رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

قم در ۵۰ سالگی انقلاب به شهر پاک تبدیل شود/ میزان مصرف روزانه بنزین در کشور باید یک‌سوم شود

شهر بیست/ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 90 میلیون لیتر است در حالی که این رقم باید یک سوم شود؛ تولیدات صنایع خودروسازی جزو مشکلات بخش محیط زیست است و خودروها منابع اصلی آلودگی هوا هستند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
قم در ۵۰ سالگی انقلاب به شهر پاک تبدیل شود/ میزان مصرف روزانه بنزین در کشور باید یک‌سوم شود
شناسه : 3908 | انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، عیسی کلانتری در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار استان قم با اشاره به ویژگی‌های استان قم اظهار کرد: این ظرفیت در استان وجود دارد که به عنوان یک استان پاک مطرح شود.

وی ادامه داد: باید یک بسته کامل در خصوص محیط زیست استان قم تهیه شود که هوای پاک هم جزئی از آن خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با بیان اینکه ایران بعد از روسیه بیشترین میزان هدررفت انرژی را در جهان دارد، افزود: رهبر معظم انقلاب از ۲۰ سال پیش در خصوص هدررفت انرژی هشدار دادند، اما به این سخنان توجهی نشد، ایشان مسائل زیست محیطی را بهتر از مدیران می‌فهمند.

کلانتری، قم را پایتخت معنوی کشور دانست و تصریح کرد: باید محیط زیست این استان به صورت کامل دیده شود، نیازمند انجام مطالعات در این زمینه و تدوین یک بسته کامل هستیم که مسائلی همچون صنایع آلاینده، آب شور و ساختمان‌های انرژی بر در آن لحاظ شود.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های استان قم همچون مراجع عظام تقلید، نمایندگان مجلس و تشکل‌های مردم نهاد برای حل مشکلات محیط زیستی این استان استفاده شود تا در یک مدت زمان مشخص، قم به یک شهر پاک تبدیل شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: محیط زیست قربانی توسعه ناپایدار در کشور است، به عنوان مثال در گذشته، حجم آب زیادی از مناطق دیگر کشور به دریاچه نمک می‌آمد، اما این آب به دلیل نیازهای بخش دیگر کشور دیگر به سمت این دریاچه نمی‌آید.

کلانتری تدوین برنامه ۵۰ سالگی انقلاب برای محیط زیست قم را ضروری دانست و تصریح کرد: محیط زیست کشور قربانی فشار به منابع شده است، سال گذشته میزان منابع آب تجدید پذیر در کشورمان ۸۰ میلیارد مترمکعب بود، اما با این وجود میزان مصرف آب در ایران در سال ۹۶ حدود ۹۰ میلیارد مترمکعب بود که بسیار بالاتر از میانگین‌های جهانی است.

وی ادامه داد: حفظ حقوق نسل‌های بعدی جزو اصول توسعه پایدار است و به این مسئله در کشورمان بی توجهی شده است. ایران به لحاظ منابع آبی محدودیت دارد، البته دولت موظف است که نیازهای شرب مردم و صنعت را با ایجاد خط انتقال آب تأمین کند، اما این اعتقاد را در خصوص بخش کشاورزی ندارم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از ابتدای امسال دادن مجوز به صنایع آب‌بر در درون سرزمین ندادیم و نخواهیم داد و این صنایع باید در جوار دریا مستقر شوند.

کلانتری انتقال آب برای بخش کشاورزی را بدون توجیه اقتصادی دانست و تصریح کرد: هزینه انتقال آب برای این بخش بسیار بیشتر از منفعت اقتصادی آن است.

وی ادامه داد: میزان مصرف بنزین در کشور حدود ۹۰ میلیون لیتر است، در حالی که این رقم باید یک سوم شود و تولیدات صنایع خودروسازی جزو مشکلات بخش محیط زیست است و خودروها منابع اصلی آلودگی هوا هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برای دریاچه ارومیه ۶ ماه مطالعه شبانه روزی صورت گرفت و با وجود عدم ورود منابع آبی جدید به این دریاچه، شاهد شروع احیای آن بودیم و سطح دریاچه ارومیه ۴۰ سانتی متر نسبت به پنج سال اخیر افزایش پیدا کرد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.