در میزگرد «شهر۲۰» به مناسبت روز ملی سینما مطرح شد

محمدی: سینما برای مسئولان قم اهمیتی ندارد/ منتظری: سینما تعطیل شود مسئولان نفس راحت می‌کشند

علی محمدی مدیر سینما تربیت قم و سید حمیدرضا منتظری، کارشناس و منتقد سینما در میزگرد رسانه‌ای پایگاه خبری «شهر۲۰» که به مناسبت روز ملی سینما برگزار شد، از بی‌توجهی مسئولان استان به سینما انتقاد کردند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
محمدی: سینما برای مسئولان قم اهمیتی ندارد/ منتظری: سینما تعطیل شود مسئولان نفس راحت می‌کشند
شناسه : 40691 | انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: روزشمار شهریور وقتی به بیست‌ویکمین روز تقویم می‌رسد، «روز ملی سینما» خودنمایی می‌کند. سینمایی که در این دو سال کمتر روز خوش دیده و چراغ‌هایش کم‌سوتر از همیشه شده است.

از روزی که سر و کله ویروس کرونا در اسفند ۹۸ پیدا شد، سینماهای قم به کمای مطلق رفتند. سینما «کانون» تعطیل شد، سینما «تربیت» بعد از سال‌ها روی دور نوسازی افتاد، سینماهای «شهرآفتاب» و «آیه» و «آوینه» هم شاید به تعداد انگشتان یک دست اکران نداشتند. در این میان فقط سینما «ونوس» به عنوان تنها سینمای فعال قم پذیرای علاقه‌مندان به سینما بود که از آخرین زمان اکران فیلم در این سینما هم حداقل دو ماه می‌گذرد.

سینماهای قم این روزها بیش از هر زمان دیگری در سایه بی‌توجهی مسئولان فرهنگی و متولیان استان قرار دارند و برای مدیران غریبه‌تر شده‌اند. در این مدت حتی متولیان سینما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و انجمن سینماداران یک بار مدیران سینما را دورهم جمع نکردند تا شنونده دغدغه‌های آنان باشند.

«پایگاه خبری شهر۲۰» به مناسبت روز ملی سینما در میزگرد رسانه‌ای با حضور علی محمدی مدیر سینما تربیت و سید حمیدرضا منتظری، کارشناس و منتقد سینما به بررسی مشکلات سینماداران و بی‌توجهی مسئولان به سینماها پرداخت که خلاصه‌ای از آنچه در این نشست مطرح شد، در ادامه می‌آید:

 

*شرایط فعلی حیات سینما در شهر قم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا مدیران استان برای سینما اهمیتی قائل هستند؟

محمدی: مسئولان قم نگاه ضعیفی به سینما دارند. استانداری و شهرداری قم که به عنوان متولیان استان و شهر حمایتی ندارند. نگاه به سینما در قم نسبت‌به شهرهای مشهد و اصفهان خیلی ضعیف است. ما که حمایت خاصی مشاهده نکردیم.

منتظری: من گاهی تصور می‌کنم بدون تعارف، سینما دارد توسط مدیریت استانی تحمل می‌شود! یعنی تنها لطفی که مدیران استانی دارند این است که مجوز بدهند فلان فیلم اکران شود و اجازه بدهند فلان رویداد سینمایی با اما و اگر در قم برگزار شود. این نگاه متأسفانه به دلیل عدم شناخت از اهمیت بهره‌برداری از قدرت ابزاری به نام سینما در جامعه امروز و جهان متمدن است.

 

*سؤال اصلی اینجاست که اگر سینماها برای مدت طولانی هم تعطیل باشند، مسئولی می‌گوید چرا سینماها تعطیل هستند؟ اصلاً این دغدغه وجود دارد که جایی به نام سینما هم در قم وجود دارد؟

محمدی: من فکر می‌کنم سینما برای مسئولان استان اهمیتی ندارد.

منتظری: (با خنده) نفس راحتی هم می‌کشند که مثلاً دیگر استرس اکران یک‌سری‌ فیلم‌های پرحاشیه را هم ندارند اما متأسفانه اگر قبول کنیم در سطح مدیریت راهبردی فرهنگ و هنر، چنانچه بود و نبود سینما اهمیت نداشته باشد، در موقعیت مناسبی از وضعیت فرهنگ و هنر نیستیم.

