کارشناس مرکز بهداشت قم:

ترکیب مواد شوینده مضرات جبران ناپذیری برای سلامتی دارد

شهر بیست/ کارشناس سلامت کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ترکیب مواد شوینده باعث تولید گازهای خطرناکی می‌شود که مضرات جبران ناپذیری برای پوست و ریه خواهد داشت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ترکیب مواد شوینده مضرات جبران ناپذیری برای سلامتی دارد
شناسه : 4125 | انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید محمدحسن رضوی در گفت‌وگویی عنوان داشت: برخی افراد هنگام نظافت منزل با استدلال به ضرورت استفاده از شوینده قوی، نسبت به ترکیب مواد مختلف اقدام می کنند که این کار علاوه بر این که اثر مسمومیتی دارد، اثر تخریبی روی پوست نیز خواهد داشت.

وی اضافه کرد: زمانی که ۲ ماده شوینده با هم ترکیب می شود، ضرر آن چندین برابر است که اگر گاز آن وارد ریه شود، به بافت های ریه آسیب جدی وارد می کند و جای اکسیژن را هنگام تنفس اشغال می کند.

کارشناس مرکز بهداشت قم تصریح کرد: اگر ترکیب شوینده ها، منجر به تولید ماده شوینده قوی تر می شد، به طور حتم شرکت های تولیدکننده نسبت به این کار اقدام می کردند.

رضوی توصیه کرد: هنگام نظافت به ویژه پاک کردن گرد و غبار، از وسایل حفاظت فردی از جمله دستکش ساق بلند، چکمه ساق بلند، ماسک و پیشبند مناسب استفاده و پس از هر مرحله حتما استحمام شود تا آلودگی ناشی از نظافت روی بدن باقی نماند.

وی در ادامه بیان کرد: شیوه زندگی، نوع چیدمان وسایل منزل و محدودیت های فضا باعث شده حوادث ناشی از خانه تکانی افزایش یابد و کشیدگی عضلات، آسیب به ستون فقرات و تاندون ها از جمله عوارضی است که افراد پس از خانه تکانی دچار می شوند.

وی افزود: تحمل بدنی یک خانم برای حمل بار ۱۵ تا ۲۰ و یک آقا ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم می باشد، در حالی که بیشتر باری که توسط افراد جابه جا می شود از حد استاندارد بالاتر و یا دارای حجم بیشتری است.

کارشناس مرکز بهداشت قم با تأکید بر اینکه افراد نباید به تنهایی اقدام به نظافت منزل کنند، اضافه کرد: در جابه جایی اجسام ۲ یا سه تَن با هم اقدام کنند و شیوه های ایستادن و نشستن استاندارد را مدنظر داشته باشند.

وی با تأکید بر آماده سازی بدن برای خانه تکانی، گفت: با توجه به این که بدن پس از بیدار شدن از خواب آمادگی انجام فعالیت ها را ندارد، بهتر است افراد قبل از شروع کار، چند دقیقه به انجام نرمش و فعالیت های سبک بپردازند تا بدن به آمادگی لازم برسد.

وی بر استفاده از نردبان های سالم، چهارپایه هایی که استحکام لازم را داشته باشد، قرار نگرفتن در مکان های متزلزل، پرتگاه ها و کنار پنجره هایی که استحکام لازم را ندارد، تأکید کرد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.