کام تلخ سوهان فروشان در دوران کرونا/ سوهان قم دیگر تعارفی نیست

شاید در زمانی سوهان قم به اندازه‌ای تولید می‌شد که حتی مغازه‌داران آن را تعارف می‌کردند ولی اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده که نه بسیاری از مردم توان خرید این محصول را دارند و نه برای فروشندگان تعارف کردن این سوغاتی گران قیمت به مشتریان مقرون به صرفه است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کام تلخ سوهان فروشان در دوران کرونا/ سوهان قم دیگر تعارفی نیست
شناسه : 36518 | انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری فارس استان قم گزارشی به قلم ایمن سادات موسوی‌نژاد با عنوان «کام تلخ سوهان فروشان در دوران کرونا/سوهان قم دیگر تعارفی نیست » منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

«سوهان قم دیگر تعارفی نیست» شاید در زمانی سوهان قم به اندازه‌ای تولید می‌شد که حتی مغازه‌داران آن را تعارف می‌کردند ولی اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده که نه بسیاری از مردم توان خرید این محصول را دارند و نه برای فروشندگان تعارف کردن این سوغاتی گران قیمت به مشتریان مقرون به صرفه است.

کرونا نیز در وارد شدن صدماتی به این صنعت نیز تأثیرگذار بوده در حالی که سوهان سوغات قم است و سال‌ها با شیرین کردن کام زائران قم خاطره به یادماندنی برای آنها رقم زده است و باید حمایت‌های هر چه بیشتر برای حفظ این صنعت صورت گیرد.

*وضعیت سوهان رو به افول است

به گفته امیر پوریزدی، نایب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوائی قم تعداد کل پروانه‌های کسب صادره برای سوهان ۶۵۰ فقره و تعداد پروانه‌های کسب صادره در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۲۴ و ۱۰ فقره است که تعداد کثیری از دارندگان نیز درخواست ابطال پروانه‌های کسب خود را داشتند.

وی وضعیت صنف و صنعت سوهان را پس از کرونا ضعیف و رو به افول ارزیابی کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود تعداد بیشتری از واحدهای سوهانی تعطیل و پروانه‌های کسب آنها ابطال شود.

 

*آسیب ۵۰ درصدی صنف سوهان از بیماری کرونا

امیدرضا  وفایی، رئیس اداره اصناف و تشکل‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه شیوع کرونا سبب شده که اعضای صنف برای  ابطال پروانه اقدام کنند، گفت: کاهش صدور پروانه به دلیل تأثیر کرونا در صنعت سوهان است که سبب شده که فعالان این صنعت کاهش پیدا کنند.

وی از آسیب بیش از ۵۰ درصدی صنف سوهان از بیماری کرونا خبر داد و افزود: اتحادیه پیگیر است تا برای رفع مشکلات و موانع این واحدها اقدام کند و همچنین پیگیری از وزارتخانه صورت می‌گیرد تا بیش از پیش حمایت‌ها صورت گیرد.

رئیس اداره اصناف و تشکل‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم صدور و تمدید پروانه، توزیع سهمیه کالاهای اساسی، حمایت‌های اداری و تسهیل در رفع موانع تولید، پیگیری واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی مانند شهرک شهاب، پیگیری خدمات مصرفی، معرفی برای اخذ تسهیلات، پیگیری بازار هدف در کشورهای حاشیه خلیج فارس و برپایی نمایشگاه در سال ۲۰۲۲ در کشورهای قطر، لبنان و پاکستان با توجه به شروع جام جهانی را از جمله اقدامات حمایتی از صنف سوهان ذکر کرد.

وی یادآور شد: ایجاد تعاونی مصرف و بیمه تکمیلی از جمله امور در دست اقدام محسوب می‌شود که در حال پیگیری برای تحقق هستیم.

*آسیب صادرات سوهان

علی سلطانی اصل، نایب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوایی قم با اشاره به کاهش ورود زائران و مسافران به دلیل شیوع کرونا گفت: این عامل سبب کاهش رونق تولید سوهان شده به طوری که ۸۰ درصد فروش سوهان نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است.

وی با  اشاره به آسیب‌ های وارد بر این صنف بر اثر کاهش فروش بیان کرد: معدوم‌سازی اجناس، بیکاری کارگران، ورشکستگی برخی از افراد و تعطیلی و متوقف شدن تولید از جمله آسیب‌‌های وارد بر این صنف است.

به گفته نایب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوائی قم قیمت سوهان تغییر نداشته و افزایش قیمت این محصول تنها به دلیل گرانی مواد اولیه نسبت به گذشته است و برای نظارت بر کیفیت، بهداشت این محصول نیز بازرسی‌‌های مشترک از سوی بهداشت، اتحادیه و نیروی انتظامی انجام شد تا از فروش اجناس تاریخ گذشته جلوگیری شود. 

وی با اشاره به کاهش صادرات به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مرزها گفت: این امر سبب شده صادرات سالیانه ۲۵ تن به کشورهای اروپایی و ۲۰۰ تن به کشورهای حاشیه خلیج فارس به صفر برسد.

نایب رئیس اتحادیه سوهانی و حلوایی قم معرفی سوهان را برای افزایش صادرات به کشورهای اروپایی از جمله اولویت‌‌ها عنوان کرد و افزود: باید این محصول به کشورهای اروپایی معرفی شود تا با اهمیت‌ و فواید این محصول آشنا شوند که از طریق برپایی نمایشگاه این امر محقق می‌‌شود.

