توقف مترو قم پشت خط «ال سی»

شهر بیست/ در حالی که مردم قم از چند سال پیش در انتظار افتتاح پروژه متروی هستند، مدیران این شهر افتتاح این پروژه را به رفع مشکلات واردات تجهیزات موکول کردند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
توقف مترو قم پشت خط «ال سی»
شناسه : 3666 | انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، با گسترش شهرنشینی و بزرگ شدن شهرها در ایران، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به یک مسئله ضروری برای مردم و شهرداری‌ها تبدیل شد که بی توجهی به آن، بدتر شدن وضعیت ترافیکی را در معابر شهرها به دنبال دارد.

شهر قم طی سال‌های اخیر با رشد جمعیت خود به یکی از کلان‌شهرهای کشور تبدیل و این مسئله موجب ایجاد چالشی به نام ترافیک در این شهر شد. برای حل این مشکل از چند سال پیش، شهرداری قم پروژه متروی این شهر را آغاز کرد، پروژه ای که مردم شهر قم انتظار افتتاح هر چه زودتر آن را دارند.

پروژه خط نخست متروی شهر قم که بیش از ۱۴ کیلومتر طول دارد، از قلعه کامکار تا جمکران بوده و این خط دارای ۱۴ ایستگاه است. مدیران شهرداری قم طی سال‌های اخیر بارها وعده افتتاح فاز نخست این خط را دادند، اما هنوز خبری از افتتاح خط نخست متروی شهر قم نیست.

نامعلوم زمان قطعی زمان افتتاح پروژه متروی قم

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به بودجه پروژه متروی شهر قم اظهار کرد: شهرداری برای این پروژه در گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخت و اکنون هم به دنبال اخذ مجوز برای انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر برای پروژه متروی شهر قم است. از بودجه شهرداری، ۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظرگرفته شده است و ۵۰ میلیارد تومان بودجه هم از منابع استانی قرار است که به این پروژه اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: برای اخذ فاینانس برای خط نخست پروژه متروی شهر قم تلاش کنیم، البته برنامه ریزی شده بود که نخستین فاز این پروژه در  اوایل سال ۹۸ به بهره برداری برسد و تمام کوشش ما برای تحقق این وعده است، اما در زمینه تامین تجهیزات برای پروژه متروی شهر قم با مشکلاتی روبه رو هستیم.

وی تاکید کرد: بیشتر این تجهیزات باید از خارج کشور وارد شود و در زمینه باز کردن ال سی برای واردات تجهیزات متروی شهر قم مشکلاتی وجود دارد.

شهردار قم افزود: به دلیل نامعین بودن زمان حل مشکلات واردات تجهیزات مترو به شهر قم امکان تعیین زمان مشخص برای بهره برداری این پروژه وجود ندارد.

 مخالفت شورای شهر قم با توقف پروژه مترو

حسین اسلامی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به موضع شورای اسلامی شهر قم در خصوص پروژه متروی این شهر اظهار کرد: این شورا به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که این پروژه متوقف شود. پروژه متروی شهر قم پیشرفت خوبی داشته است و عاقبت پروژه‌های نیمه کاره برای متروی قم تکرار نمی‌شود و شهرداری حتی اگر بدهکار شود، این پروژه را متوقف نمی‌کند.

وی ادامه داد: بخش اعظم پروژه متروی شهر قم در زیرزمین در حال اجرا است و به این دلیل مردم متوجه پیشرفت این پروژه نشدند. تونل‌ متروی شهر قم به سرعت حفر شد و اگر با مشکل تحریم‌ها در سال جاری مواجه نمی‌شدیم، بخشی از پروژه متروی شهر قم در سال ۹۷ به بهره برداری می‌رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم افزود: بخشی از اعتبارات نقدی مورد نیاز پروژه متروی شهر قم توسط دولت تامین می‌شد و شهرداری قم با اختصاص زمین‌ها و املاک تهاتری تامین بخش دیگر اعتبارات این پروژه بزرگ را انجام می‌داد. دولت اکنون به دلیل مشکلات مالی خودش به دنبال حذف چنین کمک‌های مالی به پروژه متروی قم است که چنین اقدامی موجب می‌شود برای تامین اعتبارات این پروژه فشار مالی به مردم این شهر وارد شود.

اسلامی گرانی مصالح ساختمانی را از مشکلات پروژه متروی شهر قم دانست و تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش چند برابری مصالح مورد نیاز این پروژه بودیم و این مساله انصراف برخی از پیمانکاران از کار را به دنبال داشت، به همین دلیل مجبور به قبول متمم برای قرارداد پیمانکاران پروژه متروی شهر قم برای ادامه این پروژه شدیم.

یکی از انتظارات اصلی مردم شهر قم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این شهر از جمله مترو است، مساله ای که باید مدیران استان قم از جمله استاندار جدید این استان آن را مدنظر قرار بدهند و برای تکمیل متروی شهر قم تلاش کنند، پروژه ای که بخش زیادی از عملیات اجرایی خط نخست آن اجرا شده و تاکنون از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.هراس مردم قم از نیمه کاره رها شدن پروژه مترو

مردم قم امیدوار هستند که پروژه متروی شهر قم به عاقبت پروژه‌هایی نیمه تمامی همچون فرودگاه قم و منوریل قم گرفتار نشود. پروژه‌هایی که با اعتبارات زیادی در ابتدا شروع شدند و در ادامه پیشرفت خوبی داشتند، اما در نهایت نیمه کاره رها شدند، به همین دلیل مدیران کشور و استان قم باید توقف پروژه متروی قم را خط قرمز خود بدانند و از این مسئله جلوگیری کنند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.