وقتی فیلمسازان استان و اعضای خانواده سینما برای شرکت در جشنواره‌ها به سراسر کشور می‌روند، شاهد قدرشناسی مسئولان استان‌های دیگر هستند اما در خانه خودشان با بی‌مهری مواجه می‌شوند! نمی‌خواهم بگویم سینماگر یک استان الزاماً سفیر فرهنگی آن استان است، اما حداقل به نمایندگی از جامعه فرهنگ و هنر یک اقلیم به یک اقلیم دیگر مراجعه می‌کند. متأسفانه از این منظر هم در استان قم با بی‌توجهی به مسئولیت تربیت نسل و حمایت از حیات نیروی انسانی کارآمد به عنوان خانواده سینما مواجه هستیم.

به‌هرحال وقتی به نیروی انسانی و نخبگان سینمایی قم که برای استان در کشور افتخارآفرینی می‌کنند توجهی نمی‌شود و این موضوع از نظر شخصی مثل استاندار یک استان اهمیتی ندارد، قطعاً زیرساخت‌های فنی و عمرانی و برای مثال سالن سینما خیلی در اولویت نخواهد بود.

 

 

*آقای محمدی با توجه به اینکه این روزها در حال نوسازی سینما تربیت هستید، تاکنون حمایتی از سوی مسئولان استان شده است؟

محمدی: یک بار به ملاقات یکی از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان رفتم و درخواست مساعدت برای نوسازی کامل سینما را کردم که گفتند شما یک سینمای دولتی هستید و هیچ بودجه و اعتباری برای این موضوع نداریم.

منتظری: چه بخواهیم چه نخواهیم، سینما تربیت یکی از سینماهای مهم استان قم به شمار می‌رود و نوسازی و تجهیز آن از اهمیت خاصی برخوردار است. این سینما هم قابلیت سرمایه‌گذاری به لحاظ موقعیت جغرافیایی و احداث پردیس سینمایی با چند سالن دارد و هم به لحاظ جایگاه نوستالژی آن در اذهان چند نسل از شهروندان قم، باید مورد توجه مدیران شهری و فرهنگی باشد. به یقین جایگاه منحصربه‌فرد این سینما، مسئولیت متولیان و مسئولان را برای نوسازی و تجهیز مطلوب این سینما سنگین می‌کند.

 

*مسئولان اداره‌کل آموزش‌وپروش به عنوان مالک این سینما و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی سینما در دوران نوسازی تا چه اندازه حمایت کردند؟

محمدی: مدیران آموزش‌وپرورش تا حد ممکن حمایت کردند. مشکل اصلی ما این بود که در این دو سال بواسطه تعطیلی مدارس و سینماها، هیچ درآمدی نداشتیم. شاید اگر در دوران فعال بودن سینماها، نوسازی می‌کردیم دغدغه کمتری برای بحث مالی داشتیم.

تاکنون آموزش و پرورش ۷۰۰ میلیون تومان و مؤسسه سینماشهر هم از طرف سازمان سینمایی ۳۰۰ میلیون تومان حمایت کردند و بیش از ۹۰ درصد کارهای مربوط به نوسازی سالن سینما انجام شده و فقط نصب صندلی‌ها باقی‌مانده است.

با وجود مجموع اقداماتی که در این یک‌سال اخیر برای نوسازی سینما داشتیم اما پرده سینما باید تعویض شود، لابی و سرویس بهداشتی باید به طور کامل نوسازی شود و در شرایط فعلی هم فقط ۹۰ صندلی جدید نصب می‌شود که امیدواریم با مساعدت مسئولان آموزش و پرورش و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداقل تمامی صندلی‌های طبقه پایین را نوسازی کنیم. شاید اگر سینما تربیت یک سینمای خصوصی بود، بیشتر از سوی مؤسسه سینماشهر حمایت می‌شد.

 

*البته این نکته را باید مورد توجه قرار داد که سینما تربیت در همه این سال‌ها برای آموزش و پرورش درآمدزایی داشته و غیر از دو سه سال اخیر هزینه خاصی برای نوسازی این سینما انجام نشده؛ پس طبیعی است که امروز مسئولان آموزش و پرورش به عنوان مالک سینما تربیت حمایت بیشتری داشته باشند.

