انعکاس بی‌عدالتی اجتماعی در نمای ساختمان‌های شهر

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم با اشاره به پیامدهای استفاده از نماهای غربی گفت: این نماها علاوه بر اینکه سبب آشفتگی ذهنی می‌شود، با به نمایش گذاشتن خودمحوری کارفرمایان که ماحصل نابرابری و بی‌عدالتی اجتماعی است، کیفیت زندگی طبقه متوسط را نیز کاهش می‌دهد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انعکاس بی‌عدالتی اجتماعی در نمای ساختمان‌های شهر
شناسه : 37293 | انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷   پرینت

به گزارش «شهر بییست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علی‌محمد رنجبرکرمانی با اشاره به مؤلفه‌های نمای مطلوب اظهار داشت: نمایی مطلوب است که سبب آشفتگی ذهنی افراد نشود و طراحی آن تجلی هویت و اصالت معماری ایرانی-اسلامی باشد.

وی، ضمن گلایه از آشفتگی نماها در سطح شهر، افزود: نمای ساختمان‌ها در شهر باید به مثابه یک گروه ارکستر باشند که با وجود هم‌شکل نبودن باید هم‌نوایی را رعایت کنند.

این استادیار دانشگاه با اشاره به چالش‌ها در زمینه طراحی نما ساختمان‌ها، تصریح کرد: جدی گرفته نشدن آیین‌نامه‌های موجود در خصوص طراحی نما بناها، عدم هماهنگی مسئولین با آیین‌نامه‌ها و بی‌اختیاری معماران و طراحان در خلق یک از نما از مهم‌ترین چالش‌ها در این زمینه است.

رنجبر با بیان اینکه باید ارتباط میان مجموعه شهرداری و معماران افزایش پیدا کند، عنوان کرد: در این راستا بهتر است شهرداری جلساتی را با محوریت تبیین دقیق آیین‌نامه‌ها و ضوابط در طراحی نما با حضور معماران استان برگزار کند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم با اشاره به نقش شهروندان در راستای دستیابی به نمای مطلوب در استان، گفت: به‌طورکلی نباید در این مورد انتظار زیادی از شهروندان داشت و توصیه می‌شود مردم در ساخت‌وسازهای خود، خودمحوری را کنار بگذارند و به هماهنگی نما با محیط پیرامون توجه داشته باشند.

رنجبر در ادامه در بیان ارائه راهکار در خصوص آگاه‌سازی مردم به استفاده از نماهای ایرانی-اسلامی و مطابق هویت و اصالت شهری اظهار کرد: این آگاه‌سازی‌ها باید از طریق مهم‌ترین رسانه‌ای که مردم آن را دنبال می‌کنند، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت پذیرد.

وی همچنین در خصوص نقش طراحان و معماران در حوزه نمای ساختمان‌ها گفت: طراحان و معماران باید همواره به کسب تخصص و مهارت و تجربه در حوزه کاری خود اهتمام ورزند و سپس وارد بازار کار شوند.

رنجبر یادآور شد: طراحان و معماران در وهله اول باید الگوهای نمای مطلوب را شناسایی کنند و در ادامه کار اقتدار خود را در مواجهه با کارفرمایان حفظ کنند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم در انتها با اشاره به پیامدهای استفاده از نماهای غربی، تصریح کرد: این نماها در وهله اول سبب آشفتگی ذهنی می‌شوند و این به نمایش گذاشتن خودمحوری کارفرمایان که ماحصل نابرابری و ناعدالتی اجتماعی است، کیفیت زندگی طبقه متوسط را نیز کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.