوزه‌های فرهنگی نیست/ تعداد فیلم‌های زرد و مبتذل زیاد شده/ در سالیان گذشته هم فیلم‌های زرد بیشتر مخاطب داشتند
شناسه : 4167 | انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵   پرینت

سید امیرحسین علم الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» در پاسخ به این پرسش که چرا از فیلم‌های زرد در سینمای ایران استقبال می شود، اظهار کرد: کشوری می تواند بگوید ما کشور فرهنگی هستیم که به شاخص‌ها اعتقاد داشته باشد و شاخص‌های فرهنگی آن رو به رشد باشد.

وی تصریح کرد: در کشوری که اتمسفر ادبی ندارید، مردم کم کتاب می خرند و می خوانند و تلویزیون شما این گونه هست که می‌بینید، سینمای شما هم همین می شود! چرا فکر می کنید سینما باید ساز مجزایی از بقیه سازها بزند؟

دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه افزود: وقتی همه اجزای یک ارکستر به درستی بنوازند، صدای دلنشین می شنوید؛ در حوزه فرهنگ هم اگر اجزا درست باشند، همه چیز درست اتفاق می افتد اما وقتی هرکسی ساز خودش را می زند، سینما هم ساز خودش را خواهد زد.

علم الهدی تصریح کرد: وقتی اجزای دیگر فرهنگ نقص دارد، انتظار اینکه سینمای اندیشمند داشته باشید، آدرس اشتباه است.

وی در رابطه با اینکه آیا حاکمیت نمی تواند از تولید فیلم های زرد جلوگیری کند، گفت: حاکمیت برای اینکه فرهنگ عمومی رشد کند، باید تمام اجزای فرهنگی را ببیند و اصلاح کند، سینما یک جزیره جدا افتاده از سایر حوزه های فرهنگی نیست، سینما هم جزئی از اجزای فرهنگ کشور است.

دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه افزود: وقتی آموزش و پرورش،  حوزه ادبیات، دانشگاه‌ها و صداوسیما ایراد دارد، انتظار دارید در سینما چه چیزی خلق شود؛ خروجی همه این اجزای فرهنگی وضعیت فعلی سینما می شود.

علم الهدی تصریح کرد: در همه جای دنیا از جمله آمریکا و اروپا هم فیلم بد وجود دارد که پرفروش می شوند اما باید دید سیطره با چه کسی است، امروز سیطره دست فرهنگ نیست، دست ابتذال است و با بخشنامه هم نمی توان جلوی رشد آن را گرفت.

وی افزود: رشد سلیقه مردم و جلوگیری از سیطره ابتذال نیازمند برنامه ریزی چهل ساله است که در همه اجزای حوزه فرهنگ و هنر ورود شود و همه به توسعه بر اساس قانونی که قابل تفسیر نباشد، اعتقاد و التزام داشته باشند.

دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه تصریح کرد: در صورت تحقق این برنامه ریزی، مردم حس می کنند بیشتر کتاب بخوانند و بیشتر گالری بروند و به فضای جهانی نزدیک بشوند و این عوامل در نهایت دست به دست هم می دهد تا ضریب ابتذال کاهش یابد.

علم الهدی با بیان اینکه ضریب تولید فیلم مبتذل را نمی توان به صفر رساند، افزود: زمانی از فیلم های مبتذل اذیت می شویم که تعداد آنها زیاد می شود؛ در همه جای دنیا فیلم بد داریم اما فیلم خوب و عالی هم داریم، در یکی ‌دو ساله گذشته با فیلم های بد زیادی مواجه شدیم که این ایراد و نقص باید رفع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته هم همین بوده که فیلم های زرد بیشتر مخاطب داشتند، جامعه ایرانی همین است!

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.