برگزیدگان جشنواره افلاکیان معرفی شدند

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان جشنواره افلاکیان معرفی شدند
شناسه : 41217 | انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان عصر روز شنبه سوم مهرماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور محدود مدعوین در سالن آمفی‌تئاتر باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم برگزار شد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره افلاکیان

در این مراسم، احمد حاجی‌زاده دبیر ستاد کنگره ملی شهدای استان قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی لقمان‌پور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم، حسن دلیر معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم، محمد علی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم، علی فرحناک رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، محمدرضا آزاد و احمد سلیمانی از اساتید پیشکسوت تئاتر قم و جمعی از هنرمندان و هنرجویان تئاتر استان قم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، امیرعلی عموزاده معاون توسعه مدیریت و منابع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در جلسه، برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان را در راستای پاسداشت مقام شامخ شهدا دانست و گفت: هنرمندان متعهد و شریف قم با حضور در این جشنواره، در مسیر شهدا گام برداشتند.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره افلاکیان

*ادای دین هنرمندان قم به مقام شامخ شهدا

در ادامه، پیام تصویری ضبط شده سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و دبیر جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان که به دلیل حضور در کربلای معلی در مراسم اختتامیه حضور نداشت، پخش شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان، گفت: این جشنواره با موضوع «شهدای دفاع مقدس»، «شهدای مدافع حرم»، «شهدای سلامت» و «شهدای هنرمند» اعلام فراخوان شد و مورد استقبال هنرمندان قم قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: آثار دریافت‌شده در دو مرحله بازخوانی نمایشنامه‌ها و بازبینی اجرای نمایش گروه‌ها از سوی پیشکسوتان تئاتر قم ارزیابی شد که در نهایت شش گروه منتخب به مرحله نهایی راه یافت و این گروه‌ها در طول هفته دفاع مقدس، ۶۰ اجرا در سطح شهر خواهند داشت.

حسینی کاشانی با بیان اینکه هنرمندان قم تلاش کردند جلوه‌ای از ایثارگری‌های شهدای دفاع مقدس را به نمایش بگذارند، افزود: بسیاری از هنرمندان با روحیه بسیجی و جهادی در این جشنواره مشارکت کردند و با آثار خود به مقام شهدای استان قم ادای دین کردند.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره افلاکیان

*نمایش خیابانی، هنری تأثیرگذار و آگاهی‌بخش

همچنین ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در این مراسم، به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت و حمایت از هنر نمایش اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب بارها به هنرمندان متعهد و انقلابی توصیه کردند که گوشه‌های مختلف دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را با هنر خودشان برای نسل‌های جدید به نمایش بگذارند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم از نمایش خیابانی به عنوان یک هنر تأثیرگذار و آگاهی‌بخش در تربیت نسل جوان یاد کرد و گفت: استان قم هنرمندان متعهد و متخصصی در عرصه تئاتر دارد که در سطح ملی شناخته‌شده و اثرگذار هستند.

مقیمی به تلاش سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم برای حمایت و توجه بیشتر به مقوله تئاتر خیابانی اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر به این عرصه توجه ویژه شده و حدود یک‌هزار نمایش خیابانی در سطح بوستان‌ها و خیابان‌های هسته مرکزی شهر اجرا شده است. 

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم به سهم خودمان در تربیت نسل جدید هنرجویان و تقویت گروه‌های هنری، مشارکت داشته باشیم و نقش‌آفرینی کنیم.

*لزوم توجه به هنرمندان انقلابی

در ادامه و بعد از اجرای نمایش خیابانی «سرباز سردار» از آثار منتخب جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان، احمد حاجی‌زاده دبیر ستاد کنگره ملی شهدای استان قم در سخنانی به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس با دست خالی و کمترین امکانات در برابر دشمن بعثی تا دندان مسلح ایستادگی کردند.

وی افزود: صدام با تکیه بر حمایت بیش از ۵۰ کشور دنیا و دارا بودن پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی، قصد داشت ظرف سه روز به تهران برسد اما از قدرت ایمان رزمندگان ما غافل بود.

وی در ادامه با اشاره به مطالبه جمعی از هنرمندان برای حمایت از تئاتر، گفت: ما از کمبود بودجه‌ها و مشکلات متعدد هنرمندان آگاهی داریم اما از جامعه هنری استان درخواست می‌کنم با تکیه بر تجربه دفاع مقدس با هنر خود در مقابل دشمنان در جنگ نرم ایستادگی کنند.

دبیر ستاد کنگره ملی شهدای استان قم با تأکید بر اینکه دفاع مقدس منحصر به هشت سال نیست، گفت: امروز دشمن با جنگ نرم، عرصه را تنگ کرده و هنرمندان می‌توانند با ابزار هنر در مقابل دشمن ایستادگی و دفاع کنند.

حاجی‌زاده با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم استفاده از ظرفیت هنر، گفت: مدیران ما باید در دوره‌های هنری شرکت کنند و با ادبیات هنر آشنا باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما نسبت‌به ظرفیت هنر و هنرمندان غافل هستیم و باید از هنرمندان متعهد و انقلابی حمایت کنیم.

در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان سه‌ بخش «بازیگری»، «کارگردانی» و «نمایشنامه‌نویسی» نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان با داوری آقایان سید حسین فدایی‌حسین، اصغر نوبخت و رضا ابوذر معرفی شدند که به شرح زیر است:

*برگزیدگان بخش بازیگری:

نفر اول: مهدی آقاخانی برای بازی در نمایش «لشکر ۴۱ ثارالله»

نفر دوم: محمد سعادتمند برای بازی در نمایش «مهندس مین»

نفر سوم: سید محمد رضا پیغمبری برای بازی در نمایش «سرباز سردار»

هیئت داوران در این بخش از امیرعباس زرنوش بازیگر نوجوان «نمایش دلتنگی» تجلیل ویژه کرد.

*برگزیدگان بخش کارگردانی:

نفر اول: هومن پیری برای نمایش «سردار سرباز»

نفر دوم: سید محمدرضا پیغمبری برای نمایش «مهندس مین»

نفر سوم: محمد جواد زرنوش برای نمایش «دلتنگی در جنگ»

*برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی:

هیئت داوران در این بخش با قدردانی از مرتضی شاه‌کرم برای نگارش نمایشنامه‌های «مهندس مین»، «لشکر۴۱ ثار الله» و «سرباز سردار»، دیپلم افتخار و جایزه این بخش را به محمد جواد زرنوش برای نمایشنامه «دلتنگی در جنگ» اهدا کرد. 

خاطرنشان می‌شود نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم، ستاد کنگره ملی شهدای قم، اداره‌کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم و سازمان بسیج هنرمندان برگزار شد.

*گزارش تصویری آیین اختتامیه جشنواره ملی افلاکیان را «اینجا» ببینید. 

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.