شناسایی هزار مادر باردار مبتلا به کرونا در قم

کارشناس سلامت مادران، باروری سالم و جمعیت مرکز بهداشت قم گفت: درسال گذشته حدود یک هزار مادر باردار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها به علت مراجعه زودهنگام و تبعیت از دستورات پزشکی بهبود یافتند و نوزادشان را با سلامت کامل به دنیا آوردند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شناسایی هزار مادر باردار مبتلا به کرونا در قم
شناسه : 35089 | انتشار : ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، فرشید مقدم افزود: انجام تست پی سی آر برای تمام مادران باردار در مراکز منتخب کرونا رایگان است.

وی بیان کرد: باوجود این‌که بیش از ۹۰ درصد مادران بارداری که دارای علائم بیماری کووید ۱۹ هستند بهبود می‌یابند، اما در این میان مادرانی هستند که با تأخیر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند یا توصیه‌های کادر بهداشت و درمان مبنی بر بستری شدن یا مصرف داروی مناسب را نمی‌پذیرند و جان خود و فرزندشان را به خطر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: کرونا در مادران باردار نسبت به بقیه افراد شیوع بیشتری ندارد، اما مادران بارداری که به این ویروس مبتلا می‌شوند می‌توانند نسبت به افراد غیرباردار شرایط وخیم‌تر مانند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و یا حتی مرگ مادر و جنین را تجربه کنند.

مقدم با تأکید بر این‌که شروع به‌موقع درمان در این مادران بسیار ارزشمند و مؤثر است، به مادران باردار توصیه کرد: درصورتی‌که علائم سرفه، گلودرد، تب، لرز، بدن‌درد، ضعف و بی‌حالی، علائم گوارشی و سردرد حتی در حد خفیف دارند ضمن حفظ آرامش خود بلافاصله به مراکز منتخب کووید ۱۹ در سطح استان مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: موفقیت در درمان کرونا مستلزم مراجعه زودهنگام مادران باردار به مراکز منتخب کرونا و تکمیل روند درمان است.

وی گفت: مشاوران خبره مامایی در سامانه تلفنی ۴۰۳۰ کد ۴ در تمام ساعات شبانه‌روز پاسخگوی سؤالات و نگرانی‌های مادران در زمینه کرونا و سایر موارد مرتبط با بارداری و زایمان هستند.

به گفته کارشناس مرکز بهداشت قم، واکسن‌های فعلی مجوز استفاده برای زنان باردار ندارد، لذا بهترین کار برای حفظ سلامت مادران پیشگیری از ابتلا از جمله عدم شرکت در تجمعات، استفاده صحیح از ماسک و رعایت فاصله ایمن با سایرین و رعایت بهداشت فردی است.

وی خاطرنشان کرد: حفظ آرامش روحی، مصرف کافی مایعات و منابع غذایی دارای ویتامین آ، ث و مواد غذایی خانگی سالم به تقویت سیستم ایمنی مادران کمک می‌کند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.