وقفه در نوسازی تاکسی‌ها به علت نبود حمایت‌های دولتی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی تا آذرماه ۹۶ در قم نوسازی شد، گفت: پس‌ازاین تاریخ سایت نوسازی ناوگان بسته شد و افزایش چشمگیری در قیمت تاکسی اتفاق افتاد و با وقفه در نوسازی روبه‌رو شدیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
وقفه در نوسازی تاکسی‌ها به علت نبود حمایت‌های دولتی
شناسه : 38904 | انتشار : ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس ذاکریان در نشست خبری تشریح عملکرد ۶ ساله شهرداری قم، با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در شهرداری قم کلید خورد بحث مطالعات بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل شهر بود، اظهار کرد: این طرح نقشه راه ۱۵ ساله شهر است و تمام اتفاقات این حوزه بر مبنای تصمیماتی است که در طرح جامع حمل‌ونقل گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: این مطالعات در ۶ سرفصل تحقیق و بررسی‌شده و در مراجع مختلفی ازجمله شورای ترافیک شهرداری، استان و کشور مطرح و تصویب و سپس اجرا می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به آمارگیری گسترده برای مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل تصریح کرد: کل مطالعات طرح جامع در شهرداری نهایی شده و برای شورای هماهنگی ترافیک استان ارسال‌شده و امیدواریم پس از تصویب در استان در کشور هم تصویب و آماده اجرا شود.

وی از تصویب مطالعات طرح جامع بار خبر داد و گفت: طرح جامع دوچرخه برای نخستین بار با همکاری دانشگاه قم تدوین و تصویب شد و تمام مسائل در خصوص دوچرخه در شهر در این طرح دیده‌شده است.

ذاکریان با اشاره به مطالعات ممیزی ایمنی ترافیک اذعان کرد: یکی از اولویت‌های مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری طی سال‌های اخیر اولویت‌بخشی به انسان‌محوری طرح‌ها بوده و در این زمینه شاهد اجرای پروژه‌های گسترده در محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قالب پیاده‌راه هستیم.

وی به تدوین ضوابط ترافیکی طرح تفصیلی اشاره و تصریح کرد: در تمام مطالعاتی که طی سال‌های اخیر صورت می‌گیرد، رویکرد غالب انسان‌محوری به جای خودرومحوری بوده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم پیشرفت‌های اتوبوسرانی در شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: قم در زمینه بازسازی اتوبوس در کشور پیشتاز بود؛ پس از عدم اختصاص یارانه ۸۲.۵ درصدی خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرها، زمان مقرر تعهد اتوبوس‌ها در حال اتمام‌ بود و باید فکری برای این مسئله و جایگزین این ناوگان مشخص می‌شد.

وی ادامه داد: مجموعاً طی این سال‌ها ۱۱۰ اتوبوس خریداری شد که به دلیل تحریم‌ها پس‌ازآن توان خرید نداشتیم و به همین خاطر بازسازی ناوگان قدیمی را در دستور کار قرار دادیم و تاکنون از ۱۰۰ دستگاه ۴۰ دستگاه بازسازی و تحویل شهرداری شده است.

ذاکریان با تأکید بر اینکه برای سال ۹۹ از محل انتشار اوراق مشارکت ۲۰۰ میلیارد تومان برای خریداری اتوبوس نهایی و محقق شده است افزود: تلاش داریم با این اعتبار ۵۲ دستگاه خریداری کنیم؛ با این کار طی یک سال آینده ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در اتوبوسرانی قم فعال خواهند شد.

وی با بیان اینکه تا آذرماه ۹۶، هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در قم نوسازی شد، اظهار داشت: پس‌ازاین تاریخ سایت نوسازی ناوگان بسته شد و افزایش چشمگیری در قیمت تاکسی اتفاق افتاد و با وقفه در نوسازی روبه‌رو شدیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر اینکه تا سال ۹۶ با آورده ۵ میلیون تومانی قابلیت نوسازی ناوگان وجود داشت خاطرنشان کرد: اما امروز بدون هیچ تسهیلاتی راننده تاکسی باید ۱۳۰ میلیون تومان آورده برای نوسازی داشته باشد که در توان تاکسی‌داران نیست.

وی با بیان اینکه قم در گذشته از فقر تابلوهای هدایت مسیر رنج می‌برد گفت: با همتی که صورت گرفت مشکلات احصا و رفع شد و به دنبال آسیب‌شناسی هستیم تا تابلوها به‌روز شود.

ذاکریان با تأکید بر اینکه خط‌کشی معابر با تکنولوژی روز انجام می‌شود اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از کشته‌های ترافیکی را عابرین تشکیل می‌دادند، باید برای ایمنی آن‌ها تدبیر می‌شد و قراردادی برای خرید و نصب پل‌ها منعقد شد و با توجه به اینکه امکانات مکانیزه نیز برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده بود و افزایش شدید قیمت‌ها را داشتیم استقبال نشد و در حال حاضر صرفاً ۱۳ سازه به مناقصه گذاشته‌شده و اجرا خواهد شد و بحث مکانیزاسیون پس از اجرای سازه پیگیری می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: همین احداث پل عابر پیاده اولویت دادن به خودرو هست و به دنبال این هستیم که تدبیر دیگری چون چراغ‌دار کردن چهارراه‌ها و… در نظر بگیریم که اولویت با عابرین پیاده خصوصاً معلولین و… باشد.

وی با اشاره به مشکل تردد عابر پیاده در خیابان امیرکبیر و روبه‌روی حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: در این قسمت به دلیل عرض کم معبر امکان اجرای پل عابرپیاده به صورت رو و زیرگذر وجود ندارد و به همین خاطر بهترین کار تردد هم‌عرض با چراغ بود که البته به دلایلی هنوز اجرایی نشده است. در واقع اگر این طرح اجرا شود اولین مسیر تردد عابر پیاده با چراغ در این بخش اجرا خواهد شد.

ذاکریان با تأکید بر اینکه مجموعه استان برای احداث پایانه جنوبی مسافربری شهر همراهی نکرد اظهار کرد: اگرچه زمین لازم تأمین و تسطیح آغاز شد، اما به دلیل تغییر طرح مسیرهای این بخش این طرح با چالش جدی مواجه شده و عملیاتی نشده است.

وی با بیان اینکه در طرح جامع پایانه‌های غیرمتمرکز پیش‌بینی‌شده است گفت: این طرح در راستای استفاده مردم از خدمات حمل‌ونقل برون‌شهری در نزدیک‌ترین نقطه به شهر است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به نصب قریب به ۱۵۰ دوربین نظارت تصویری در شهر قم گفت: تلاش داریم ظرف چندماه آینده این سیستم به ۲۰۰ دستگاه رسیده و نظارت نسبی تصویری داشته باشیم؛ قرارداد نصب دوربین‌های ثبت تخلف به دلیل افزایش شدید قیمت ارز فسخ‌شده و به دنبال این هستیم که قرارداد جدیدی منعقد کرده و پروژه را تکمیل کنیم.

ذاکریان گفت: پولی که از محل جرائم رانندگی باید به شهرداری داده می‌شد تخصیص نیافته و سهم اندکی اختصاص‌یافته و همان سهم به نصب دوربین‌ها اختصاص‌یافته که از آن جمله در بلوار غدیر و آیت الله بروجردی اجرا شده است.

وی با اشاره به جانمایی ایستگاه تبادلی خط سریع‌السیر تهران قم اصفهان اظهار کرد: جانمایی خوبی توسط مشاور صورت نگرفته بود و تلاش شد این ایستگاه محل ایستگاه A۱ قطار شهری باشد.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.