با حضور معاون وزیر بهداشت صورت گرفت

تجلیل از فعالان برگزیده حوزه تولید فراورده های سلامت محور قم/تأکید بر اصلاح الگوی مصرف

شهر بیست/ در مراسمی با حضور معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از فعالان برگزیده در حوزه تولید فراورده های سلامت محور استان قم تجلیل شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تجلیل از فعالان برگزیده حوزه تولید فراورده های سلامت محور قم/تأکید بر اصلاح الگوی مصرف
شناسه : 3615 | انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، در این مراسم دکتر ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم طی سخنانی گفت: سلامت انسان ها این روزها به موضوع غذا گره خورده است و با تغییر سبک غذای مصرفی طی سالیان اخیر، چهره بیماری ها نیز تغییر کرده و از بیماری های واگیردار به بیماری های غیرواگیر مبدل شده است.

وی بیان داشت: ضرورت بازنگری در شیوه زندگی و همچنین اصلاح تغذیه و رفع باورهای غلط در این حوزه می تواند در کاهش این نوع بیماری ها موثر باشد و از سوی دیگر لزوم ضرورت بازنگری در شیوه زندگی و اصلاح تغذیه به شدت مورد تأکید است.

دکتر ایرانی خواه تأکید کرد: اگر به استانداردهای غذایی توجه نشود و مردم و مسئولان به این امر توجه نداشته باشند، شاهد بروز بیماری های سهمگینی خواهیم بود که حتی از دوران جوانی نیز سلامت انسان ها را تهدید می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در اصلاح تغذیه گفت: نقش رسانه ها در این عرصه بسیار مهم است و باید علاوه بر رفع باورهای غلط در راستای اصلاح فرهنگ تغذیه تلاش کنند.

وی به سند امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: این سند به همت وزارت بهداشت و با همکاری دیگر دستگاه ها تدوین شده و نقش همگان در این خصوص مشخص که تولیدکنندگان مواد غذایی در این عرصه نقش بسزایی دارند.

* سالانه حدود ۶۰۰ میلون نفر در دنیا دچار بیماری هایی می شوند که ناشی از تغذیه است
دکتر مهدی پیرصالحی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم گفت: کارآفرینی و ایجاد اشتغال یک عبادت و کار ارزنده ای است که امر مهمی بوده و تولیدکنندگان مواد غذایی نیز با رشادت در راستای فعالیت کارها می کوشند.

وی بیان داشت: ما به عنوان سازمان غذا و دارو کار بوده و باید همواره اهتمام تولید غذای سالم را داشته باشیم که با اقدامات صورت گرفته توانسته ایم موفق باشیم و همین اقدامات نیز موجب شده تا سن امید به زندگی از ۵۴ سال در ابتدای انقلاب به ۷۵ سال برسد.

دکتر پیرصالحی گفت: البته این امید به زندگی نشان دهنده این امر نیز خواهد بود که جامعه ای کهن سال را در پیش رو خواهیم داشت و خطراتی برای جامعه دارد که باید برای این موضوع نیز فکر اساسی شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر فرهنگ سازی گفت: باید در زمینه اصلاح مصرف نهایت دقت انجام شود و تمامی ضوابط در تولید محصولات غذایی مد نظر باشد.

وی افزود: در راستای اصلاح سبک زندگی مردم باید همه تلاش کنند و در تبلیغات باید به گونه ای رفتار کنیم که مصرف کمتر نمک، روغن و شکر را شاهد باشیم.

دکتر پیرصالحی عنوان داشت: امروزه بیماری ها به سمت بیماری های غیرواگیر رفته است و سالانه حدود ۶۰۰ میلون نفر در دنیا دچار بیماری هایی می شوند که ناشی از تغذیه است.

* لزوم توجه به اصلاح سبک زندگی
دکتر وحید مفید مدیر کل فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم گفت: متخصصان در ایجاد بیماری های غیرواگیر، نقش غذا را یکی از مهمترین عوامل می دانند که از این رو لزوم توجه به غذای مصرفی مورد تأکید است.

وی بیان داشت: در مورد ویتامین ها نیز باید مراقبت کنیم که عدم توجه به این مسائل می توانند مشکلات بسیاری را برای ما به همراه داشته باشد و تاثیرات منفی در سلامت انسان ها بگذارد.

مدیر کل فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به دورریز غذاها گفت: میزان ضایعات در غذاها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است و در ایران تا ۳۰ درصد هم تایید می شود، از این رو اگر از ضایعات در کشور جلوگیری شود، می توان غذای ۱۵ میلیون نفر را تأمین کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قم گفت: در قم روند بسیار خوبی در کارهای غذا و دارو را شاهد هستیم و در صنعت غذا نیز پیشرفت های گسترده ای داشته که کارخانه های تولید غذا و یا آرایشی بهداشتی قم در سطح ملی و بین المللی در حال فعالیت است.

*۲۵۰ واحد صنایع غذایی و بهداشتی در قم فعال است
مهندس محمود سیجانی مدیرکل صنعت معدن تجارت استان قم نیز در این مراسم گفت: قم بیش از ۲۵۰ واحد صنایع غذایی و بهداشتی داریم که افتخاری برای قم است که در گذشته هیچ این مسائل نبود و به برکت هم افزایی ها این امر ایجاد شده است.

وی عنوان داشت: موضوع سلامت خط قرمز ماست و در راستای کمک به منظور توجه به مسائل بهداشتی در دستور کار داریم و نهایت همکاری را با دانشگاه علوم پزشکی قم خواهیم داشت

*استان قم به قطب تولیدات محصولات غذایی سالم تبدیل شده است
دکتر نیک آزما معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم هم گفت: رشد کارخانه های تولید مواد غذایی و آرایشی بهداشتی در قم یک رشد مطلوبی بوده به گونه ای که در حوزه مواد غذایی از پنج کارخانه پیش از انقلاب به ۲۴۳ کارخانه در استان قم رسیده ایم.

وی افزود: همچنین کارخانه جات آرایشی بهداشتی پیش از انقلاب در قم ۴ مورد بوده که امروز این عدد به ۹۳ کارخانه رسیده و در ظروف بسته بندی نیز هیچ کارخانه ای پیش از انقلاب نداشتیم که امروز به ۷۸ کارخانه در استان قم رسیده ایم.

دکتر نیک آزما تأکید کرد: استان قم در حیطه تولیدات محصولات غذای و بهداشتی و آرایشی شاخص بسیار گسترده ای در سطح کشور دارد و به عنوان یکی از قطب های کشور در حال فعالیت است.

در پایان این مراسم از برترین های حوزه تولید فراورده های سلامت محور قم تجلیل شد. همچنین در این مراسم از دکتر کاهه دادستان قم، مدیرکل تعزیرات، رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان و نائب رئیس اتاق بازرگانی استان به عنوان همراهان و حامیان تولید فراورده های سلامت محور استان قدردانی شد.

نوشته های مشابه
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.