محمدی: درست است اما در نهادهای دولتی، درآمدها سالانه وارد خزانه می‌شود و برای هر سال، یک حساب جدید باز می‌شود و در این دوسال هم سینما به دلیل تعطیلی و نوسازی هیچ درآمدی نداشت و در بودجه هم چیزی برای این موضوع پیش‌بینی نشده بود با این حال مدیران آموزش و پرورش تلاش کردند با وجود کمبود بودجه، ما را یاری کنند.

منتظری: سینما تربیت سرمایه مهمی برای شهر قم است و با وجود اینکه آموزش و پرورش مالک این سینماست ولی حمایت لازم را از نوسازی و تجهیز آن ندارد. به نظر می‌رسد همین خرده حمایت‌هایی که تا کنون شده است، مدیون ذهن باز و دلسوزی بعضی مدیران و متصدیان امور جاری بوده و خبری از برنامه هدفمند کلان و راهبردی یا سند توسعه و چشم‌انداز بلند مدت نیست. این در شرایطی است که آموزش و پرورش یک نهاد آموزشی با یک جایگاه رفیع در کشور است و رسالت کلان تعلیم و تربیت در جامعه را بر دوش دارد و خیلی بهتر می‌تواند از ظرفیت این سینما در جهت رسالت و اهدافش استفاده کند. منظورم تدابیر هدفمند جهت انتخاب هوشمندانه فیلم‌ها و اکران آثار مهم سالانه سینمای ایران برای دانش‌آموزان و تلاش برای الگوسازی رفتاری در جامعه و به ویژه برای نسل نوجوان است که این نسل به تعبیری در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و موضوع تربیت و پرورش نسل جوان جامعه، موضوع خیلی مهمی است.

سینما تربیت نیازمند حمایت و نگاه ویژه‌تری از سوی مدیران آموزش و پرورش است. می‌خواهم بگویم اگر این سینما برای سازمان جهاد کشاورزی قم یا هر اداره برق و گاز و آب یا دیگری بود، نمی‌توانستیم انتظار خاصی برای هزینه کردن اضافی در تجهیز و بهره‌برداری از آن سینما داشته باشیم، اما آموزش‌وپرورش با توجه به رسالت آموزشی و جمعیت دانش‌آموزی که در اختیار دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی کند، خیلی بهتر می‌تواند سینماداری کند و برای این سینما اهمیت قائل شود.

 

محمدی: من فکر می‌کنم بهترین اداره دولتی که از سینمای دولتی در قم حمایت کرده، آموزش‌وپرورش است و اگر این سینما مثلاً برای سازمان جهاد کشاورزی بود قطعاً رها می‌شد. این‌گونه نیست که آموزش و پرورش دغدغه‌ای در حوزه سینما نداشته باشد. آموزش‌وپرورش برای حضور دانش‌آموزان در سینما دغدغه‌مند است و به‌دنبال این است که از ابزار سینما برای تقویت غنای فکری دانش آموزان بهره‌گیری کند. در دوران پیش از کرونا، بیشتر مخاطبان سینما تربیت، دانش آموزان دختران متوسطه اول و دوم بودند چرا که سینما تربیت برای دانش آموزان از هر نظر امن‌تر است و آموزش‌وپرورش نگاه مثبتی به سینما دارد.

در بحث نوسازی سینما هم انصافاً مدیران آموزش و پرورش همراهی کردند. من نگران برگشت هزینه نبودم و اگر آموزش‌وپرورش حمایت نمی‌کرد، این سینما نوسازی نمی‌شد. با این حال بنده به عنوان کسی که در ارتباط مستقیم با مردم و سینمادوستان است، خواسته‌هایی دارم که برای تکمیل سینما لازم است. نوسازی لابی و سرویس بهداشتی حتماً نیاز است اما آموزش و پرورش هم در مضیقه بودجه قرار دارد.

 

 

*مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانند حمایت بیشتری کنند؟

محمدی: ما این درخواست را داریم اما می‌گویند چون سینمای دولتی هستید بیشتر از ۲۰۰ میلیون نمی‌توانیم کمک کنیم که البته یک مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان دیگر هم مساعدت کردند. آقای حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مسئولان مؤسسه سینماشهر چندین مرتبه مکاتبه و پیگیری کرد اما از تهران به نتیجه نرسید.

