آیین اختتامیه همایش ملی کتاب سال بانوان در قم برگزار شد

شهر بیست/ آیین اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان با تجلیل از بانوان پژوهشگر و پژوهشگران عرصه زن و خانواده برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آیین اختتامیه همایش ملی کتاب سال بانوان در قم برگزار شد
شناسه : 3629 | انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی جامعه الزهرا، آیین اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با حضور حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی آموزشی برگزار شد.

آیت‌الله مقتدایی رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، دکتر حکمت نیا معاون پژوهش و آموزش پژوهشگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سرکار خانم مصطفوی دختر گرامی حضرت امام(ره)، علما، فضلا، اساتید، پژوهشگران و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران از جمله مهمانان حاضر در این همایش بودند.

حضور علم و بانوان عالم از عوامل رشد و تعالی انقلاب اسلامی است

در این همایش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا دبیر علمی نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان عنوان کرد: از نقاط قوت انقلاب اسلامی ایران و حرکت اسلامی جامعه ایران حضور بانوان در تمامی مقاطع بوده است، همان‌گونه که انقلاب اسلامی ایران با شیوه و روش نوینی پدید آمد و با همه روش‌ها و سایر انقلاب‌ها تفاوت داشت حضور تمامی مردم خصوصاً بانوان و تداوم انقلاب مرهون همین شیوه و روش بوده است.

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان تصریح کرد: همان‌گونه که انقلاب اسلامی در شیوه خود نوآوری داشت، در علم و هویتی که به بانوان می‌بخشد نیز نوآور است و این تجربه نشان داده که حضور علم و حضور بانوان از عوامل رشد و تعالی انقلاب اسلامی بوده است.

همایش کتاب سال بانوان، غرس یک نهال است

در ادامه همایش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام پس از حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، نخستین مؤلف کتاب در تاریخ اسلام هستند، اظهار داشت: خدا رو شکر می‌کنیم که پیرو دین و پیامبری هستیم که معجزه این پیامبر، کتاب بوده و سوگند با عظمت این دین، قلم و نگاشته‌های قلم است.

وی  با اشاره به برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان گفت: ما افتخار داریم که همایش کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه را داشته باشیم، در راستای همان اهداف خواستیم توجه خاصی به ظرفیت فوق العاده بانوان در این راستا صورت گیرد و این ظرفیت مغفول مانده موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش کتاب سال بانوان ابراز کرد: همایش کتاب سال بانوان، غرس یک نهال است و امروز آغاز یک راه و گام اول یک مسیر است و ما به این همایش به عنوان یک بذرافشانی نگاه می‌کنم که امید است که کلمه طیبه و شجره طیبه‌ای باشدکه «کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ».

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مطرح کرد: ما با نهایت فروتنی و با کمال افتخار داریم که دبیری علمی همایش را به عهده داریم، دبیرخانه همایش در طول سال فعال است تا آثار را دریافت کند و به جامعه اسلامی معرفی کند.

توصیه مرجع تقلید شیعیان به پژوهشگران و صاحبان قلم/ خلوص باید در نوشته انسان موج بزند

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان از جمله سخنرانان این مراسم بود که ضمن ابراز خرسندای از برگزاری نخستین همایش ملی بانوان، تصریح کرد: ما خوشحالیم که اولین کتاب سال بانوان آغاز شده است و تنها یک عیب دارد و آن این است که خیلی دیر اقدام شده و باید زودتر اقدام می‌شد.

مرجع تقلید شیعیان به بانوان پژوهشگر توصیه‌هایی داشت و عنوان کرد: نوشتن به دو نوع گردآوری و نوآوری است، گردآوری باید ناب باشد اما چه بهتر که سعی کنید نوآوری داشته باشید و به مطالب تازه و مشکلاتی که حل نشده، بپردازید.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: سعی کنید با روان نویسی آشنا شوید، هر نوشته ای یک سری مخاطب دارد، از ابتدا مشخص کنید که مخاطبان شما در کتابی که می‌نویسید، چه کسانی هستند، نویسنده باید احترام مخاطب را نگه دارد، در نوشته و آثار نباید ریاکاری باشد، خلوص باید در نوشته انسان موج بزند و معلوم شود که انسان خالصانه می‌نویسد و قصد او خالصانه، مخلصانه و برای خداوند و هدایت مردم است.

