نگاهی به کاشی ۸۴۰ ساله مزین به لقب «النقی»

قطعه‌ای از کاشی زرین فام و متبرک مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) که بر روی آن لقب «النقی» از القاب معروف امام هادی علیه السلام نوشته شده، در موزه فاطمی به نمایش در آمده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاهی به کاشی ۸۴۰ ساله مزین به لقب «النقی»
شناسه : 39239 | انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، قطعه‌ای از کاشی زرین فام و متبرک مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) که بر روی آن لقب «النقی» از القاب معروف امام هادی علیه السلام نوشته شده، در موزه فاطمی به نمایش در آمده است.

این اثر از بهترین، نفیس‌ترین و کهن‌ترین شاهکارهای هنر کاشی‌سازی ایران در دوران اسلامی و جزو قدیمی‌ترین مجموعه کاشی تاریخ‌دار ایران است که قدمت آن به اواخر دوره سلجوقی به سال ۶۰۲ هجری قمری می‌رسد و دیرینگی آن ۸۴۰ سال است.

نوع این کاشی زرین فام نقش برجسته قالبی اثر دست استاد کاشی ساز محمد بن ابی طاهر بن ابی الحسین به خط ثلت و رنگ لاجوردی به شکل برجسته، بر زمینه گل و بوته طلایی به عرض ۲۶/۵، طول ۴۰/۵ و ضخامت ۳/۵ سانتی متر و دارای ۶/۱۲۰ کیلوگرم وزن است.

این کاشی بخشی از کتیبه صلوات کبیر «اللهم صل علی المصطفی و المرتضی و البتول و المجتبی الحسن و الحسین الشهید و السجاد و الباقر و الصادق و الکاظم و الرضا و التقی و النقی و الزکی العسکری و الامام المنتظر المهدی صلوات الله علیهم اجمعین و … » بوده که در حاشیه بیرونی و دور تا دور مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در دوره سلجوقی نصب گردیده بود.

گفتنی است محل نمایش این اثر در چیدمان جدید محتواگرا و توحید محور موزه فاطمی در تالار عترت، گنجینه زیارت و زائران، گنجواره مرقد و ضریح است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.