منتظری: این اعدادی که مطرح می‌کنید در برابر بودجه‌هایی که یک سری نهادها دارند یا بودجه‌های دولتی‌ای که سالانه به بعضی مؤسسات فرهنگی و حوزوی در قم اختصاص داده می‌شود، واقعاً ناچیز است و من هنوز هم فکر می‌کنم شما دارید شوخی می‌کنید. فقط بعضی مؤسسات فرهنگی، چند میلیارد تومان برای تولید محتوا بودجه می‌گیرند.

ما واقعاً تأسف می‌خوریم چرا شما باید برای نوسازی سینما درگیر این ارقام باشید. ضمن اینکه می‌طلبد آموزش و پرورش در این بحث پذیرای نظرات باشد و در بحث کلان مدیریتی تعامل بیشتری با نهادهای دیگر از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد.

محمدی: درست است که سینما تربیت در مالکیت آموزش‌وپرورش است اما همه شهروندان از این سینما استفاده می‌کنند و به عنوان یک سینمای عمومی، علاوه بر آموزش و پرورش، نهادهای دیگری استان هم باید نقش حمایتی داشته باشند.

 

*مردم قم در دوران پیش از کرونا از سینما و به طور مشخص از سینما تربیت استقبال می‌کردند؟ صندلی‌های سینما در قم تماشاگر دارد؟

محمدی: قم نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر از مخاطبان سینمایی بیشتری برخوردار است و مردم استقبال خوبی از سینماها دارند، بویژه در روزهای سه‌شنبه و روزهای پایانی هفته شاهد حضور خانواده‌ها و علاقه‌مندان به سینما بودیم. در مجموع، سینماهای قم مشکل تماشاگر ندارند.

منتظری: البته خودتان می‌دانید مردم قم در شرایطی از سینماهای قم استقبال می‌کنند و به سینما می‌آیند که در واقع سالن‌های سینما در قم کمتر از استانداردهای اولیه نور و صوت برخوردار است. بر کسی پوشیده نیست هیچ‌کدام از سینماهای قم به لحاظ کیفیت، قابل قیاس با پردیس‌های مطرح تهران و حتی شهرهایی مثل اصفهان و مشهد نیستند. اینکه شما می‌فرمایید مردم از اکران فیلم در سینما تربیت استقبال می‌کردند، در حالی است که نه از لحاظ شیب‌بندی سالن و نه پخش صدا و تصویر و تجهیزات صندلی، سینمای باکیفیتی نبود.

محمدی: ما هم قبول داریم سینمای باکیفیتی نداشتیم و صندلی‌ها استاندارد نبودند.

منتظری: شاید بی‌راه نباشد ادعا کنیم راحتی صندلی اتوبوس‌های اتوبان قم تهران بیشتر از صندلی‌های سینما تربیت بود.

محمدی: البته اتوبوس ۴۰ تا صندلی دارد اما سینما تربیت ۴۰۰ صندلی دارد. قیمت صندلی سینما به شدت بالاست و همین حالا که ما قرارداد خرید ۹۰ صندلی را به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان منعقد کردیم، شرکت طرف قرارداد داخلی مدعی است صندلی را به ضرر فروختم و خواهان افزایش قیمت است. حالا ما با زحمت زیاد بخشی از صندلی‌ها را نوسازی می‌کنیم، متأسفانه یک نفر می‌نشیند چاقو می‌کشد و صندلی را پاره می‌کند و آسیب می‌رساند.

 

*یکی از مشکلاتی که اتفاقاً سینمادارها با آن مواجه هستند همین بحث ضعف فرهنگ شهروندی است. کمتر مشاهده می‌شود بعد از اکران هر سانس، کف سالن سینما تمیز باشد! حالا سینما تربیت که صبح‌ها مخاطب دانش‌آموز هم دارد و وجود چند تا دانش آموز پر هیجان برای از بین رفتن کیفیت صندلی سینما کافی است!

محمدی: بسیاری از افراد انتقاد می‌کردند سالن سینما تربیت کثیف است، یکی از دلایل این موضوع رعایت نکردن بعضی از مخاطبان بود. امیدوارم بعد از نوسازی سینما شاهد همراهی مخاطبان و مردم در تمیزی سینما باشیم.