پژوهشگران، پدیدآورندگان جریان‌های فکری و فرهنگی جامعه هستند

سرکار خانم حقانی نیز در این همایش به ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش کتاب سال بانوان پرداخت و عنوان کرد: شورای سیاست‌گذاری همایش ملی کتاب سال بانوان با مدیریت حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی از دو سال گذشته آغاز به کرد، گروه‌های علمی اقدام به تهیه پیش‌نویس طرح و آیین‌نامه همایش، برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌ها و شرح وظایف کمیته‌های علمی و اجرایی گرفتند.

وی به بیان آثار ارسال‌شده به دبیرخانه همایش پرداخت و گفت: حدود ۶۰۰ اثر به دبیرخانه همایش ملی کتاب سال بانوان ارسال شد و بیش از صد ارزیاب و اندیشمند علمی آثار را در فرآیندهای مختلف مورد داوری قرار دادند.

حقانی با بیان اینکه داوری آثار در سه مرحله ارزیابی اجمالی و ارزیابی تفصیلی  انجام شد، تصریح کرد: از بین آثار دریافتی به دبیرخانه ۱۴۷ اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه پیدا کردند و از بین این آثار، بعضاً به ارزیابی تفصیلی دوم هم ارجاع داده شدند که از بین این ۱۴۷ اثر ۳۳ اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتد و از میان این  آثار ۱۲ اثر شایسته و حائز رتبه انتخاب شد.

تجلیل از پژوهشگران

در این مراسم، ۱۲ اثر برگزیده این همایش با حضور حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و سرکار خانم مصطفوی دختر گرامی حضرت امام خمینی(ره) مورد تجلیل قرار گرفتند و لوح سپاس به آنان اهدا شد.

در بخش آثار برگزیده، خانم‌ها ناهید طیبی، فاطمه احمدی، سعیده سادات نبوی هاشمی، فرح رامین تجلیل شدند، در بخش آثار شایسته تقدیر، خانم‌ها حلیمه اخلاقی، علیه رضاداد، زهره برقعی، ام البنین خالقیان مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش ویژه نیز خانم زهرا امین مجد، دکتر محمود حکمت نیا، دکتر غلامرضا پیوندی و دکتر فرج الله  هدایت نیا به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی و تجلیل شدند.

در پایان این مراسم، برگزیدگان پنجمین جشنواره بانو امین(ره) مورد تجلیل قرار گرفتند که خانم‌ها نسرین انصاریان دانش پژوه سطح  چهار تفسیر تطبیقی و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام؛ دکتر زینب نادیدکتری فلسفه و کلام اسلامی و پژوهشگر گروه فلسفه و کلام؛ دکتر طاهره ماهروزاده دکترای تفسیر تطبیقی و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، فاطمه کرمی طلبه سطح چهار تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و زهرا نریمانی طلبه سطح سه تعلیم و تربیت، برگزیدگان این جشنواره بودند.

همچنین خانم‌ها زهرا قائمی امیری طلبه سطح سه تفسیر و علوم قرآن، فاطمه ایزد شناس طلبه سطح سه تاریخ اسلام و فاطمه فانی طلبه سطح سه مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی به عنوان شایسته تقدیر تجلیل شدند.

نمایشگاه آثار ارسال شده به همایش کتاب سال بانوان

در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاهی از آثار ارسال شده به دبیرخانه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان راه اندازی شد.

در این نمایشگاه که در سالن بیداری اسلامی برپا شد، حدود ۶۰۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.