ادامه تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» به قم رسید؛

سلمان در «نور»

داوود میرباقری و عوامل سریال «سلمان فارسی» برای تصویربرداری بخش‌های خرابه‌ شام به شهرک سینمایی نور در قم آمدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سلمان در «نور»
شناسه : 36464 | انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، پاییز سال گذشته بود که سید داوود میرباقری و عوامل ساخت سریال سلمان فارسی راهی قم شدند و برای تصویربرداری این سریال فاخر تاریخی در شهرک سینمایی نور مستقر شدند.

میرباقری بعد از تصویربرداری بخش‌هایی از این سریال که بیش از دو ماه طول کشید، برای فیلمبرداری بخش اعظم فصل دریایی‌ها به شاهرود رفت. فصلی که ویژوال افکت زیادی داشت و دو کشتی برای این بخش طراحی و ساخته شد.

حالا این روزها کارگردان سریال سلمان فارسی یک بار دیگر به شهرک سینمایی نور در قم آمده‌ و روزهای حضور سلمان در خرابه‌های شام را قاب می‌گیرد.

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط سازندگان سریال تا پایان سال‌جاری، فیلمبرداری دوران بیزانس به اتمام می‌رسد و فیلمبرداری فصل ایران دوران ساسانی آغاز خواهد شد.

سریال «سلمان فارسی» که به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر اسلام می‌پردازد، سه فصل دوران ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس و حجاز صدر اسلام را روایت می‌کند و تاکنون بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، مرحوم چنگیز جلیلوند، علی دهکردی، رامونا شاه، احترام برومند، مهدی فقیه، علیرضا مهران و همچنین چند بازیگر خارجی جلوی دوربین رفته‌اند و علیرضا شجاع‌نوری نقش سلمان فارسی را بازی می‌کند.  

میرباقری که ساخت سریال‌های تاریخی و ماندگار «امام علی(ع)»، «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته» و «مسافر ری» را در کارنامه دارد، قرار است قصه سلمان فارسی را در ۵۰ قسمت به تصویر بکشد. او چند‌بار در گفت‌وگوهای دوستانه یا مصاحبه‌های رسانه‌ای گفته «سلمان»، آخرین پروژه بزرگ من در زندگی خواهد بود. 

امرالله احمدجو خالق سریال‌های خاطره‌انگیز «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» یکی از سه نویسنده پروژه سلمان فارسی است که حالا رفاقت قدیمی او و داوود میرباقری  منجر به همکاری‌اش در این پروژه تاریخی شده است. او در رابطه با تفاوت سریال «سلمان فارسی» با دیگر آثار میرباقری می‌گوید: «این سریال اوج تجربه و پختگی میرباقری است. «مختارنامه» یکی از شاخص‌ترین سریال‌های اوست اما به نظرم «سلمان فارسی» کار پخته‌تری خواهد شد. امیدوارم کاری باشد که در دیگر کشورهای اسلامی هم نمایش داده شود».

احمدجو معتقد است که این سریال بیشتر قصه زندگی سلمان فارسی را روایت می‌کند تا تاریخ زندگی‌اش، چرا که تاریخ درباره زندگی او چیز زیادی گفته نشده و مجموعه مطالبی که درباره سلمان فارسی در کتب تاریخی وجود دارد، بسیار مختصر است.

او انتخاب متن نهایی سریال سلمان فارسی را بسته به تصمیم میرباقری می‌داند و می‌گوید: «من و دو نفر دیگر، بدون اینکه از کار همدیگر باخبر باشیم، براساس فیلمنامه‌ای که آقای میرباقری نوشته است، دیالوگ‌ها را کامل نوشته‌‌ایم، منتها هرکدام با یک لحن. من خودم به‌صورت محاوره‌ای نوشته‌ام. یکی دیگر از این دوستان لفظ قلم نوشته‌اند. یک نفر دیگر هم بینابینی نوشته است و هیچ‌کدام از کار یکدیگر مطلع نیستیم. من سعی کردم خیلی پر و پیمان بنویسم که دست داوود برای انتخاب کاملاً باز باشد. فکر می‌کنم آن دو نفر دیگر هم همین کار را کرده باشند اما در نهایت دیالوگ نهایی را آقای میرباقری می‌نویسد.»

اما از آنجا که بخشی از زندگی و زمانه سلمان با صدر اسلام گره خورده، یکی از مهم‌ترین کنجکاوی‌های سریال درباره به تصویر کشیدن سکانس‌های روابط سلمان فارسی با نبی مکرم اسلام و حضرت علی(ع) است. احمدجو در این‌باره می‌گوید: «سلمان، ماجراهایی دیدنی در زمان دیدار با پیامبر(ص) دارد و ایشان و برخی از اصحاب‌شان در قصه حضور دارند، به‌طور حتم با توجه به تجربه زیاد میرباقری در بخش‌هایی از فیلم که حضرت محمد(ص) دیالوگی دارند، به‌گونه‌ای تصویر خواهد شد که برای مخاطب لذت‌بخش باشد».

آن‌طور که احمدجو گفته، تمام جنگ‌های مدینه در سریال وجود دارد و اوج این نبردها هم جنگ خندق (احزاب) است که سلمان راهنمایی کرده و با پیشنهاد او دور تا دور مدینه را خندق می‌کنند و آب می‌اندازند و حتی جنگ تن به تن حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود به تصویر کشیده می‌شود.

احمدجو با اعتقاد به اینکه سلمان ریشه شیعه‌گری ایرانی‌هاست و او بذر تشیع را در ایران کاشته است، می‌گوید: «چون سلمان به یکی از یاران نزدیک حضرت علی(ع) تبدیل می‌شود، بخشی از ماجراهای سریال هم به ایشان مرتبط می‌شود.»

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • ناشناس

    تاریخ : 31 - اردیبهشت - 1400

    خدا قوتشون بده

    همین فعالیتها دستشون رو اون دنیا میگیره
    خوشا بسعادتشون


    پاسخ

    • پشتیبانی سایت

      تاریخ : 31 - اردیبهشت - 1400

      بله همینطوره. ان شاءالله که این پروژه فاخر به ثمر بنشینه.


      پاسخ