نمایش آثار تاریخی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در موزه ملی ملک

همزمان با دهه کرامت، منتخبی از مجموعه آثار فرهنگی و تاریخی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نمایش آثار تاریخی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در موزه ملی ملک
شناسه : 37467 | انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان حضرت معصومه(س)، آثار حرم مطهر بانوی کرامت در راستای همکاری‌های مشترک فرهنگی بین مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با هدف گرامی‌داشت ایام ولادت حضرت رضا علیه‌السلام و خواهر بزرگوارشان و اشاعه فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.

«زیارت‌نامه قالیچه‌ای حضرت معصومه سلام‌الله علیها» به ابعاد ۱۰۷ در ۶۵ سانتی‌متر با شش کتیبه در حاشیه و چهار لچک ترنج گل بوته، از جمله این آثار است. این قالیچه زیبا و ارزشمند از جنس کرک و دست‌بافته حسین عجمی اصفهانی در سال ۱۳۶۴ است.

از دیگر آثار آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌توان به «یساول یا عصای قدرت» از جنس نقره اشاره کرد که قدمت آن به قرن ۱۳ و دوره قاجار می‌رسد. بخش‌های فوقانی این عصای نفیس مطلا و دارای نقوش اسلیمی به شیوه قلم‌زنی است.

طول کلی این عصا حدود ۱۲۵ سانتی‌متر و مشتمل بر پنج قطعه استوانه‌ای است که به صورت مجوف با رابط چوبی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. بخش فوقانی عصا نیز نیم کروی با تزیینات اسلیمی است که بر روی آن عبارت «یا فاطمه معصومه» به شیوه ثلث برجسته قلم‌کاری شده است.

خادمان حرم فاطمی در منصب دربانی و آیین‌های رسمی آستان مقدس فاطمی این عصای زیبا را به عنوان تشریفات در دست می‌گرفتند.

همچنین ۱۱ تصویر قدیمی از بارگاه نورانی کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها بر روی تخته‌شاسی‌هایی به ابعاد۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر در بخش دیگر سرسرای طبقه همکف این موزه قابل مشاهده است.

کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک، بزرگترین واقف معاصر ایران در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) وقف شده است و در حال حاضر همه روزه(بجز روزهای تعطیل) از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰ واقع در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق)، میزبان گردشگران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.