 

*بعد از انتشار ویدئویی از نوسازی سالن سینما که با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد، بعضی‌ها عنوان کردند بهتر نبود سینما تربیت را با معماری و شکل و شمایل قبلی نوسازی می‌کردند که همچنان نوستالژی بماند؟

محمدی: مشکل اینجاست که در گذشته اصلاً شکل و شمایلی نداشت! (خنده) در هر حال زندگی انسان رو به پیشرفت است و باید به‌روز زندگی کنیم و برای نوستالژی مخاطبان هم یک دستگاه آپارات را در ورودی سالن سینما قرار دادیم و چند حلقه فیلم هم نصب خواهیم کرد که نوستالژی زیبایی برای مخاطبان خواهد بود.

 

 

*در شرایط فعلی که سینماها تعطیل هستند، نیروهای خدماتی و کارکنان سینما چطور امرار معاش می‌کنند؟

محمدی: قشر سینما حمایت خاصی نشدند و در مضیقه هستند. سینماهای دولتی که هیچ حمایتی ندارند ولی امیدوارم مسئولان از سینماداران بخش خصوصی حمایت کنند که مشکلات بیشتری از سینماهای دولتی دارند.

نیروهای سینما تربیت از کارکنان آموزش‌وپرورش هستند و خوشبختانه در شرایط فعلی دغدغه حقوق و اخراج و بیمه ندارند اما پردیس‌های سینمایی و سینماداران بخش خصوصی به مرز تعطیلی و ورشکستگی رسیده‌اند و عذر بسیاری از نیروهای خود را خواسته‌اند. امیدواریم با تسریع در واکسیناسیون، شرایط برای بازگشایی و رونق سینماها فراهم شود.

 

*با توجه به وسعت و فضای مناسب سینما تربیت، برنامه‌ای برای افزایش سالن ندارید؟

محمدی: پیش از نوسازی سینما قصد داشتیم سالن ۸۰ نفری در کنار سالن اصلی راه‌اندازی کنیم که مدیران آموزش‌وپرورش هم نظر مثبتی داشتند اما مسئولان اداره سینمایی قم گفتند سالن اصلی را تجهیز کنید، این سالن در شأن سینما نیست.

زمانی هم که کار نوسازی را شروع کردیم به دردسرهای مالی برخوردیم و پیش‌بینی نمی‌کردیم هزینه بازسازی سالن آن‌قدر بالا برود، در عین حال مدیران آموزش و پرورش هم تأکید داشتند سینما به شکل مطلوب و باکیفیتی نوسازی شود. سعی کردیم متناسب با بودجه و تورم که همیشه چند قدم از ما جلوتر بود، سالن در خور شأن سینمادوستان آماده کنیم. ان‌شاءالله اگر عمری باقی بود و سینما روی ریل افتاد، یک سالن جدید هم اضافه می‌کنیم تا به لحاظ اکران فیلم هم دست‌مان بازتر شود.

 

*فرایند انتخاب فیلم‌ها در سینما تربیت چگونه است؟

محمدی: رزومه و قصه فیلم‌ها را بررسی می‌کنیم و ترجیحاً فیلمی را اکران می‌کنیم که هم به لحاظ فرهنگی مناسب باشد و هم بتواند فروش خوبی کند.

 

 

*یکی از مسائلی که در قم وجود دارد اکران نشدن بعضی فیلم‌هاست. مخاطب سینما معترض است چرا فیلمی که مجوز نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، در تهران و شهرهای دیگر روی پرده می‌رود اما در قم اکران نمی‌شود.  

محمدی: طبیعتاً اگر فیلمی به لحاظ فرهنگی برای قم مناسب نباشد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجازه اکران نمی‌دهد. البته در سه سال گذشته واقعاً کمتر فیلمی بوده که در همه جا پخش بشود و در قم اکران نشود.

 

*مثلاً فیلم «رحمان۱۴۰۰» فقط دو هفته در قم اکران داشت یا فیلم «مطرب» که نهایت دو روز در یکی از سینماها روی پرده رفت و متوقف شد.

محمدی: بالأخره وضعیت قم با استان‌های دیگر متفاوت است. قم یک طرف، استان‌های دیگر یک طرف. از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ما سینمادارها می‌خواهند که بعضی فیلم‌ها در قم اکران نشود. البته این موضوع به خواست مدیران سینماها نیست، به خواست مسئولان و دیگران است.

