آشفتگی نماهای شهری موجب پرخاشگری‌ اجتماعی می‌شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بخشی از ناهنجاری‌ها و پرخاشگری‌های رفتاری که در سطح جامعه می‌بینیم، ناشی از آشفتگی‌های نماهای شهری است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آشفتگی نماهای شهری موجب پرخاشگری‌ اجتماعی می‌شود
شناسه : 40985 | انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، بهمن ادیب‌زاده در آیین اختتامیه سومین جشنواره نمای مطلوب که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد و به‌صورت ویدئوکنفرانس مهمان این جلسه بود، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم غلامرضا جانقربان، معاون فقید شهرسازی و معماری قم، اظهار داشت: جشنواره نمای مطلوب، گامی بلند در راستای توجه به اصول معماری و شهرسازی قم است؛ شهر قم از مکان‌های مقدس تشیع به‌شمار می‌رود و یک شهر اسلامی صرفاً یک مکان مذهبی نیست، زیرا این اماکن محدود است، اما بافت شهری که بیشترین بناهای آن مسکونی و خدماتی بوده از قسمت‌های مهم سیمای شهری به‌شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه توسعه شهری تنها اختصاص به پلاک خود املاک ندارد، ابراز کرد: نما را اگر پرده حائل بین درون و بیرون ساختمان بدانیم، بنابراین درون ساختمان خصوصی و به مالک اختصاص دارد اما بیرون آن به شهر تعلق دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه زیبایی‌ای که منجر به سازگاری با نیروهای ادراکی ما باشد، حُسن به‌شمار می‌رود و پیغام‌های ناسازگار با نیروهای ادراکی ما قبح است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر تهران بر این امر اذعان داشتند «حقیقتاً نمای کلان‌شهر تهران نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری باید آن را در دستور کار قرار دهد»؛ پس از فرمایش مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی‌های مناسبی از سوی شهرداری تهران انجام شد.

وی با طرح این پرسش که آیا مردم حق ندارند با دیدن نماهای شهری حس نوستالژی ملی در دل آن‌ها زنده شود؟ تصریح کرد: بخشی از ناهنجاری‌ها و پرخاشگری‌های رفتاری که در سطح جامعه می‌بینیم ناشی از آشفتگی نماهای شهری است، برخی از نماهای شهری آن‌چنان نامطلوب هستند که تصور داعش را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.

ادیب‌زاده با اشاره به‌حق جلوه در سیمای شهر اسلامی، اذعان کرد: سیمای شهر اسلامی جلوه‌ای از تحقق حقوق فطری است، لذا سیمای شهری نباید موجب آزار مسلمان شود و باید میل در پرستش و امیدواری و کمال را در مردم زنده کند.

وی با تأکید بر حق نظاره در سیمای شهری، اظهار کرد: نظارت حق فطری چشم است، و چشم باید زیبایی‌ها را ببیند به‌شرط آنکه به از خودبیگانگی نینجامد، به‌شرط آنکه به نهی شده‌ای نگاه نکند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: سیمای شهر اسلامی دارای سه سطح از حقوق بشری است که عبارتند از حقوق الهی، حقوق فطری و حقوق شهروندی که از این سه سطح حق جلوه و حق نظاره قابل استنتاج است، حق نظاره مؤثرترین حقوق در نظام شکلی سیمای شهری به‌شمار می‌رود.

نوشته های مشابه
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
سرانه ۱۰ میلیون تومانی به ازای هر نفر در بودجه عمرانی شهرداری قم
امکان برپایی بازارچه‌های موقت در ۱۳ بوستان شهری قم
بازگشایی ۱۳ خیابان بن‌بست قم
تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.