انتقاد معاون استاندار از رشد نمای رومی در قم/ مرغ همسایه همیشه غاز است!/ شهرداری پایان‌کار ندهد

معاون امور عمرانی استانداری قم با اشاره به مصوبه کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص ممنوعیت به کارگیری نمای رومی در ساختمان‌ها، گفت: شهرداری به ساختمان‌هایی که از نمای رومی استفاده کرده‌اند، نباید مجوز پایان کار بدهد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد معاون استاندار از رشد نمای رومی در قم/ مرغ همسایه همیشه غاز است!/ شهرداری پایان‌کار ندهد
شناسه : 35065 | انتشار : ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، محسن بهشتی در خصوص مؤلفه‌های نمای ساختمان، بیان کرد: یک نما در قدم اول باید از زیبایی‌های بصری برخوردار باشد و همان گونه که نمای داخل یک ساختمان بر آرامش روانی ساکنین مؤثر است، نمای خارج ساختمان هم بر آرامش شهروندان تأثیر خواهد داشت.

معاون امور عمرانی استانداری قم افزود: با وجود نسبی بودن معیار‌های زیبایی در نظر افراد، در خصوص زیبایی نما یک وحدت رویه میان شهروندان وجود دارد که در این راستا باید شرایط اقلیمی را نیز در طراحی نما در نظر گرفت.

بهشتی با اشاره به استقبال مردم از نما‌های رومی تصریح کرد: نمای رومی با وجود محبوبیت نزد مصرف‌کنندگان، نمی‌تواند شکوه و عظمت معماری ایرانی_اسلامی را به نمایش گذارد.

بهشتی همچنین از اهمیت مصوبه کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص ممنوعیت به کارگیری نمای رومی در ساختمان‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، شهرداری به ساختمان‌هایی که از نمای رومی استفاده کرده‌اند، نباید مجوز پایان کار بدهد.

وی در ادامه با بیان اینکه طراحی نما یک کار تخصصی است، خاطر نشان کرد: طراحان برای طراحی یک نمای مطلوب باید از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشند و سابقه تاریخی و جغرافیایی هر منطقه را مد نظر قرار دهند.

معاون امور عمرانی استانداری قم اظهار کرد: متأسفانه اطلاعات و ظرفیت‌های معماری اصیل و سنتی ایران در اختیار طراحان و معماران قرار نگرفته و به همین دلیل میل به ساخت و استفاده از ساختمان‌های دارای نمای رومی افزایش یافته است.

وی ضمن اظهار تعجب در خصوص دلایل کارفرمایان به استفاده از نمای رومی، خاطر نشان کرد: همیشه مرغ همسایه برای ما غاز است، چراکه برخی کارفرمایان به دلیل قدیمی بودن معماری ایرانی از نمای سنتی استفاده نمی‌کنند، در صورتی که نمای رومی قرن‌ها قبل از نما‌های ایرانی طراحی شده است.

بهشتی در ادامه بیان کرد: نمای مطلوب سبب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می‌شود و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام گیردچراکه هویت ساختمان‌های هر شهر نمایشگر فرهنگ و اصالت آن منطقه است.

معاون امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه در ساخت و ساز به داشته‌های اصیل و تاریخی خود توجه نداریم، افزود: نمای رومی مصداق بارز تهاجم فرهنگی است، اما متأسفانه حساسیت کمتری را برمی انگیزد و همین سبب افزایش روز افزون این نما‌ها در سطح شهر می‌شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.