منتظری: به نظر می‌رسد باید با نگاه بازتری فیلم‌ها را انتخاب کرد. گاهی اوقات ممکن است اکران آثار مطرح سینمای ایران با حاشیه‌هایی هم همراه باشد اما مردم علاقه‌مندند این فیلم‌ها را روی پرده سینما تماشا کنند. احساس می‌شود مدیران و متولیان سینما در قم به فیلم‌های بی‌حاشیه و کم خطر مجوز نمایش می‌دهند در حالی که انتظار می رود همان فیلم‌هایی که در تهران و مشهد و اصفهان روی پرده می روند، در قم هم اکران شوند.  

اکران متنوع فیلم‌های سینمایی موجب استقبال بیشتر مردم از سینماها می‌شود، مدتی قبل فیلم طنز «دینامیت» در سینما ونوس قم اکران شد و مردم هم استقبال کردند.

 

*فیلم سانسور شده که روی پرده نمی‌رود؟

محمدی: به هیچ عنوان. ما هیچ دخل و تصرفی در فیلم نداریم. فیلم‌ها به صورت هارد وارد سِرور می‌شود و امکان کم و زیاد کردن فیلم وجود ندارد. 

منتظری: البته گویا در گذشته چنین اتفاقاتی در بعضی سینماهای قم می‌افتاد که فیلم را کوتاه می‌کردند.

محمدی: در گذشته، فیلم‌ها به صورت حلقه بود و می‌شد نیم متر فیلم را قیچی کرد و بعضی صحنه‌ها را درآورد اما کار قشنگی نبود. اگر به من مدیر سینما بگویند سانسور کن، این کار را نمی‌کنم.

 

 

*یکی از مشکلاتی که معمولاً سینماداران قم با آن مواجه هستند بحث تبلیغات فیلم‌هاست. گاهی مشاهده می‌شود که عده‌ای به پوستر فیلم‌ها ایراد می‌گیرند یا خواستار جمع‌کردن تبلیغات یک فیلم می‌شوند.     

محمدی: یکی از مزایا یا معایب سینما تربیت این است که در مرکز شهر قرار دارد و در دید عموم است. گاهی اوقات پوسترهای فیلم در حال اکران را که تأییدیه اداره ارشاد قم را هم دارد، بر روی شیشه نصب می‌کنیم اما مطابق سلیقه بعضی عزیزان نیست و اعتراض می‌کنند و ما هم جمع می‌کنیم.

 

*هنوز هم نیروهای خودسر در حوزه سینما فعال هستند؟(خنده)

محمدی: در دوره ما از این افراد خودسری که به سینما حمله کنند، نداشتیم. امروز واقعاً قابل قیاس با گذشته نیست و نگاه‌ها به سینما روشن‌تر شده است. ما پیش از کرونا با یک سری از نهادهای ارزشی نظیر سپاه و بسیج و حوزه‌های علمیه برای اختصاص سانس قرارداد داشتیم و انصافاً هم از فیلم‌های ارزشی حمایت می‌کنند.

 

*یکی دیگر از مشکلاتی که معمولاً سینماها دارند، موضوع نبود جایگاه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شهر است به گونه‌ای که علاقه‌مندان به سینما هیچ تبلیغی از فیلم‌های در حال اکران در قم مشاهده نمی‌کنند.     

محمدی: بله این موضوع یکی از دغدغه‌های مدیران سینماهای استان است. در حالی که در تهران و شهرهای دیگر شاهد تبلیغ فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی هستیم یک بیلبورد شهری در قم به سینما اختصاص ندارد یا شبکه استانی قم هیچ آنونسی از فیلم‌ها روی آنتن نمی‌رود.

سه سال قبل که سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در سینما تربیت اکران می‌شد، به‌دلیل کمبود اطلاع‌رسانی، فروش فیلم‌ها واقعاً پایین بود. تبلیغات درون شهری نداشتیم و شهرداری هم جایگاه تبلیغاتی خاصی را برای سینما اختصاص نمی‌دهد.

