در حوزه هنری قم؛

«رؤیای فالاچی» نقد شد

شهر بیست/ نخستین رمان فرشته اثنی عشری با عنوان «رؤیای فالاچی» در بیستمین عصرانه داستان حوزه هنری نقد و بررسی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«رؤیای فالاچی» نقد شد
شناسه : 3997 | انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، نخستین رمان فرشته اثنی عشری با حضور نویسنده و سمیه عالمی در جایگاه منتقد در بیستمین عصرانه داستان حوزه هنری نقد و بررسی شد.

در ابتدای این نشست افسانه بختیاری‌نژاد مجری و کارشناس این عصرانه متذکر شد که این کتاب به تازگی وارد بازار نشر شده است و در معرفی اثر و روایات داستانی آن گفت: این رمان زندگی دانشجوی جوانی‌ است که در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل می‌کند و برای تبدیل شدن به یک نیروی حرفه‌ای در این زمینه راه پر دردسری را پیش رو دارد. مسعود و خالد دو شخصیت این داستان در واقع هر کدام به دنبال پیدا کردن جایگاه و هویت خودشان هستند.

سپس فرشته اثنی عشری که کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دارد و نویسنده و روزنامه‌نگار فرهنگی هنری است درباره ورودش به عرصه داستان‌نویسی گفت و از نحوه نگارش رمان «رویای فالاچی» سخن به میان آورد.

در بخش نقد عصرانه داستان نیز «سمیه عالمی» نویسنده و مدرس ادبیات داستانی به نقاط قوت و ضعف رمان پرداخت. نویسنده رمان «مسافر جمعه» در نقد کتاب «رؤیای فالاچی» به بعضی نواقص زبان داستانی این اثر پرداخت و گفت: واژه تنها ابزار نویسنده برای ارتباط با مخاطب است و اطلاعات و حس در رمان، تنها از طریق کلام منتقل می‌شود. در این اثر شاهد تکرار مکرر صفت‌ها و قیدها هستیم در صورتی که در ادبیات داستانی سعی می‌کنیم برای توصیف، صفت و قید را تبدیل به فعل‌ها و اسامی کنیم. استفاده بیش از اندازه از یک کلمه، اثرگذاری کلمه را کم می‌کند.

وی دو شخصیت اصلی داستان را نماد انسان مدرن دانست که در جامعه امروز و در میان جمعیت تنهاست. نویسنده مجموعه داستان «خرمای شیرین» در برشمردن نقاط قوت رمان مورد بحث نیز گفت: نویسنده بحران هویت نسل امروزی را در رمانش مطرح می‌کند و به خوبی از پس تصویر کردن این موقعیت بر می‌آید. شخصیت‌پردازی از نقاط قوت این اثر است و کارکترها درآمده‌اند. در رمان شاهد اختلاط واقعیت و مجاز هستیم که بهتر از این نمی‌شد به این مسئله را پرداخت کرد.

عالمی در ادامه به بر شمردن تصاویر  موفق و برتر رمان «رؤیای فالاچی» اشاره کرد و این تصاویر را نمونه‌های خوبی برای بیان بی‌هویتی دانست که در جامعه رو به افزایش است.

شایان ذکر است که علی‌اصغر عزتی پاک، مهدی کفاش، حامد جلالی و مهدی فیروزجایی از نویسندگان شناخته شده ادبیات داستانی در این جلسه حاضر بودند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.