در سالروز ولادت حضرت زهرا(س)؛

نخستین همایش «زن و رسانه» در قم برگزار شد/ بیان دغدغه‌های بانوان خبرنگار قم

شهر بیست/ در نخستین همایش «زن و رسانه» بانوان خبرنگار فعال در قم از دغدغه‌ها و مشکلات کاری خود سخن گفتند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نخستین همایش «زن و رسانه» در قم برگزار شد/ بیان دغدغه‌های بانوان خبرنگار قم
شناسه : 3524 | انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، نخستین همایش زن و رسانه به مناسب میلاد حضرت زهرا(س) ظهر سه‌شنبه به مناسبت تجلیل از خبرنگاران زن استان قم و همسران خبرنگاران مرد، توسط خانه مطبوعات قم با حضور حسین انتظامی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهرام سرمست استاندار قم در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این همایش با ابراز قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران زن در استان، اظهار کرد: ویژگی‌های خاصی در استان قم مخصوصاً در بخش رسانه وجود دارد، استان قم هر هفته میزبان مسئولان کشوری است و این مسئله اهمیت اطلاع رسانی و کارخبری را در قم بیشتر می‌کند.

سید موسی حسینی کاشانی با تأکید بر اینکه بسیاری از اخباری که در استان قم تولید می‌شود جنبه کشوری و بین المللی دارد، افزود: مجموعه رسانه قم وظیفه سنگینی را برعهده دارد و باید ممنون کسانی باشیم که در این عرصه گام برمی‌دارند.

وی عنوان کرد: لازمه اصلی کار خبرنگاری عشق و علاقه به این حرفه است چرا که با سختی‌های بسیاری همراه است و قطعاً این سختی‌ها برای خانم‌ها بیشتر جلوه می‌کند و باید ابراز خوشحالی کنیم که در عرصه رسانه قم بار سنگینی از خبر استان قم برعهده خانم‌هاست.

حسینی کاشانی با قدردانی از فعالیت‌ها و اقدامات خانه مطبوعات استان قم، تأکید کرد: امیدواریم با همت خانه مطبوعات و همکاری همه اهالی رسانه شاهد اتفاقات خوبی در عرصه رسانه و خبر استان قم باشیم.

*خبرنگاران بازوی فکری مدیران هستند

همچنین بهرام سرمست استاندار قم در سخنانی با تأکید بر اهمیت رسانه و ویژگی‌های عصر ارتباطات، اظهار کرد: حضور بانوان رسانه‌ای در عرصه خبر استان فرصت مغتنم و ارزشمندی است.

وی افزود: ما در عصر انفجار اطلاعات هستیم و امروز قدرت مسئولان در پاسخگویی است و مدیری که از خبرنگار می‌ترسد مدیر نیست چرا که خبرنگاران بازوی فکری مدیران و مسئولان هستند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده کرد.

استاندار قم با بیان اینکه در عصر ارتباطات قدرت در گردش و تولید و مصرف اطلاعات است، افزود: هر مدیری که بتواند توانایی مدیریت و گردش این اطلاعات را داشته باشد مقتضیات عصر ارتباطات را به خوبی درک کرده است و بنده هم در سابقه کاری‌ام همیشه با خبرنگاران مؤانست داشته‌ام.

سرمست با تأکید بر اینکه مسئولان باید از دادن وعده‌های دور از تحقق خودداری کنند، افزود: در سوابق عملکردی‌ام نگاه به جایگاه خبرنگاران مشخص است و برخورد با فرماندار گلپایگان در پاسخ به برخورد ناشایستش با یک خبرنگار نمونه‌ای از همین همراهی بوده است.

*۹۸ درصد گزارش نویسان قم زن هستند

مدیر خانه مطبوعات استان قم نیز در ادامه این همایش با تأکید بر اینکه خبرنگاری شغلی بدون زمان و مکان است، اظهار کرد: سختی این شغل علاوه بر خود خبرنگاران متحمل خانواده‌ها و همسران فعالان عرصه خبر و رسانه نیز هست.

مرتضی داستانی با اشاره به رشد کمی و کیفی خبرنگاران خانم در استان قم، افزود: بیش از ۹۸ درصد گزارش‌های رسانه‌های استان قم را خانم‌ها تهیه می‌کنند، گزارش نویسی سخت‌ترین کار بخش خبر است و این کار در استان قم بیشتر بر عهده خبرنگاران زن است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران تحصیل کرده در حوزه تخصصی نیز در استان قم بیشتر از بین خانم‌ها هستند، تصریح کرد: با اطمینان می گویم که اگر خانم‌های خبرنگار نباشد همه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استان قم تعطیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تلاش خانم‌هاست که امروز رسانه‌های ما را پویاتر از گذشته کرده است، عنوان کرد: در مدیریت رسانه در استان هم خانم‌ها ورود کرده‌اند و نکته مهم این است که این تلاش در حالی صورت گرفته است که کار خبرنگاری سخت است و کار زنان خبرنگار به ویژه در استان قم بسیار سخت‌تر است.

