چگونه از اضطراب و نگرانی رها شویم؟

حجت‌الاسلام مؤمنی گفت: در روایات آمده که سوره مبارکه انشراح را زیاد بخوانیم و وقت خواندن، دست خود را روی قلب خود قرار دهیم تا خدا به انسان شرح صدر دهد و برای رفع برخی از امراض نیز فرموده اند که این سوره را بخوانید و به خودتان بدمید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چگونه از اضطراب و نگرانی رها شویم؟
شناسه : 35630 | انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در سخنرانی شب دوازدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در چند آیه قرآن واژه صدر به جای واژه قلب به کار رفته است، اظهار کرد: در جریان حضرت موسی علیه السلام ایشان از خداوند شرح صدر طلب کردند که به گفته مفسران مراد همان قلب است.

وی ادامه داد: در سوره انعام آیه ۱۲۵ مطرح شده است که اگر خدا اراده کند کسی را هدایت کند به او شرح صدر عطا می کند و اگر نخواهد کسی را هدایت کند سینه و قلبش را تنگ قرار می دهد و مبتلا به استرس و اضطراب و نگرانی می شود که روایات در ذیل این آیه نیز فرمودند که مقصود از این صدر همان قلب است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سوره مبارکه انشراح که خداوند در این سوره خطاب به پیامبر صلوات الله علیه و آله می فرماید ما به تو شرح صدر عطا کردیم، افزود: در روایات آمده است که سوره مبارکه انشراح را زیاد بخوانیم و وقت خواندن دست خود را روی قلب خود قرار دهیم تا خدا به انسان شرح صدر دهد و برای رفع برخی از امراض نیز فرموده اند که این سوره را بخوانید و به خودتان بدمید.

وی با بیان اینکه سوره انشراح به انسان آرامش قلب و شرح صدر می دهد و اضطراب باطنی را از انسان دور می کند، گفت: یکی از مصادیق اضطراب باطنی گرفتن دل است که میل به گردش و تفریح و عوض شدن محیط پیدا می کنیم که نشانه ضیق صدر است.

مؤمنی با بیان اینکه شرح صدر پس از فتح قلب اتفاق می افتد، افزود: قلب پس از اینکه معارف الهی در آن قرار بگیرد گشاده و فتح می شود و سپس توسعه پیدا می کند و شرح صدر به او عطا می شود بنابراین هیچ چیزی جز معارف الهی نباید در قلب انسان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه امروز دشمن در فضای مجازی رسوخ کرده و شبهه‌پراکنی می‌کند و به آن وجهه و جلوه درست می‌دهد، ادامه داد: باید زیاد مراقب قلب بود زیرا قلب انسان هم می تواند ظرف ایمان باشد و هم ظرف نفاق و قلبی که هم ایمان و هم نفاق در آن جای گرفته باشد در بزنگاه نمی تواند خدا را اختیار و انتخاب کند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به روایتی که از پیامبر صلوات الله علیه و آله از مفهوم شرح صدر سؤال شد، گفت: ایشان فرمودند شرح صدر نوری است که خدا در قلب مؤمن قرار می دهد و قلبش گشاده می شود و در هجوم نا ملایمات عکس العمل با تدبیر انجام می دهد؛ دوباره سؤال شد آیا برای شرح صدر علامتی وجود دارد؟ ایشان فرمودند بله دل نبستن و وابسته نبودن به دنیا، روی آوردن و تلاش برای آخرت و آمادگی برای مرگ قبل از این که اجل برسد از نشانه های شرح صدر است.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.