ازدواج را پیچیده نکنیم/ خانواده‌ها چشم‌وهم‌چشمی را کنار بگذارند

حجت‌الاسلام تراشیون با تأکید بر اینکه امروز خانم‌ها باید جهاد کنند و سخت‌گیری‌ها و چشم و هم‌چشمی‌ها را کنار بگذارند، گفت: بسیاری از جوانان حاضرند با یک امکانات ساده زندگی خود را شروع کنند ولی پدر و مادرها اجازه نمی‌دهند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که به جنگ فامیل بروند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ازدواج را پیچیده نکنیم/ خانواده‌ها چشم‌وهم‌چشمی را کنار بگذارند
شناسه : 38627 | انتشار : ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون در محفل سخنرانی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت گفت: یکی از زیباترین و پر معنا ترین مناسبت ها مناسبت سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) است.

وی بیان کرد: امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه «مرج البحرین یلتقیان» می فرمایند این دو دریایی که به یکدیگر پیوستند وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) است و در ادامه این آیات امام صادق علیه السلام می فرمایند که لؤلؤ و مرجانی که در این آیه ذکر شده وجود مبارک امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه روز اول ذی‌الحجه مهمترین پیوند زمینی در طول تاریخ همه انسان ها شکل گرفته است افزود: دیگر ما نمی توانیم پیوندی به این مبارکی و خجستگی رادر بشریت تجربه کنیم که دو معصوم پیوندی را شکل دهند و این ازدواج مبدأ وجودی ائمه معصومین(ع) شده است و اگر این پیوند نبود انقطاع در امامت و ولایت شکل می‌گرفت.

وی ادامه داد: اول ذی الحجه برای پیامبر(ص) شادترین روز است و این روز در روایات برای اهل آسمان هم به عنوان یکی از زیباترین روزها محسوب می‌شود.

تراشیون با بیان اینکه این پیوند آسمانی می‌تواند به‌عنوان یک الگوی نمونه برای دیگر انسان‌ها مطرح شود، افزود: مهمترین دوران زندگی هر انسانی دورانی است که به بلوغ ذهنی و جسمی و عاطفی می رسد که فکر می کند می تواند در کنار جنس مخالف خود زندگی را تشکیل دهد و آغازی برای سعادت انسان باشد از این رو اهل بیت(ع) از ازدواج با کلمات نورانی یاد می‌کنند و ازدواج را سنت الهی و کامل کننده نیم یا ثلث دین انسان می‌دانند.

وی با بیان اینکه امروز جوامع بشری با یک آسیب جدی مواجه هستند و جایگزین‌های غلطی را برای ازدواج طراحی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز اگر ما بخواهیم در مسیر تکامل انسانی حرکت کنیم باید به مدلی که امیرالمؤمنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) طراحی کرده اند مراجعه کنیم و این مدل را ترویج کنیم.

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به چالش های ازدواج مانند مشکلات اقتصادی، ادامه تحصیلات، نیافتن کفو مناسب و موارد دیگر، ابراز کرد: ادامه این چالش‌ها برای جامعه و نسل انسان‌ها خطرناک است و باید همه اعضای جامعه از حاکمیت گرفته تا والدین و بزرگان فامیل وارد این عرصه شوند و زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.

وی فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان را حقی برای فرزندان بر عهده والدین دانست و گفت: در جامعه دینی حتی حاکمیت باید بستر و زمینه را برای ازدواج فراهم کنند زیرا اگر این اتفاق نیفتد از نظر اخلاقی جوانان دچار اختلال می شوند، آلودگی فضای جامعه افزایش پیدا می کند، انگیزه از جوانان گرفته می شود، مسئولیت پذیری جوانان کاهش پیدا می کند و با افزایش سن ازدواج تربیت فرزندان با مشکل مواجه می‌شود و فاصله نسل‌ها زیاد می‌شود و والدین نمی توانند با فرزندان ارتباط برقرار کنند.

تراشیون با بیان اینکه بنیان خانواده‌هایی که در سن بالا ازدواج می‌کنند سست‌تر است، افزود: بر عکس چیزی که تصور می‌شود در سنین بالا با انتخاب عاقلانه استحکام ازدواج‌ها بیشتر است اما آمار نشان می دهد که این استحکام در سنین پایین بیشتر است و کمترین میزان طلاق در میان افرادی بوده در سنین دانشجویی ازدواج کرده‌اند.

وی تأکید کرد: حاکمیت، انسان‌های دارا و خانواده‌ها باید فراهم کردن بستر ازدواج جوانان را به عنوان یک مسئولیت و تکلیف برای خود قلمداد کنند و باید بدانند که اگر ازدواج جوانان را به تأخیر بیندازیم تک تک گناهانی که جوانان انجام می دهند برای آنان هم نوشته خواهد شد.

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه امروز رسانه ها هم مأموریت مهمی در این زمینه دارند، گفت: ما نباید بی دلیل مسائلی مانند ازدواج را پیچیده کنیم و سخت جلوه دهیم بنابراین رسانه‌ها باید ازدواج را آسان نشان دهند و باید برای مقابله با مهریه‌های بالا و جهیزیه‌های زیاد که دو ترمز ازدواج هستند فرهنگ‌سازی کنند.

وی با تأکید بر اینکه امروز خانم‌ها باید جهاد کنند و سخت‌گیری‌ها و چشم و هم‌چشمی‌ها را کنار بگذارند، گفت: بسیاری از جوانان حاضرند با یک امکانات ساده زندگی خود را شروع کنند ولی پدر و مادرها اجازه نمی‌دهند و به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند که به جنگ فامیل بروند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.