ضرر ۷۲۹ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری قم

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قم با تأکید بر اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا بیش از ۲۰ هزار شغل در زمینه گردشگری در استان قم از بین رفت، گفت: شیوع کرونا، ضرر ۷۲۹ میلیارد تومانی را به گردشگری قم وارد کرد که جبران آن در کوتاه مدت، سخت و طاقت فرساست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ضرر ۷۲۹ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری قم
شناسه : 35729 | انتشار : ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، علیرضا ارجمندی با بیان اینکه استان قم گردش پذیر است و تا قبل از شیوع کرونا در کشور، ظرفیت اشغال تخت در هتل‌های استان قم بالای ۹۰ درصد بود، گفت: سهم اقتصاد گردشگری در استان نسبت به سایر سهم‌ها از ظرفیت بالایی برخوردار است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه استان قم در زمینه خدمات به گردشگران زیر ساخت‌های لازم را ندارد و نیازمند سرمایه‌گذاری افراد در گردشگری هستیم، افزود: ظرفیت‌های استان در این زمینه بسیار بالاست و در سال‌های اخیر در استان، هزاران میلیارد سرمایه گذاری شده و در حال انجام است و سرمایه‌گذاران بدانند استان قم برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ظرفیت بالایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا بیش از ۲۰ هزار شغل در زمینه گردشگری در استان قم از بین رفت و امیدواریم بعد از واکسیناسیون، اقتصاد گردشگری نیز تقویت شود، ادامه داد: در یک سال گذشته بیش از ۷۲۹ میلیارد تومان ضرر به صنعت گردشگری وارد شده است که با تمام ضررهای دیده شده، جبران آن در کوتاه مدت سخت و طاقت فرساست.

ارجمندی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از افراد آسیب دیده از مشاغل گردشگری ناشی از کرونا، جذب صنعت شده‌اند و ۶۰ درصد نیروها هم نتوانستند مشغول کار شوند و منتظر هستند تا کسب و کارها در زمینه گردشگری شروع به کار کند، گفت: اعتقاد داریم با نابودی ویروس کرونا بیش از ۴۰ درصد به ظرفیت اشتغال استان‌ها افزوده خواهد شد و بالای ۱۳ میلیارد تومان وام اشتغال کرونا نیز به افراد اعطا شده است که امیدوارم با نابودی ویروس کرونا، شاهد رشد و توسعه اقتصاد گردشگری در استان قم باشیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به ظرفیت استان در گردشگری در سال ۹۹، ۶۱ موافقتنامه اصولی با رقم سرمایه گذاری ۱۷۸ میلیارد تومان، ۲۱ مجوز ایجاد در سال ۹۹ صادر شده که ۶۶۶ اشتغال را ایجاد کرده است ولی کافی نیست و استان قم بیش از این حرف‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دارد.

ارجمندی افزود: ۵۹ پروژه گردشگری با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در حال احداث است که در صورت افتتاح این پروژه‌ها برای ۲ هزار و ۴۰۹ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد و رقم ارزیابی این پروژه‌ها، ۳ هزار و ۳۵۳ میلیارد تومان است.

وی افزود: ۵ هتل ۵ ستاره در استان قم در حال ساخت است و بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌های گردشگری را در استان قم، بخش خصوصی انجام می‌دهد.

ارجمندی با اشاره به نقش محور‌های‌تاریخی در ماندگاری مسافر اظهارکرد: برای شهر قم ۱۷کیلومتر محور تاریخی-گردشگری تعریف شده است که بخشی از آن از بیت تاریخی امام خمینی(ره) آغاز و به مسجد سلماسی خاتمه می‎‌یابد و محورهای دیگر شامل، شاه حمزه تا چهل‌اختران است که با همکاری شهرداری قم در دست احیاست.

وی، خانه‌‎های‌تاریخی قم را از ظرفیت‎‌های گردشگری قم برشمرد و تصریح کرد: براساس قانون ماده ۲۷الحاق این آمادگی وجود دارد تا با ارائه تسهیلات، خانه‌‎های‌تاریخی را به صورت مشارکتی به بخش خصوصی و متقاضیان واگذارکنیم و به سفره‌خانه‌های سنتی تبدیل شوند چرا که اغلب گردشگران خارجی به رستوران‌های سنتی رغبت دارند و این ظرفیت در قم نیز وجود دارد.

ارجمندی با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۸ پروژه در استان قم با ایجاد اشتغال برای ۱۰۵ نفر ایجاد شده است، افزود: در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها نیز ۹ پروژه با اشتغال زایی برای ۲۲۵ نفر و حجم سرمایه گذاری ۱۷۱ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.