منتظری: این مطالبه از شهرداری وجود دارد که در بحث اختصاص بیلبوردها به عرصه سینما، نگاه بازتر و همراهی بیشتری داشته باشد. در بحث دریافت عوارض از سینماهای خصوصی هم مساعدت بیشتری داشته باشند. بیشتر شهرداری‌های سراسر کشور از سینماها عوارض دریافت نمی‌کنند در حالی که از سینماداران بخش خصوصی قم، عوارض شهری هم دریافت می‌شود!

متأسفانه صداوسیمای مرکز قم هم به عنوان مهم‌ترین و فراگیرترین رسانه استانی که ابزار و نیروی انسانی دارد، دغدغه سینما ندارد. تمام شرایط برای اطلاع‌رسانی رویدادهای سینمایی و تولید ویژه‌برنامه‌هایی با موضوع سینما در صداوسیمای قم مهیاست اما به نظر می‌رسد این رسانه، سینما را به رسمیت نمی‌شناسد.    

 

 

*نوع تعامل مدیران سینماهای قم چگونه است؟ رفیق هستید یا رقیب؟

محمدی: مدیران سینماهای قم، رفیق هستند نه رقیب. سینماهای قم در مناطق مختلف شهر فعالیت دارند و هرکدام هم مخاطبان خودشان را دارند. من تا حالا حسادت یا رفتار خاصی از مدیران سینماها مشاهده نکردم که چرا مثلاً فیلمی را فلان سینما اکران کرده و من نکردم. سینما فضای فرهنگی دارد و مشکلاتی که در صنف‌های دیگر وجود دارد، در این صنف وجود ندارد.

 

*جلسات انجمن سینماداران قم برگزار می‌شود؟

محمدی: قبل از دوران کرونا در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم جلساتی برگزار می‌شد، بعد از کرونا متأسفانه سینما از یاد رفته است.

 

*یعنی حتی انجمن سینماداران هم به فکر نبوده که حداقل یک بار در این ایام مدیران سینماها را دورهم جمع کند؟

محمدی: این انتقاد به دوستان وارد است. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم هم باید پیگیری کند و نشست هم‌اندیشی مدیران سینماها را برگزار کند.

منتظری: از ماست که برماست… 

 

*مسئولان اداره سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم هم با سینماداران جلسه مشترکی نداشتند؟ 

محمدی: شاید به بنده نگفتند اما چنین برنامه‌ای نبوده است. بالأخره ما باید جلسه‌ای با دوستان اداره ارشاد داشته باشیم و همفکری کنیم. مگر می‌شود سینماها را به کل تعطیل کرد؟ بیشتر سینماهای قم یک‌سال‌ونیم است که تعطیلند. درست است که کرونا هست اما مگه همه مشاغل تعطیل هستند؟ ما قبول داریم که در یک بازه زمانی به دستور ستاد کرونا باید سینماها تعطیل باشند اما جاهای دیگر هم تعطیلند یا فعالیت دارند؟ سینماها هم می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌ها فعالیت داشته باشند نه اینکه مردم را بترسانیم چرا سینما می‌روید.

 

 

*اگر قرار باشد فیلم خارجی در سینماها اکران شود، سینما تربیت هم فیلم خارجی روی پرده می‌برد؟

محمدی: اگر فیلمی مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد، اکران می کنیم. سال‌هاست در تمام شبکه‌های رسانه ملی، فیلم‌های خارجی پخش می‌شود و هیچ ایرادی هم ندارد. اکران فیلمی که مجوز و تأییدیه سازمان سینمایی را داشته باشد، مشکلی ندارد و صددرصد در استقبال مخاطبان از سینما تأثیرگذار است.

منتظری: البته بحث اکران فیلم خارجی در سینما، یک بحث ریشه‌دار و مسبوق به سابقه است که اغلب سینمادارها موافق و تهیه‌کنندگان سینمای ایران مخالف هستند. موضوع هم بر سر حمایت از آثار تولیدی داخلی است؛ اما این مسئله خواه ناخواه در آینده تغییر خواهد کرد چراکه همین الان شاهد اکران برخی قسمت‌های افتتاحیه و اختتامیه سریال‌ها و تولیدات شبکه نمایش خانگی در سالن سینماها هستیم که در تجربه اخیر اکران قسمت آخر سریال «زخم‌کاری»، استقبال خیلی خوبی هم شد. البته اکران فیلم خارجی در سالن سینما قطعاً نیازمند تجهیزات تخصصی مثل سینما چندبعدی و صوت دالبی است که بعید می‌دانم در شهر قم چنین اتفاقی بیفتد.

