صرف ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه آب خام فضای سبز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: طی سال‌های اخیر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در زمینه تأمین تجهیزات، اجرای پروژه‌های کلان و توسعه شبکه آب خام و همچنین بهینه‌سازی مصرف آب فضای سبز در شهر قم هزینه شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
صرف ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه آب خام فضای سبز
شناسه : 40188 | انتشار : ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر در راستای کاهش استفاده از آّب شرب برای آبیاری فضای سبز شهر صورت گرفته است، اظهار کرد: طی ۶ سال گذشته اقداماتی مهم در حوزه طرح جامع آب خام شهر قم برای فضای سبز انجام شده که از آن جمله اخذ توافق و مجوز استفاده از چاه‌ها، ایجاد مخازن متعدد برای مدیریت آب خام و یکپارچه‌سازی شبکه آب خام فضای سبز، استفاده از پساب و… بوده است.

وی با اذعان به نقش مهم و غیرقابل انکار توسعه فضای سبز در ایجاد شادابی و طراوت شهری تصریح کرد: این نکته که توسعه فضای سبز موجب تلطیف هوای شهر، شادابی و طراوت شهری و ایجاد آرامش و فضای تفریح برای شهروندان می‌شود غیرقابل انکار است و اگر این کار به درستی صورت گیرد با کاهش دمای ناشی از افزایش تراکم درختان در شهر، در بلندمدت شاهد کاهش استفاده از منابع آبی نیز خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خواستار همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های دخیل در امور شهری برای توسعه فضای سبز شد و افزود: شهرداری قم هزینه‌های گزافی صرف توسعه فضای سبز در سال‌های اخیر کرده و در کنار این مساله از جداسازی شبکه آب خام از آب شرب و همچنین بهینه‌سازی مصرف این شبکه غفلت نکرده است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ کیلومتر لوله‌کشی خطوط اصلی انتقال آب، صرف حدود ۲۰ میلیارد تومان در بخش خرید تجهیزات و لوله و اتصالات، اجرای بیش از ۴۰۰ پروژه کلان در بخش آب با اعتبار بیش از ۵۰ میلیارد تومان، ساخت مخازن و پیمان‌های اجرای لوله‌های اصلی و توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای، زیرپوشش رفتن ۱۲ *میلیون مترمربع* از عرصه‌های فضای سبز توسط آبیاری قطره‌ای مؤید همین مطلب است.

جوادیان با بیان اینکه طرح مطالعاتی آب خام فضای سبز شهر قم در حال تهیه و تصویب نهایی است گفت: براساس این طرح جداسازی آب شرب از آب خام فضای سبز به صورت کامل انجام خواهد شد. در سال ۹۴ برنامه‌ریزی بالغ بر ۲۰۰ لیتر بر ثانیه جداسازی آب شرب از شبکه فضای سبز صورت گرفته بود تا جایگزین آن آب خام شود که تاکنون محقق نشده است.

وی با اذعان به اینکه توسعه شبکه آب خام هرسال در دستور کار شهرداری است و در جلسات با آب منطقه‌ای این مساله نهایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون مترمکعب از آب فضای سبز از منابع غیرشرب تامین می‌شود و حدود ۱۰ میلیون مترمرکعب کسری منابع آبی داریم که با کم‌آبیاری فضای سبز آن را جبران می‌کنیم.

جوادیان تصریح کرد: بوستان‌های ولایت، زائر، مرجعیت و اسلام آباد حدود ۱۲ میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد که حدود ۷.۵ میلیون مترمکعب کمبود آب دارد و به آب شرب هم متصل نیستند و سازمان پارک‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا از آب شرب در آبیاری فضای سبز استفاده نشود.

وی با اشاره به برخی حواشی ایجادشده درخصوص استفاده بیش از اندازه سازمان پارک‌ها از منابع آب شرب برای آبیاری فضای سبز تصریح کرد: سال ۹۸ توافقی با شرکت آب و فاضلاب داشتیم که مشخص شده چقدر سازمان پارک‌ها اجازه استفاده از آب شرب را دارد که قطعا این تفاوت برخلاف حواشی ایجادشده ۱۰ درصد نیست و قطعا این سازمان عنایت ویژه به حفظ منابع آبی داشته و حدود قانونی برای این الگوی مصرف را رعایت می‌کند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.