درخشش فیلمساز قمی در جشنواره «انیمافست زاگرب»

هیئت‌داوران سی‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی «انیمافست زاگرب» جایزه بهترین فیلم تولید اول خود را به محبوبه کلایی فیلمساز قمی برای ساخت فیلم انیمیشن «دیوار چهارم» اهدا کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
درخشش فیلمساز قمی در جشنواره «انیمافست زاگرب»
شناسه : 37353 | انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، در مراسم اختتامیه جشنواره «انیمافست زاگرب» که در زاگرب کرواسی برگزار شد، جایزه بهترین فیلم تولید اول موسوم به «زلاتکو گرگیچ» (Zlatko Grgić Award) به محبوبه کلایی تعلق گرفت.

برای نخستین بار است که انیمیشن ایران از این جشنواره مهم موفق به دریافت یک جایزه اصلی شده است و پیش از این تنها انیمیشن «آقای گوزن» موفق به دریافت تقدیرنامه از این فستیوال شده بود.

در بیانیه هیئت داوران جشنواره «انیمافست» آمده است که فیلم ایرانی «دیوار چهارن »ساخته محبوبه کلایی برای تکنیک تجربی ارزنده اش که بیننده را به درون ذهن قهرمان داستان برده و بر پویایی خانواده و اصلاح سیاست های اجتماعی تاکید دارد، به عنوان بهترین فیلم تولید اول در بخش موسوم به زلاتکو گرگیچ انتخاب شده است.

همچنین پرویز اسماعیلی سفیر ایران در کرواسی گفت: به هنرمندان، بویژه جوانان نجیب و شایسته‌ای که نام ایران را چنین در مجامع جهانی پرآوازه می‌کنند، افتخار می‌کنیم و با تمام وجود در خدمت آنها خواهیم بود.

این فیلم ده دقیقه ای در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.

کلایی پیشتر در مورد «دیوار چهارم» گفته بود: این فیلم ۱۰ دقیقه‌ای‌ است و چون از لحاظ تکنیک و شیوه روایی متفاوت است، می‌تواند دلیل انتخاب آن در جشنواره‌های مختلف باشد. موضوع این انیمیشن به خانه و خانواده برمی‌گردد و سعی دارد مخاطب را با شیوه روایی متفاوتی مواجه کند. به طور کلی فیلم درباره روابط بین‌فردی در خانواده‌ است‌ و قصه آن را پسر بچه‌ای هشت ساله روایت می‌کند.

وی همچنین در مورد پیش‌تولید طولانی این اثر گفت: پیش تولید این فیلم خیلی طول کشید؛ زیرا فیلم سختی بود و می‌دانستم قرار است تکنیک نامتعارفی را پیش بگیرم. همین مساله باعث ‌شد ساخت آن تا حدی طول بکشد. از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۳۹۹ درگیر مراحل پیش‌تولید و تولید بودم. می‌توانم بگویم علت طولانی شدن آن این بود که می‌خواستم روایت و موضوع را در هماهنگی کامل با تکنیک متفاوتی که پیش گرفته بودم قرار دهم.

محبوبه کلایی متولد شهر قم، انیماتور، فیلمساز، طراح گرافیک و کارگردان فیلم‌های انیمیشن کوتاه و تجربی و فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر تهران است. او سال ۲۰۱۹ نیز در جشنواره انیمیشن زاگرب حضور داشته است.

خاطرنشان می‌شود بر اساس اعلام روابط عمومی کانون پرورش فکری قم، محبوبه کلایی در سال ۱۳۷۹ به عضویت مرکز شماره ۲ کانون استان قم درآمد و از همان سال‌های ابتدایی با حضور فعال در کارگاه‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری، رتبه‌های مختلفی را در زمینه های نقاشی و کتابخوانی و هم‌چنین جشنواره های ادبی استانی و کشوری از آن خود کرده و در ادامه به صورت دوره ای مربی کارگاه‌های تابستانه را نیز به عهده داشت.

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.