مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عنوان کرد

وضعیت دریاچه نمک قم بحرانی‌تر شده است/ آلودگی نیروگاه حرارتی و موتورسیکلت‌ها در قم

شهر بیست/ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: اکنون آب موجود در دریاچه نمک کاملاً خشک شده و با در نظر گرفتن ۳۰ کانون بحرانی در زمینه گرد و غبار این دریاچه در رتبه نخست قرار دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
وضعیت دریاچه نمک قم بحرانی‌تر شده است/ آلودگی نیروگاه حرارتی و موتورسیکلت‌ها در قم
شناسه : 3906 | انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، سید رضا موسوی مشکینی قبل از ظهر پنج‌شنبه در جلسه کارگروه مبارزه با آلاینده‌های زیست محیطی و گرد و غبار قم که با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین آلاینده‌های این استان را می‌توان بهره‌گیری از تکنولوژی‌های قدیمی و سنتی، سرریز شدن بعضی صنایع آلاینده تهران و استقرار آن در قم و هم‌چنین وجود نیروگاه حرارتی که ۲۵ درصد از آلایندگی‌ها را رقم می‌زند، نام برد.

وی افزود: فاکتورهای آلاینده هوای قم بحث گرد و غبار و گاز آلاینده ثابت و متحرک است که در گذشته تنها منشأ خارجی داشته ولی اکنون منشأ داخلی آن بحرانی‌تر است که می‌توان به تردد خودروها، شهرک صنعتی و وجود ۳۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت اشاره کرد.

آلودگی نیروگاه حرارتی و موتورسیکلت‌ها در قم

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم بیان کرد: در نزدیکی شهر قم نیروگاه حرارتی وجود دارد که در تمام سال مصرف سوخت مایع دارد و آلایندگی هوای شهر قم را با بحران روبه‌رو کرده است.

وی گفت: در بحث آلودگی شهری، شهر قم از ۳ کانون دجله و فرات، حوزه سیستان و ایران مرکزی و هم‌چنین دریاچه نمک متأثر است و بالاترین مصرف آب شرب در این منطقه خواهد بود.

موسوی مشکینی افزود: ۱۰ میلیارد مکعب آب کشاورزی از حوزه دریاچه نمک مصرف می‌شود و کسری دریاچه نمک بر زیست بوم تأثیر منفی گذاشته و از ۹ سال پیش سطح آب‌های دریاچه نمک به شدت کاهش و دیگر آب سطحی بر روی دریاچه نمک وجود ندارد.

وی بیان کرد: شدت کاهش آب‌های سطحی این دریاچه باعث شوری زمین شده و این امر باعث شدت گرد و غبار شده است؛ آب شور به سمت سفره‌های اطراف حرکت و آب از دریاچه به سمت دشت‌های اطراف حرکت می‌کند و باعث شوری آب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به بحرانی بودن وضعیت پوشش گیاهی و زیست بوم این منطقه گفت: نابودی پوشش گیاهی و پیشروی آب شور از چالش‌های دیگر بحران دریاچه نمک است در حالی که قبل از احداث سد بر قمرود این دریاچه وضعیت بهتری داشت.

وی افزود: با توجه به قطع حقابه ۴۰۰ هزار هکتاری دریاچه نمک کانون گرد و غبار در قم ایجاد شده است و با توجه به شرایط بحرانی این دریاچه، حقابه دریاچه نمک هم به این استان تعلق نگرفته است.

وجود ۴۰۰ هزار هکتار کانون مستعد گرد و غبار در قم

موسوی مشکینی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده ۴۰۰ هزار هکتار کانون مستعد گرد و غبار در فصول خشک سال داریم و طبق این مطالعه استان قم در زمینه سهم نواحی تولید گرد و غبار در کشور جزو استان‌های اول است چرا که پهنای مستعد فعال گرد و غبار آن بیشتر است.

وی اظهار داشت: قم در بین ۳۱ استان مقام دوم بحران و رتبه نخست شوری را دارد که باید سازمان محیط زیست کشور پیگیر این بحران زیست محیطی در استان قم باشد و وضعیت سوخت نیروگاه حرارتی قم را بررسی کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم ادامه داد: بحث حقابه باید پیگیری و ردیف بودجه ویژه‌ای برای حفظ زیست بوم قم در نظر گرفته شود و مدیریت دریاچه نمک بهتر و مطلوب‌تر مدیریت و برنامه‌ریزی شود.

ظرفیت‌های اکو توریسمی و زیست بوم قم

وی با اشاره به وجود مناطق حفاظت شده در استان قم گفت: وضعیت استان از نظر اکولوژیکی مطلوب است و ۱۵ درصد از مساحت این استان را مناطق حافظت شده تشکیل داده است و وجود ۴ منطقه شکار ممنوع از ظرفیت‌های طبیعی این استان است.

به گفته موسوی مشکینی، ۶ تالاب فعال در استان قم وجود دارد و ۳۵ درصد از مساحت استان زیر نظر محیط زیست قرار دارد، حفاظت از تالاب‌های استان قم با توجه به ارزش حفاظتی که دارند مهم است، اگر این مناطق حفاظت شده از بین روند با بحران روبه‌رو خواهیم شد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.