*نیاز به اصلاح نگاه حوزه به خبرنگاران زن

اعظم حاتمی از خبرنگاران استان قم نیز با اشاره به اهمیت شهر قم، اظهار کرد: وجود بارگاه حضرت معصومه(س) وجود حوزه‌های علمیه و حساسیت‌های ویژه شهر قم همه حاکی از اهمیت خبری استان قم است.

وی با تأکید بر اینکه بی مهری‌ها، محدودیت‌ها و موانع بسیاری در استان قم سر راه خبرنگاران خانم وجود دارد، افزود: خانم‌های خبرنگار از مظلوم‌ترین فعالان عرصه رسانه در استان قم هستند، در استان قم زنان بخش مهمی از فعالان رسانه را به خود اختصاص داده‌اند ۸۰ خبرنگار خانم در استان قم مشغول کار اطلاع رسانی هستند، اما به موازات آن محدودیت‌های بسیاری وجود دارد که از جمله به کارگیری خانم‌ها با بیشترین بازدهی و کمترین حقوق است.

وی با گله مندی از بی توجهی به کارهای ارزشمند بانوان در عرصه خبر و رسانه استان قم، تأکید کرد: نیاز است که نگاه حوزه و حوزیان به زنان خبرنگار تغییر کند و زن را به عنوان یک بازوی توانمند عرصه خبر و رسانه دراستان قم بپذیرند.

حاتمی با اشاره به حضور خبرنگاران زن در جشنواره‌های متعدد و کسب عناوین و افزایش آگاهی‌ها و کسب تجربه علمی خبرنگاران زن تأکید کرد: تحصیل خبرنگاران خانم در حوزه ارتباطات یک نوید برای آینده بهتر برای عرصه خبر استان است.

*نبود حضور زنان در جایگاه تصمیم گیری استان

زینب آخوندی از دیگر فعالان عرصه خبر و رسانه استان قم نیز در این همایش اظهار کرد: صحبت از جایگاه زن در شهر قم کار سخت و عجیبی است، زنان در قم در هیچ عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی دخالت ندارند.

وی افزود: هیچ مدیرکل زنی در استان قم نداریم، در هیچ کدام از شوراهای عالی استان مانند شورای ترافیک و شورای فرهنگ عمومی هیچ نماینده‌ای از زنان وجود ندارد و هیچ جایگاه حقوقی برای زنان در استان قم قائل نیستند.

به گفته این خبرنگار روزنامه ۱۹ دی، مشاور بانوان در دستگاه‌های مختلف اینگونه تعریف شده است که کارهای مربوط به بانوان همان اداره کل از جمله امور رفاهی و عفاف و حجاب را برعهده دارند و نقشی در تصمیم گیری و تصمیم سازی ندارند.

آخوندی ادامه داد: خانواده خیلی از مدیران استان قم در قم زندگی نمی‌کنند و با اینکه شهری که در آن مسئولیت دارند را برای زندگی خانواده خود مناسب نمی‌دانند.

وی با اشاره به سختی‌های کار خبرنگاران زن در استان قم نیز تصریح کرد: در بسیاری از مواقع انواع تهدیدها و لحن‌ها را در مقابل گزارش‌های خبرنگاران زن به کار می‌گیرند اما با همه این مشکلات نگاه به خانم‌ها در گذشته اینگونه نبوده و با تلاش‌هایی که صورت گرفته نگاه به خانم‌های خبرنگار تا حدودی بهتر شده است.

آخوندی با تأکید بر اینکه خبرنگاران زن در حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی خیلی می‌توانند نقش داشته باشند، تصریح کرد: سرمایه اجتماعی در کشور بسیار آسیب دیده است، خانم‌های خبرنگار به خاطر دقت نظر و دلسوزی ذاتی که دارند می‌توانند بین مردم حضور پیدا کرده و نقش مهمی در افزایش سرمایه‌های اجتماعی ایفا کنند.

*بی توجهی به مسائل اقتصادی خبرنگاران

فاطمه عسگری از مدیران رسانه‌ای استان قم نیز اظهار کرد: از سال ۸۲ هر سال به عنوان نماینده خانم‌ها مشکلات و مسائل خانم‌های خبرنگار را مطرح کرده‌ام، در مدت زمان حضور ۸ استاندار مشکلات مشابهی مطرح شده است و ما هر سال تکرار مکرارات می‌کنیم به این امید که در یکی از این مراسم‌ عنوان کنیم که یکی از این مشکلات حل شده است.

وی تصریح کرد: امروزه ۹۰ درصد مشکلات خبرنگاران مشترک بین بانوان و آقایان است اما متاسفانه هیچ کدام از این دغدغه ها حل نشده است.

این خبرنگار باسابقه قمی، عدم ساماندهی رسانه ها و خبرنگاران، عدم پاسخگو بودن مسئولین و پیگیری مسائل اقتصادی خبرنگاران را از مهمترین دغدغه های خبرنگاران شهر قم عنوان کرد.

نوشته های مشابه
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.