بعضی‌ها رفتارهای تخیّلی دارند/ هم اختلاس می‌کنند هم روضه می‌گیرند!

حجت‌الاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه پندارگرایی و خیال‌بافی یک خطر جدی و حقیقی در جامعه امروزی است، گفت: شخصی در زمان امام صادق علیه‌السلام دزدی می‌کرد و به فقرا صدقه می‌داد، امروز هم عده‌ای اختلاس می‌کنند و وجوهات هم می‌دهند و روضه هم می‌گیرند؛ وای بر این افراد که از سفره دین، دنیای خود را احیا می‌کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بعضی‌ها رفتارهای تخیّلی دارند/ هم اختلاس می‌کنند هم روضه می‌گیرند!
شناسه : 35273 | انتشار : ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سلسله مباحث سخنرانی ماه مبارک رمضان در تفسیر سوره عنکبوت، اظهار کرد: قرائت این سوره در شب‌های قدر مورد تأکید قرار گرفته و ثواب بسیاری نیز بر آن درنظر گرفته شده است.

وی افزود: اولین موضوع سوره عنکبوت این است آیا مردم می‌پندارند صرف ایمان آوردن کفایت می‌کند و آزمایش نخواهد شد؟؛ درحالی‌که خداوند آزمایش‌های مختلفی را در مسیر بندگان قرار می‌دهد و معیار ایمان و تقوای همگان را خواهد سنجید.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کلمه «حسب» در قرآن زیاد تکرار شده و گاهی به معنای حسابرسی است اما در سوره عنکبوت به معنای پندار و خیال‌بافی است که دارای حقیقت نیست و یکی از آسیب‌ها و آفت‌های زندگی همین پندارهای غلط است.

رفیعی تأکید کرد: خیلی باید دقت داشته باشیم به‌جای واقعیت به دنبال پندار و تخیل نرویم، در حالی‌که عده‌ای در مباحث اعتقادی و اجتماعی پندار و تخیل دارند.

وی یادآور شد: یکی از پنداره‌های کفار این بود که فکر می‌کردند بیهوده خلق‌شده‌اند در حالی‌که خلقت دارای هدف مقدس است.

رفیعی افزود: عده‌ای از انسان‌ها فکر می‌کنند اموال‌شان ابدی و ماندگار است مثل قارون که این‌چنین فکر می‌کرد و بعضی‌ها کار اشتباه انجام می‌دهند اما در خیال خود کار درست را انجام می‌دهند و به بهانه کار سیاسی و انتخاباتی به آبروی افراد و نظام لطمه می‌زنند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: عده‌ای فضای مجازی را به خاطر انتخابات از شبهات و لطمه زدن به دیگران پر کرده‌اند و فکر می‌کنند با این کارشان به‌نظام خدمت می‌کنند.

وی یادآور شد: قرآن کریم می‌فرماید بعضی‌ها فکر می‌کنند که خداوند آن‌ها را مشاهده نمی‌کند و هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند در حالی‌که خداوند ناظر و حاضر بر تمامی اعمال انسان است.

رفیعی تأکید کرد: خداوند کسانی که می‌خواهند تخیل خود را زیبا و حقیقی نشان دهند مورد مذمت قرار داده و این پنداره‌های نادرست و غلط اعتقادی، گاهی اقتصادی و گاهی اجتماعی نیز می‌شود و پندارگرایی و خیال‌بافی یک خطر جدی و حقیقی در جامعه امروزی است.

وی در ادامه گفت: شخصی در زمان امام صادق علیه‌السلام دزدی می‌کرد و به فقرا صدقه می‌داد و امروزه هم برخی اختلاس می‌کنند و وجوهات هم می‌دهند، روضه هم می‌گیرند و فکر می‌کنند دارند کار درست را انجام می‌دهند؛ وای بر این افراد از سفره دین، دنیای خود را احیا می‌کنند.

رفیعی تأکید کرد: ما در اسلام موظف به تبعیت از علم و عقل هستیم و گمان، پندار و تخمین در دین اسلام جایگاهی ندارد چراکه رسول خدا بعد از خودشان دو معیار از خود به یادگار گذاشتند تا پندار و گمان در جامعه اسلامی وجود نداشته باشد چراکه امثال ابن ملجم با پندار خود حضرت علی علیه‌السلام را به شهادت رساند و حادثه کربلا با پندار غلط افرادی همچون عمر سعد و… به وقوع پیوست.

وی افزود: مرز گمان و عقلانیت باید تفکیک شود و جوانان باید دقت کافی داشته باشند چراکه یکی از آفت‌های فضای مجازی وارونه جلوه دادن واقعیت است و جوانان نباید از انبیاء و اهل‌بیت(ع) جدا و از حرف و بزرگان و مشورت دور شوند و مبادا پندار خود را حقیقت بدانند.

رفیعی اظهار کرد: تمام پندار برادران یوسف، پسر نوح، برگزیده شدن اهل کتاب و یهودیان،  قارون، فرعون و … همگی غلط بود و امروزه هم دشمنان فکر می‌کنند با فشار و ظلم اهداف خود را پیش می‌برند، درحالی‌که این پندار نیز اشتباه است.

وی در پایان گفت: نباید پنداره‌ غلط الگو باشد در حالی‌که انسان‌ها همگی امتحان خواهند شد و آزمون گیرنده خداوند و آزمون دهنده انسان‌ها هستند و موارد امتحانی هم را خداوند تعیین می‌کنند.

نوشته های مشابه
۵ المان بزرگ در ورودی‌های شهر قم نصب می‌شود
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.