بعضی‌ها حرف‌ خلاف واقع درباره رابطه دین و کرونا می‌زنند/ به بهانه سیر و سلوک دور علم را خط نکشیم

آیت‌الله فاضل لنکرانی در واکنش به کسانی که می‌گویند کرونا در مجلس امام حسین‌(ع) نمی‌آید، گفت: این یک حرف خلاف واقع است، حسب ظاهر مثل این است که بگوییم در حرم امام حسین(ع) تفنگ کار نمی‌کند، در حالی که شاهد بودیم صدام با مأمورین ملعونش به حرم امام حسین(ع) حمله کردند و جای گلوله‌ها اکنون بر دیوارهای حرم موجود است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بعضی‌ها حرف‌ خلاف واقع درباره رابطه دین و کرونا می‌زنند/ به بهانه سیر و سلوک دور علم را خط نکشیم
شناسه : 40825 | انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در اولین جلسه درس خارج  اصول حوزه علمیه قم، گفت: برخی درباره ویروس کرونا حرف غیرصحیح و غیرمطابق با دین مطرح کردند، مثلاً گفتند کرونا در مجلس امام حسین‌(ع) نمی‌آید در حالی که این یک حرف خلاف واقع است.

وی تصریح کرد: ممکن است یک وقتی امام حسین(ع) عنایتی کند و هیچ کسی هم در حرم و مجلس ایشان مبتلا نشود و تردیدی در این وجود ندارد؛ ولی به حسب ظاهر مثل این است که بگوییم در حرم امام حسین(ع) تفنگ کار نمی‌کند، در حالی که شاهد بودیم صدام با مأمورین ملعونش به حرم امام حسین(ع) حمله کردند و جای گلوله‌ها اکنون بر دیوارهای حرم موجود است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: حوزه‌ها همیشه گرفتار طوفان‌ها و حوادث بودند، یعنی اگر کسی تاریخ حوزه‌های علمیه شیعه را از زمان شیخ طوسی دنبال کند می‌بیند زمانی نبوده که حوزه‌ها به گرفتاری‌های مختلف مبتلا نشده باشند که این گرفتاری ها یا از ناحیه حکام وقت، یا از ناحیه جنگ‌ها، یا از ناحیه فقر، مریضی یا کسالت بوده اما آنچه انسان می‌بیند این است که هیچ مانعی حرکت علمی شیعه را متوقف نکرده و همیشه چه حوزه‌ی علمیه قم و نجف با قوت و جدیت به حرکت علمی خودشان ادامه داده‌اند.

فاضل لنکرانی گفت: باید بدانیم بدون علم نمی‌توان به جایی رسید ولو به مقامات عرفانی سیر و سلوک. منظور ما از علم، حقیقت علم است نه اینکه یک مقدار اصطلاحات و قواعد را علم بنامیم، بلکه حقیقت علم همان نوری است که باید در درون ما ایجاد شود.

وی علم را راه خشیت از خدا دانست و ادامه داد: «انما یخشی الله من عباده العلماء» راهش فقط علم است منتهی علما و علمی که به حقیقت علم رسیده باشند یعنی کسی که فعل او قول او را تصدیق کند.

فاضل لنکرانی با بیان اینکه عالم وقتی آیات خدا را دید نمی‌تواند عملاً از یاد خدا غافل باشد، گفت: عالم دین کسی است که وقتی حرف می‌زند، گوش می‌کند، غذا می‌خورد،  کاری را انجام می‌دهد، درس می‌گوید یا درس می‌شنود خودش را در محضر خدا می‌بیند، اگر شخص خودش را در محضر خدا دید این می‌شود «یصدق فعله قوله»، این می‌شود عالم دین. بنابراین هر کسی، به هر بعدی از ابعاد علم و حقیقت علم رسید باید خشیت از خدا در او به وجود بیاید.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: قرآن این همه تشویق می‌کند به اینکه سراغ علم بروید، علم خشیت می‌آورد، خشیت هم درجه انسان را بالا می‌برد ما بخواهیم به بهانه سیر و سلوک دور علم را خط بکشیم نه مطابق با قرآن است و نه مطابق با روایات دین است و هیچ ضابطه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم پنج سال، ده سال، درس خواندیم بقیه‌اش را سراغ سیر و سلوک برویم، سیر و سلوک سر جای خودش، ولی بزرگان ما تا آن لحظات آخر دست از علم برنداشتند، تا لحظات آخر دست از تحقیق و مطالعه و نوشتن برنداشتند، کنارش امور عبادی هم سر جای خودش بوده، نماز شب، قرائت قرآن، نوافل، اینها هم سر جای خودش بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما باید سراغ علم برویم و خسته نشویم، چرا که یکی از کارهای شیطان این است که در مسیر علمی می‌خواهد انسان را فریب بدهد، لذا اهتمام‌ خود را به درس روز به روز بیشتر کنیم، و بدانیم «رب زدنی علماً و عملاً و الحقنی الصالحین» دستوری بوده که خدا به پیامبر اکرم فرمود، او مأمور بود این‌گونه دعا کند، علم هم منتهی ندارد و پایان پذیر نیست.

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: وقتی انسان درس بخواند، همه موضوع و محمول و زوایا و ابعاد قضایا برایش روشن می‌شود، بنابراین تا می‌توانیم درس بخوانیم، تا می‌توانیم تلاش کنیم، چراکه مردم امروز به یک روحانی واجد شرایط بسیار نیازمند هستند.

نوشته های مشابه
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم و مسجد جمکران
«تگرگ» روی میز تدوین رفت
نرخ جدید پارکینگ‌های عمومی شهر قم اعلام شد
طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
مجتمع آب درمانی در قم به‌زودی افتتاح می‌شود
اتمام پروژه احداث کمربندی بلوار خداکرم تا شهریور سال آینده
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.