سه نیروگاه خورشیدی در قم راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از تولید سالیانه ۲۰۰ هزار کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های سازمان پارک‌ها خبر داد و گفت: در سال جاری سه نیروگاه پنج کیلووات در قم راه‌اندازی می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سه نیروگاه خورشیدی در قم راه‌اندازی می‌شود
شناسه : 39128 | انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان در تشریح ضرورت راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی، گفت: یکی از مشکلات بزرگ کشور خشکسالی و کمبود منابع آبی است و قطعاً صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی یکی از ارکان مهمی بوده که در حال حاضر باید به آن پرداخته شود در حالی که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان منابع آبی نیروگاه‌های تولید برق هستند که با این روند در آینده نزدیکی امکان دارد که با کمبود برق بیشتر روبه‌رو شده و مجبور به خاموشی‌های پی‌درپی و بیشتر از امروز روبه‌رو شویم.

وی ابراز کرد: به همین دلیل یکی از بهترین شیوه‌ها برای کمک به رفع این معضل، جایگزینی تولید انرژی برق با انرژی‌های تجدیدپذیر است که می‌تواند کاهش وابستگی ما را به منابع آبی بینجامد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه برای هر یک کیلووات ساعت برق حدود ۷۰۰ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کنیم، خاطرنشان کرد: این میزان ۱۰۰ گرم از میانگین جهانی بیشتر است؛ بااین‌وجود با دو معضل محدودیت منابع آبی و معضلات محیط زیستی روبه‌رو هستیم که اهمیت استفاده از منابع تجدیدپذیر را مهم‌تر می‌کند.

وی با اذعان به اینکه نصب نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی نقش جدی داشته باشد و هم منابع آبی برای مصارف مهم‌تر آزاد شده و هم مشکلات زیست‌محیطی ایجاد نمی‌شود، گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در شهر قم بیش از ۳۰۰ روز آفتابی داریم و این موضوع هم ازنظر گرمایش و هم آفتابی بودن یکی از بهترین فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های خورشیدی است.

جوادیان با بیان اینکه به همین منظور سازمان پارک‌ها از سال ۹۶ روند توسعه این زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار داد، تصریح کرد: با همه مسائلی که وجود داشت با احداث یک نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلووات در مجاورت شهرداری مرکز و کاملاً در دسترس عموم با رعایت استانداردهای لازم کار را آغاز کردیم تا مردم با این تکنولوژی آشنا شوند.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۹ حدود ۱۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در قالب ۹ مجموعه در نقاط مختلف شهر قم راه‌اندازی شده است؛ از این ۹ نیروگاه دو مورد آف‌گرید بوده و مصرف داخلی دارند و ۷ نیروگاه دیگر متصل به شبکه برق و در حال بهره‌برداری و تولید برق هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم یادآور شد: سالیانه حداقل بیش از ۲۰۰ هزار کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های سازمان پارک‌ها تولید می‌شود و اگر در نظر بگیریم برای هر کیلووات ساعت تولید برق ۷۰۰ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌شود با این حجم تولید از ورود حداقل ۱۴۷ تن دی‌اکسید کربن به جو جلوگیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در همین راستا راه‌اندازی آبگرمکن‌های خورشیدی هم صورت گرفته است، گفت: در بوستان‌های شهر سرویس‌های بهداشتی نیازمند تأمین آب گرم بوده که قبلاً مجبور بودیم برای این مسئله از آبگرمکن‌های گازی و برقی استفاده کنیم، اما به‌موازات احداث نیروگاه‌های خورشیدی نصب آبگرمکن‌های خورشیدی نیز آغازشده و حدود ۵۰ واحد آبگرمکن خورشیدی ۲۰۰ لیتری در سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها نصب‌شده است.

جوادیان تصریح کرد: با این کار هم تأمین آب گرم موردنیاز انجام‌شده و هم صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق صورت گرفته و هم فرهنگ‌سازی بین مردم برای ترغیب به استفاده از این تجهیزات انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز در برنامه، توسعه نیروگاه‌ها را داریم و سه نیروگاه پنج کیلووات را نصب خواهیم کرد که از آن جمله بوستان هاشمی و بوستان نیایش است خاطرنشان کرد: مذاکراتی صورت گرفته تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این مسئله ورود کرده و بتوانیم یک مزرعه خورشیدی در بوستان غدیر احداث کرده و ضمن فرهنگ‌سازی این مسئله امکان اقدامات تحقیقاتی و مطالعاتی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اذعان کرد: شرکت توزیع نیروی برق هم قرارداد خرید ۲۰ ساله و تضمینی را انجام داده و تمام شهروندان می‌توانند به‌سادگی یک نیروگاه حداقل ۵ کیلووات روی بام منازل داشته و برق تولیدی را به فروش برسانند.

وی اضافه کرد: این امر هم یک سرمایه‌گذاری بوده و هم درآمدزایی ماهیانه برای شهروندان با استفاده از فضاهای بلااستفاده دارد. مجتمع‌های مسکونی نیز می‌توانند با احداث نیروگاه خورشیدی روی سقف مجموعه هزینه‌های ماهیانه را کاهش دهند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.