معرفی قرآن منسوب به امام رضا(ع) در موزه حرم حضرت معصومه(س)

یکی از آثاری که از امام هشتم در موزه حرم حضرت معصومه(س) موجود است، قرآن منسوب به امام رضا(ع) است که به خط مبارک ایشان نگاشته شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
معرفی قرآن منسوب به امام رضا(ع) در موزه حرم حضرت معصومه(س)
شناسه : 38021 | انتشار : ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، یکی از آثاری که از امام رضا علیه السلام در موزه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها موجود است قرآن منسوب به امام رضا(س) است و به خط مبارک امام مهربانی‌ها نگاشته شده است. 

این اثر شامل قسمتی از قرآن مجید به خط کوفی بر روی پوست آهو در ابعاد ۲۲ در ۱۴.۸ سانتیمتر است که دارای تذهیب و تزئین به شیوه قرن سوم قمری است و در صفحه نخست این قرآن در سه سطر به قلم نستعلیق تحریری که متعلق به اواخر دوره صفوی است چنین نوشته است که « سور قرآن قطع وسط بیاضی به خط کوفی که بر ورق آهو نوشته‌اند و می نماید که خط مبارک حضرت امام الجن والانس علی بن موسی الرضا علیهما التحیه و الثناء است.»

این قرآن منسوب به امام رضا علیه السلام در هر صفحه مشتمل بر هشت سطر با اعجام زرین و شنجرفی و مرکب مشکی و قهوه‌ای است و دارای جلد الحاقی با روکش تیماج و سرطبل طلاپوش با نقوش اسلیمی و ترنجدار است .

دو صفحه آغازین و دو صفحه پایانی این اثر با گل‌های هشت پر بزرگ در وسط و حواشی با نقوش هندسی مذهب با قدرت گرافیکی عالی به رنگ زرین و مشکی تذهیب شده و سر سوره های و عناوین این قرآن به قلم زرین است و پایان آیات در تمام صفحات با گل‌های سه پر زرین و در برخی صفحات به شکل شمسه و ترنج‌های الوان است.

این اثر شامل بخش‌هایی از ۵ سوره مبارکه قرآن مجید بوده و نزدیک به ۳ جزء است که شامل ۴۱ آیه از سوره یونس از جمله آیات ۶۱ و ۶۲ و آیات ۷۰ تا انتهای این سوره، ۱۲۰ آیه از سوره مبارکه هود شامل آیات اول و دوم و آیه ۶ تا انتهای این سوره، ۹۹ آیه از سوره مبارکه یوسف شامل آیه اول تا ۴۱ و آیات ۵۰ تا ۵۹ و همچنین آیه ۶۴ تا انتهای این سوره، ۱۸ آیه از سوره مبارکه رعد شامل آیات ۲ تا ۶، ۱۳ الی ۱۶ و ۳۵ تا ۴۳ این سوره، و در نهایت ۲۶ آیه از سوره مبارکه ابراهیم شامل آیات اول تا ۲۶ این سوره است و کل آیات موجود دراین قران ۷۰ برگی ۲۰۴ آیه است.

گفتنی است تعداد ۷۰ ورق از این قرآن در سال ۱۳۷۳ توسط سیدمهدی سادات طالقانی به موزه آستان مقدس بانوی کرامت اهدا شده و در سال ۱۳۸۸ نیز ده ورق دیگر باقیمانده از این قرآن نیز به این موزه اهدا شده است و هنوز به این قرآن ملحق نشده است.

این قرآن ارزشمند در موزه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در گنجواره‌ای که با عنوان بیت النور تعبیه شده است به نمایش در آمده است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.