آیت الله نوری همدانی:

وظیفه امام جماعت فقط نماز خواندن نیست/ رسیدگی به امور مردم از وظایف روحانیت است

شهر بیست/ این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه علما و ائمه جماعات فقط به خواندن نماز جماعت اکتفا نکنند، گفت: علمای بزرگ با مردم در مساجد در ارتباط بودند و فقرا را شناسایی و به مشکلات رسیدگی می کردند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
وظیفه امام جماعت فقط نماز خواندن نیست/ رسیدگی به امور مردم از وظایف روحانیت است
شناسه : 3938 | انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیت الله نوری همدانی در همایش نقش کانون های مساجد در گام دوم انقلاب که به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: ما مفتخر هستیم که کتابی بسیار پرمحتوا به نام نهج البلاغه داریم که پس از قرآن است و از نظر محتوا بسیار ارزشمند و مطالبی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در آن وجود دارد و مانند دریایی است که مطالب فراوان در آن وجود دارد.

وی گفت: حضرت امیر(ع) در کتاب شریف نهج البلاغه در نقش انبیا فرمودند علما وارث انبیا هستند و بر ما لازم است که به این مهم توجه کنیم زیرا خدمت به مردم و توجه به خدا و شناخت خدا در این کتاب بیان شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه علما وظیفه دارند نسبت به معیشت مردم توجه داشته باشند، افزود: مسئولیت آنان در برابر مردم بسیار بالاست، امام راحل در صحیفه نور  به این مسئولیت سنگین علما توجه دارد و بیان می کنند که همه علما در برابر مردم مسئولیت دارند.

وی اظهارداشت: از ابتدای اسلام در خصوص ساخت و احیای مساجد تاکید شده و مسائل مهم جامعه اسلامی مانند قضاوت ها و تصمیم ها در مسجد بوده زیرا مساجد سنگر هستند.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: یکی از مسائلی که به علما مربوط می شود رسیدگی به امور مردم است و خداوند مردم را پس از پیغمبران و ائمه(ع) به علما سپرده است.

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه علما و امامان جماعت فقط به خواندن نماز جماعت اکتفا نکنند، گفت: علمای بزرگ با مردم در مسجد در ارتباط بودند و فقرا را شناسایی و به مشکلات رسیدگی می کردند و در برابر آنان متواضع بودند.

وی به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: به دعوت آقا شیخ مرتضی حائری به بیت ایشان رفتم و در آنجا شاهد بودم که عده زیادی از مردم قم حضور داشتند و شخصی نوشته هایی از مردم را برای آقا می خواندند که چه کسی بیمار، بی بضاعت، بی خانه یا مقروض است و ایشان افرادی را مامور رسیدگی به این افراد می کردند تا مشکلات آنان برطرف شود لذا این گونه فکر نکنید که وظیفه ائمه جماعت تنها برپایی نماز است.

آیت الله نوری همدانی گفت: علما و ائمه جماعات باید اخلاق و تواضع داشته و نظر کریمانه به مردم داشته باشند.

وی اظهارکرد: برخی ممکن است در سطح علمی بالا باشند و گمان کنند که فقط  تدریس برای آنان کفایت می کند اما بنده، علمای بزرگی را دیدم که در عین حال که در سطح بالای معلومات و معنویات بودند و هستند، با مردم هم صمیمی هستند و به مشکلات آنان رسیدگی می کنند.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: باید دو کتاب ارزشمند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه همواره در حوزه های علمیه زنده و برقرار باشد تا طبق آن به مردم خدمت شود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.