با حضور حسین غیاثی؛

اشعار ترانه‌سرایان قمی در محفل «سرناد» نقد و بررسی شد

شهر بیست/ هشتمین محفل ترانه‌سرایان استان قم(سرناد) به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) میزبان شاعر و ترانه‌سرای مطرح کشور بود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اشعار ترانه‌سرایان قمی در محفل «سرناد» نقد و بررسی شد
شناسه : 3603 | انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، هشتمین محفل ترانه‌سرایان استان قم به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، با موضوع مادر و با حضور حسین غیاثی شاعر و ترانه‌سرای شناخته شده برگزار شد.

در ابتدای این جلسه غیاثی درباره آغاز به کارش به عنوان یک ترانه‌سرا گفت و در ادامه شاعران قمی به نوبت پشت تریبون قرار گرفتند تا اشعارشان را در جمع حاضران قرائت کنند.

ترانه جامه‌بزرگی، محمدرضا طباطبایی، علیرضا صبوری، شیما شیرزاد، امیرعباس بختیاری، علی جواهری، عرفان قائم مقامی، الهه ملکی، علیرضا کبیری، محمد محمودآبادی، علی‌اصغر شیری و صدرا کاوه از جمله شاعرانی بودند که آثارشان را خواندند و نقد و بررسی کارشناس برنامه و دیگر حاضران در سالن سوره حوزه هنری قم را شنیدند.

حسین غیاثی در میان سخنانش متذکر شد: در برخی موارد شاعران کارهای غیر تکراری انجام می‌دهند که ممکن است مخاطب کار را پس بزند. لذا باید توجه بسیار زیادی در سرایش کارهای نو داشت. در بعضی آثار روایتی جزئی‌نویسی می‌تواند به جذابیت اثر کمک کند. مثلا جزئیات حتی روزمره یک رویداد می‌تواند برای مخاطب اثر جالب باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اخیراً خیلی‌ها آمده‌اند و بخاطر اشباع شدن فضای ترانه از کلمات تکراری، به کلاسیک‌نویسی روی آورده‌اند.

غیاثی همچنین به استفاده از صنایع ادبی که می‌تواند به موفقیت یک اثر کمک کند اشاره کرد و افزود: صنعت تبادر در متفاوت نوشتن و جذب مخاطب می‌تواند مؤثر باشد. تبادر یعنی در آثارتان کلماتی به کار ببرید که در ابتدا معنی خوشایندی برای مخاطب داشته‌باشد و در پایان کار و با کامل شدن معانی و روایت شعر معنای دور از ذهن‌تر تداعی شود و مخاطب حظ بیشتری ببرد. یا می‌توان از صنعت تضاد استفاده کرد، روزبه بمانی بسیاری از کارهایش را با همین صنعت پیش برده‌ است.

خاطرنشان می شود محفل ترانه سرایان استان قم به ترانه‌خوانی و نقد آثار ترانه‌سرایان استان اختصاص دارد و به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است حسین غیاثی تحصیل کرده رشته ادبیات فارسی در مقطع دکتراست. او اولین مجموعه شعر خود را در سال ۱۳۸۸ با نام «آدمفرشته» منتشر کرد و پس از آن همکاری‌های متعددی با هنرمندان پاپ کشور از جمله فریدون آسرایی، علیرضا عصار، محسن چاوشی، احسان خواجه امیری و علی زند وکیلی داشته‌ است. دومین کتاب حسین غیاثی با عنوان «به دنیا اعتمادی نیست» از سوی نشر فصل پنجم منتشر شده‌است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.