صدور ۳۰۰ شناسنامه برای فرزندان با مادر ایرانی در قم

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم از صدور ۳۰۰ شناسنامه برای فرزندان حاصل از «مادران ایرانی و پدران غیرایرانی» از میان هفت هزار و ۶۰۰ متقاضی خبر داد و گفت: متقاضیان صبوری کنند و نگران لغو قانون نباشند چراکه این قانون با طی کردن تمام فرایندهای خود، لازم‌الاجراست و دلیلی برای لغو آن وجود ندارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
صدور ۳۰۰ شناسنامه برای فرزندان با مادر ایرانی در قم
شناسه : 38840 | انتشار : ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، عباس شیرمحمدی مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم گفت: هفت هزار و ۶۰۰ درخواست دریافت شناسنامه فرزندان حاصل از مادران ایرانی در سامانه استان ثبت شده و تاکنون برای ۳۰۰ متقاضی با تکمیل مراحل شناسنامه قم صادر شده است.

وی افزود: قم در صدور شناسانامه برای فرزندان مادر ایرانی رتبه اول کشوری را دارد و تاکنون هیچ استانی نتوانسته این تعداد شناسنامه را در این مدت صادر کند.

وی ادامه داد: با ابلاغ قانون صدور شناسنامه ایرانی برای فرزندان مادران ایرانی و پدران غیرایرانی در سال گذشته، فراخوان ثبت نام متقاضیان اعلام شد که تاکنون بیش از هفت هزار و ۶۰۰ متقاضی برای دریافت شناسنامه ایرانی در سامانه تعیین شده در استان درخواست خود را ثبت کردند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم افزود: از هفت هزار و ۶۰۰ متقاضی ثبت نام شده در سامانه،‌ برای ۲ هزار و ۴۰۰ متقاضی پرونده تشکیل و از این تعداد نیز ۵۰۰ پرونده برای انجام استعلام های قانونی به مراجع ذی صلاح ارسال شده است.

شیرمحمدی با اشاره به گلایه متقاضیان دریافت شناسنامه مادر ایرانی به طولانی بودن این فرایند گفت: درخواست های بسیار زیاد، مراجعه‌های غیرضرور و همچنین روند قانونی تعریف شده موجب طولانی شدن روند صدور شناسنامه برای متقاضیان شده است.

وی اظهار داشت: روزانه ۲۰۰ نفر از این افراد که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده اند، برای پیگیری کار خود به این اداره کل مراجعه  می کنند که این مراجعه های غیرضروری بخش زیادی از توان کارشناسان این اداره کل را صرف پاسخ به مراجعان کرده که این خود موجب تاخیر در تکمیل پرونده ها شده است..

شیرمحمدی، ترس از لغو قانون را یکی از دلایل نگرانی و عجله این متقاضیان دانست و ادامه داد: یکی از دلایل مهم حجم بالای مراجعه کنندگان نگرانی آنها از لغو این قانون است که توصیه بنده به متقاضیان این است که نگران این موضوع نباشند چرا که این قانون با طی کردن تمام فرایندهای خود، تصویب و لازم الاجراست و دلیلی برای لغو آن وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم افزود: توصیه ما به فرزندان مادر ایرانی این است که صبور باشند و آرامش خود را حفظ کنند و مطمئن باشند که تمام تلاش ما در مجموعه استانداری و اداره کل اتباع این است که به هیچ عنوان حقی از آنها ضایع نشود و همه واجدان شرایط شناسنامه خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: ثبت نام در سامانه، انجام مصاحبه حضوری و همچنین صدور و تحویل شناسنامه به متقاضی سه مرحله ای است که برای دریافت شناسنامه فرزندان مادر ایرانی طی می شود و در هر مرحله با متقاضی تماس گرفته می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود به جای مراجعه حضوری، منتظر تماس کارشناسان این اداره کل باشند.

شیرمحمدی، با بیان اینکه روند صدور شناسنامه به دلیل اینکه باید فرایند قانونی برای هر پرونده طی شود و همچنین وجود حجم بالای متقاضی ممکن است ماه‌ها به طول انجامد به همین دلیل درخواست ما از متقاضیان این است که تا تماس کارشناسان مربوط صبور باشند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم افزود: به دلیل حجم بالای پرونده های متقاضی، تمهیداتی برای افزایش سرعت بررسی و طی کردن روند قانونی تکمیل پرونده ها در استان انجام شده است که امیدواریم این روند طی یک تا ۲ ماه آینده تسریع شود.

شیرمحمدی همچنین با اشاره به حضور ۲۰۰ هزار تبعه از کشورهای مختلف جهان در این استان افزود: اتباعی که دارای اقامت رسمی هستند برای دریافت سیم کارت، افتتاح حساب بانکی و همچنین گرفتن گواهینامه منع قانونی ندارند و با داشتن اقامت رسمی می‌توانند از بسیاری از امتیازهای قانونی استفاده کنند.

نوشته های مشابه
۵ المان بزرگ در ورودی‌های شهر قم نصب می‌شود
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.