صنف سوهان در حوزه اشتغال رتبه بالایی دارد ولی شرایط شیوع کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها سبب تعدیل نیروهای واحدهای تولیدی شده است.

وی تولید سوهان در ۳۰۰ درجه را عاملی در از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها عنوان کرد و افزود: متقاضیان با اطمینان خاطر می‌‌توانند از این محصول استفاده کنند.

*تأثیر حضور زائران در رونق سوهان

حسین برزو زاده حدود ۴۵ سال است که در زمینه تولید سوهان فعالیت دارد اکنون در خیابان مدرس مغازه‌ای اجاره کرده است. او درباره وضعیت سوهان گفت: تولید سوهان از ابتدای کرونا وضعیت مناسبی ندارد و از سال گذشته به طور کلی مغازه تعطیل بود و نوسان قیمت مواد اولیه وجود داشت و تاکنون کج دار و مریز زندگی را گذراندیم.

وی از اینکه حدود ۵۰ درصد از این صنف ضربه خوردند و برخی پروانه‌ خود را باطل کردند بسیار ناراحت است و تصریح کرد: قیمت شکر، روغن، پسته و کره و قوطی افزایش پیدا کرده است و  شهرداری عوارض دریافت می‌کند.

این تولیدکننده سوهان عنوان کرد: اگر زائران به قم مشرف نشوند صنف سوهان متضرر می‌شود. پیش از کرونا زائران سه شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها به جمکران و حرم حضرت معصومه(س) مشرف می‌شدند که  این حضور در رونق سوهان بسیار تأثیر داشت.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای کرونا تولید سوهان زیر نظر بهداشت متوقف شد در صورتی که سوهان جوانه گندم و مواد پروتئینی قوی دارد.

برزوزاده چشم امیدش به حمایت‌ها و تسهیلاتی است که به دلیل کرونا پرداخت شود تا با خرید مواد اولیه سوهان تولید شود.

*نوسان قیمت مواد اولیه سوهان

سوهان سوغات قم است و این اندازه که سوهان را به عنوان سوغات می‌شناسند فرش را نمی‌شناسند ولی با شیوع کرونا، استقبالی از خرید سوهان صورت نگرفت.

حمیدرضا حلوایی با سابقه سه دهه در حوزه تولید سوهان با بیان اینکه تولید سوهان از سال ۹۹ تعطیل است، گفت: نیروی انسانی فعال در این صنف وجود ندارد زیرا یک کارگر ساده نیز حقوق می‌خواهد.

این تولیدکننده سوهان میزان کاهش تولید سوهان را نسبت به پیش از کرونا ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: نوسان قیمت مواد اولیه بسیار زیاد است و هیچ یک از اجناس مورد نیاز ثبات ندارد به طوری که زعفران، روغن حیوانی، شکر گران شده است.

علی اصغر مرتضوی تولیدکننده سوهان با بیان اینکه از سال ۷۰ در زمینه سوهان ورود پیدا کردم و اکنون در شهرک صنعتی شکوهیه مشغول کار هستیم، گفت: سوهانی‌ها شب عید محصول را بهتر می‌توانند به فروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان مقدار زیادی سوهان در سال ۹۸ تولید کردند تا در آستانه نوروز به فروش برسانند با اعلام شدن شیوع کرونا از بهمن و اسفند از قم مردم از خرید سوهان اجتناب کردند، تولیدکنندگان نتوانستند بدهی و حقوق کارگران را پرداخت کنند که ضرر و زیان زیادی به همراه داشت و بسیاری از هم صنفی‌ها ورشکست شدند.

این تولیدکننده سوهان با اشاره به ضررهای ناشی از کاهش فروش سوهان تصریح کرد: بخش اعظم صنف سوهان بیکار شدند و عده‌ای که با سود اندک تولید و فروش داشتند و همچنین نیروهای خود را تعدیل کردند که ضررهای فراوانی به همراه داشت و حتی ورشکست شدند.

به گفته وی صادرات سوهان نیز متضرر شد. بیشترین محصول در کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می‌رسید که با ضرر مواجه شد.

 مرتضوی عنوان کرد: اگر نمایشگاه‌هایی در کشورهای هدف صادرات برپا شود و سوهان با بسته‌بندی جدید معرفی شود در صادرات بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه ۶۵ تا ۷۰ درصد تولیدش کاهش داشته است، عنوان کرد: سوهان جزء محصولات ضروری مردم نیست که به خرید آن اهمیت دهند. پیش از کرونا قیمت پایین‌تر بود و از شهرهای مختلف سوهان را برای سوغات خریداری می‌کردند ولی اکنون مقرون به صرفه نیست زیرا توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

شیوع کرونا و گرانی مواد اولیه سبب شده که تولید این سوغات خوش طعم با آسیب‌های مواجه شود و تولیدکنندگان آن ضررهایی متحمل شوند.

عطر و طعم دلنشین سوهان علاوه بر منابع غنی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین‌های گروه B و E برای مردم قم و زائران شناخته شده و سوغاتی است که هر زائری با سفر به قم آن را انتخاب می‌کند بنابراین مسؤولان باید تا حد توان حمایت بیشتری از صنف سوهان داشته باشند تا در این شرایط بحرانی، این صنف ضررهای بیشتری را متحمل نشود و در زمینه صادرات حیاتی دوباره به دست آورد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.