 

*با نمایش مسابقات فوتبال در سینما هم موافق هستید؟ 

محمدی: شخصاً با پخش فوتبال در سینما موافق نیستم، ذات سینما با آرامش گره خورده که با هیجان فوتبال در تضاد است. به نظرم جای هیجان فوتبال در سینما نیست.

منتظری: شخصاً آرزو می‌کنم نه برای بهای بلیت نه برای هر کار دیگری در سالن سینما، فوتبال پخش نکنید.

 

*در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، چه دغدغه‌ای برای سینما در قم دارید؟

محمدی: واقعاً برای خانواده سینما اهمیت دارد که سطح کیفی سینماها ارتقا پیدا کند. از مدیران قم می‌خواهم از سینماها حمایت کرده و در تجهیز و بهینه‌سازی سینماها مشارکت کنند.

دغدغه نخست من سینماست، اغراق نیست اگر بگویم سینما خانه اول من است و خانواده خودم را حتی در این مدت در مرحله بعد قرار داده‌ام. به سینما علاقه دارم، دوست دارم بهترین سینما را در اختیار مردم قرار دهیم. درست است که مدیرکل آموزش‌وپرورش، مسئول ما محسوب می‌شود اما مردم گلایه‌های خودشان را به مدیر سینما انتقال می‌دهند و بنده وظیفه دارم هم پاسخگوی مردم باشم و هم دغدغه‌های سینمادوستان را به مدیران منعکس کنم.

البته تأکید می‌کنم تا این مرحله از نوسازی سینما تربیت هم حقیقتاً آقایان شیخ‌الاسلام «مدیرکل آموزش و پرورش قم»، حسینی کاشانی «مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم»، سهراب مقدمی «معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع»، ناصر حمزه‌ای «معاون پرورش و فرهنگی» اداره‌کل آموزش و پرورش و مسئولان اداره سینمایی ارشاد قم یاری کردند و اگر حمایت این عزیزان نبود کار روی زمین می‌ماند اما برای تکمیل نوسازی سینما نیازمند مساعدت بیشتری هستیم که امیدوارم نزد مردم سربلند شویم و سینمای مطلوبی در اختیار علاقه‌مندان به سینما قرار دهیم.

منتظری: بنده هم به عنوان عضوی از خانواده سینمای قم خوشحالم که در این مدت شاهد نوسازی سینما تربیت به عنوان یکی از مهم‌ترین سینماهای استان قم هستیم. در گذشته آن‌قدر به این سینما بی‌توجهی می‌شد که ما تصور می‌کردیم سینما تربیت فرزند ناخوانده اداره آموزش‌وپرورش است اما امروز از مساعدت و همراهی مدیران خوش فکر و دلسوزی که سینما را نوسازی کردند قدردانی می‌کنیم، اگرچه سینما تربیت تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد اما همین تغییر و تحول در نمای بیرونی سینما و نوسازی سالن سینما مایه مسرت اهالی سینما در قم است.

در بحث تجهیز سالن انتظار می‌رود مدیران آموزش و پرورش و اداره‌کل ارشاد مساعدت بیشتری کنند هم پرده باکیفیتی نصب شود و هم سیستم صوتی به بهترین شکل بهینه‌سازی شود. امروز فیلم‌های سینمای ایران به لحاظ فنی با بالاترین کیفیت فنی صوتی و تصویری ضبط و تولید می‌شوند و امیدواریم شاهد تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران با بهترین کیفیت در سینما تربیت باشیم.

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • رضا آجری

    تاریخ : 22 - شهریور - 1400

    سلام. از سایت خبری شهر بیست بابت این گزارش تشکر میکنم. جناب محمدی واقعا مدیری دلسوز و صبور میباشد. امیدوارم بزودی مشکلات باقیمانده مرتفع شود.


    پاسخ

    • پشتیبانی سایت

      تاریخ : 22 - شهریور - 1400

      سلام و عرض ادب. سپاسگزاریم از لطف‌تون. بله ما هم امیدواریم هرچه زودتر نوسازی سینما تربیت به شکل مطلوبی به پایان برسد.


      پاسخ