مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی در قم افتتاح شد

همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، مرکز تخصصی خوانش متون کهن با محوریت شاهنامه‌خوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم آغاز به کار کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی در قم افتتاح شد
شناسه : 36305 | انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، همزمان با ۲۵ اردیبهشت سالروز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، آیین بازگشایی مرکز تخصصی خوانش متون کهن با محوریت شاهنامه‌خوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم برگزار شد.

در این مراسم حامد حجتی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، سید امیر طباطبایی معاون فرهنگی اجرایی کانون پرورش فکری قم، ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم، استاد سید علی بنی فاطمی و استاد عزتی‌پرور از فعالان شاهنامه‌خوان حضور داشتند.

حامد حجتی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم در سخنانی، افتتاح مرکز تخصصی خوانش متون کهن در قم را افتخار بسیار بزرگی برای اهالی ادب و صاحبان ذوق و فرهنگ دانست.

وی از تلاش یک ساله برای راه‌اندازی مرکز تخصصی خوانش متون کهن خبر داد و گفت: گام نخست این مرکز با شاهنامه فردوسی آغاز شد اما به مرور زمان به سراغ خوانش متون بوستان و گلستان سعدی، حافظ خوانی، مثنوی خوانی و قله‌های ادبیات فارسی خواهیم رفت تا در زندگی روزمره کودکان‌مان حضور جدی داشته باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم افزود: گود قصه گویی و نقالی هم در مرکز پردیسان افتتاح می‌شود و از نقالی و شاهنامه‌خوانی هنرمندان استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر اهتمام به زبان و ادبیات فارسی، گفت: ایشان در حاشیه دیدار دو سال قبل خود با شاعران از صداوسیما انتقاد کردند و گفتند اگر امروز اتفاقات خوبی در حوزه ادبیات فارسی رقم نمی‌خورد، بخشی از آن به رفتار صداوسیما برمی‌گردد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم افزود: حقیقتاً پاسداشت زبان و ادبیات فارسی از مسیر توجه به حوزه کودک و نوجوان می‌گذرد.

حجتی تصریح کرد: اگر علاقه‌مند به زبان فارسی هستیم، باید فرزندان خود را با خوانش متون کهن فارسی آشنا کنیم؛ مثل زمان گذشته که در مکتب‌خانه‌ها، مثنوی مولوی و گلستان سعدی می‌خواندند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سخنان رهبری که فردوسی را یک حکیم بزرگ می‌داند، گفت: علاوه بر تسلط فردوسی بر مبانی علمی و نظری و توجه به ادبیات، رد پای اندیشه اسلامی در جای‌جای اشعار او قابل مشاهده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم با بیان اینکه شاید قدیمی ترین ابیات درباره امیرالمؤمنین مربوط به اشعار فردوسی باشد، گفت: حبّ امیرالمؤمنین و ولایت‌مداری فردوسی نسبت‌به حضرت علی(ع) در شاهنامه مشهود است.

*شاهنامه مظهر اندیشه ایرانی است

همچنین دکتر جلال‌الدین کزازی شاعر، نویسنده و شاهنامه‌پژوه نامدار کشور در پیامی تصویری اظهار کرد: آیین بازگشایی شاهنامه‌خوانی در کانون قم را به دست اندرکاران و نونهالان قمی، فرخ‌بال می‌گویم.

وی تصریح کرد: بی‌گمان گشایش چنین پایگاه شاهنامه‌ای در شهر کهن قم، رخدادی بسیار همایون است. مایه شادمانی بسیار من است که می‌بینم گونه‌ای خیزش فرهنگی بر پایه شاهنامه در سراسر ایران زمین، آغاز گرفته است.

این شاهنامه‌پژوه نامدار کشور ادامه داد: این خیزش از چند دید، ماندگار و پایدار خواهد بود، از سویی این خیزش به پاس کودکان و نونهالان پدید آمده است، از سوی دیگر کسانی که در این خیزش کوشایند و با شور و تلاش می خواهند کودکان و نوجوانان ایرانی را با شاهنامه آشنایی بدهند، بانوان هستند و دیگر اینکه زمینه و بستر این خیزش، «شاهنامه» است.

کزازی خاطرنشان کرد: شاهنامه، نامه فرهنگ و منش و اندیشه ایرانی است. ما اگر می‌خواهیم ایرانیانی راستین و سرشتین باشیم، ایرانیانی که شایسته نام بلند و ارجمند ایرانی هستند، چاره‌ای جز آن نداریم که نونهالان و کودکان و نوجوانا‌ن‌مان را با جهان شاهنامه که همان جهان ایرانی است، آشنایی بدهیم.

یکی از برنامه‌های این مراسم، نقالی و شاهنامه خوانی سیده لیلا موسوی هنرمند قمی به همراه علی اکبر ریاضی شاهنامه‌خوان ۱۰ ساله بود که داستان ضحاک ماردوش و فریدون را بازخوانی کردند.

همچنین «مصطفی رحماندوست» شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، «آتوسا صالحی» از فعالان حوزه شاهنامه، «انسیه موسویان» مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری و «جلال خالقی مطلق» پژوهشگر و شاهنامه‌پژوه طی پیام‌های کوتاه و جداگانه‌ای بر ضرورت توجه به شاهنامه‌خوانی تأکید کردند.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • م

    تاریخ : 13 - بهمن - 1402

    این مرکز کجاست و از چه راهی قابل دسترسی است


    پاسخ

    • پشتیبانی سایت

      تاریخ : 13 - بهمن - 1402

      سلام. مرکز شماره ۱۰ کانون پرورش فکری واقع در پردیسان، البته اطلاع نداریم هنوز هم این مرکز فعالیت دارد یا خیر.


      پاسخ