افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیست‌‌محیطی در قم

آغاز عملیات اجرایی، افتتاح و بهره‌برداری چهار پروژه زیست‌محیطی شهرداری قم با حضور استاندار در سومین چهارشنبه افتتاح پروژه‌های شهری در طرح «قم در مسیر تحول» برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیست‌‌محیطی در قم
شناسه : 37686 | انتشار : ۰۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مراسم افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی چهار پروژه زیست‌‌محیطی شهرداری قم امروز با حضور استاندار قم، شهردار قم، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر قم، معاونان شهردار و دیگر مسئولان مدیریت شهری در سالن جلسات شهرداری برگزار شد.

آغاز ساخت خط دوم پردازش و تفکیک پسماند یکی از پروژه‌های زیست‌‌محیطی شهرداری قم بود که با حضور استاندار قم کلنگ ساخت آن به زمین زده شد.

همچنین در این مراسم نرم‌افزار همیاران بازیافت (زیپاک) نیز رونمایی شد تا با این سامانه ارتباط بیشتری با شهروندان برقرار و در جریان پسماندهای شهری قرار بگیرند.

برای عملیات اجرایی، افتتاح و بهره‌برداری چهار پروژه زیست‌‌محیطی شهرداری قم بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و با بهره‌برداری از این طرح‌های زیست‌محیطی برای ۴۴ نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال‌زایی می‌شود.

براساس این گزارش، مشخصات پروژه‌های زیست‌‌محیطی شهرداری قم  به شرح زیر است:

*مرکز امحای پسماندهای پزشکی

مرکز امحای پسماندهای پزشکی دارای ظرفیت امحای ۱۰ تن پسماند در روز است.برای اجرای این طرح که نخستین دستگاه با کاربری بی‌خطر سازی پسماند پزشکی در کشور به شمار می‌رود ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

از اهداف کلان این پروژه می‌توان به بی خطرسازی پسماندهای عفونی –بیمارستانی، حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی زمین با کاربری دفن، کم‌حجم سازی پسماندهای دفن شده و استفاده بهینه از زمین اشاره کرد.

*آغاز عملیات اجرایی احداث خط دوم پردازش پسماندهای شهری

این طرح بزرگ شهری بااعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال، باهدف حفاظت بیشتر از محیط‌زیست، مدیریت بهینه پسماندهای شهری، جداسازی پسماند ارزشمند، فرآوری پسماند آلی و جلوگیری از دفن بی‌رویه زباله و تولید کود کمپوست مرغوب اجرایی می‌شود.

از ویژگی‌های بارز این پروژه همچنین می‌توان به ایجاد درآمد پایدار برای شهر اشاره کرد.

خط دوم پردازش پسماندهای شهری قم روزانه ظرفیت ۳۰۰ تن پردازش پسماند شهری و حذف دفن مستقیم پسماند را خواهد داشت و با عملیاتی شدن این خط دفن مستقیم پسماند شهری قم به روزانه کمتر از ۱۰۰ تن خواهد رسید و به‌صورت مستقیم برای ۴۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

*سامانه نرم‌افزاری همیاران بازیافت

رونمایی از سامانه نرم‌افزار همیاران بازیافت “زیپاک” بااعتبار ۴۲۰ میلیون ریال به‌منظور یکپارچه‌سازی و تمرکز تحویل پسماند به غرفه‌های بازیافت و خودروهای جمع‌آوری پسماند، برنامه‌ریزی و ساماندهی هزینه کرد اعتبار ریالی همیاران، جمع‌آوری بانک اطلاعات همیاران پسماند و بهبود چرخه مدیریت پسماند طراحی و اجراشده است.

از ویژگی‌های بارز این پروژه، می‌توان راه‌اندازی داشبورد مدیریتی، راه‌اندازی سیستم رتبه‌بندی عوامل اجرایی، راه‌اندازی سیستم انگیزشی( امتیاز بگیر،جایزه‌بگیر)، گزارش‌گیری پویا از عملکرد همیاران و متصدیان و پیمانکاران اشاره کرد

*سایت تخمیر کود کمپوست

چهارمین پروژه، سایت تخمیر کود کمپوست است که بااعتبار ۳۵ میلیارد ریال که در مدت هشت ماه توسط سازمان پسماند شهرداری قم اجراشده است.

مساحت اجرای این طرح ۲۰ هزار مترمربع و از اهداف کلان پروژه می‌توان به ارتقاء شاخص‌های حفظ محیط‌زیست و مدیریت شیرابه زباله‌ها، ایجاد بستر مناسب به‌منظور اجرای فرآوری کود کمپوست به‌صورت استاندارد و کاهش دفن پسماندهای شهری اشاره کرد.

از ویژگی‌های بارز این طرح نیز می‌توان به اجراشده با بتن مسلح به الیاف پلیمری، کاهش هزینه و سرعت‌بالای اجرا اشاره کرد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.