نمای رومی با اقلیم قم سازگار نیست/ استفاده از این نما رو به کاهش است

رئیس شورای شهر قم با بیان اینکه استفاده از سبک رومی اصالت شهرنشینی را دست‌خوش تغییر قرار می‌دهد، گفت: این نماها با اقلیم قم سازگاری ندارد و باعث هدر رفتن منابع می‌شود، چراکه نوع اقلیم و آب و هوا در ماندگاری بنا بسیار مؤثر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نمای رومی با اقلیم قم سازگار نیست/ استفاده از این نما رو به کاهش است
شناسه : 34984 | انتشار : ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عبدالله جلالی اظهار کرد: نمای مطلوب تابع شاخص‌های فرهنگی، آب‌وهوایی و اقلیمی است، در کنار این موضوع، مسئله اعتقادات و شرایط مذهبی حاکم بر جامعه هم بسیار با اهمیت است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: در بحث نماهای ساختمان در حال حاضر مخصوصاً در شهر مقدس قم، چالش‌ها و مسائل زیادی وجود دارد از جمله آن‌که افراد بیشتر به سمت مسائل ظاهری تمایل دارند و خیلی به ماهیت و بطن پروژه توجه نمی‌شود.

جلالی خاطرنشان کرد:  علت این ظاهربینی این است که بعضاً یک نگاه مادی و سودجویی در علاقه و استفاده از نمای رومی به دلیل جذب مشتری در آن نهفته است و درواقع با این نگاه، حرمت شکنی می‌شود و اقداماتی مخالف با فرهنگ و اعتقادات جامعه صورت می‌گیرد.

وی درخصوص چالش‌های موجود در طراحی نمای شهری عنوان کرد: اشکالی که در رابطه با نمای رومی وجود دارد، ناهمگون بودن مشهود داخل شهر است که جلوه خوبی ندارد.

جلالی افزود: استفاده از سبک رومی باعث می‌شود هرکس متناسب با علاقه شخصی و بی‌توجه به فاکتورهای شهرسازی عمل کند و نمای ایرانی مورد توجه قرار نمی‌‎گیرد، لذا نبود مدلی متناسب با فرهنگ ایرانی، افراد را ترغیب برای استفاده از این سبک معماری می‌کند.

وی درخصوص انتظارات نهاد شورای شهر از شهروندان تصریح کرد: شهروندان و مالکان نباید به ظاهر توجه کنند و سعی کنند از مصالح در دست و بومی و مقاوم استفاده کنند، ازین رو اساساً سازندگان مسکن و مردم قبل از شروع پروژه به طراحی نمای ساختمانی هم توجه کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: معمولاً بعد از ساخت نمای داخل به دنبال پیگیری نمای بیرونی می‌روند که این معضل بزرگی است و در اولویت قرار دادن طراحی نمای بیرونی بر درونی را می‌طلبد.

جلالی ادامه داد: هم طراحان و هم سازندگان بنا نقش بسیار مهم و پررنگی در جایگاه خود دارند و رسالت فنی و تخصصی و علمی آنها باید تمام قد در اختیار جامعه و فرهنگ جامعه باشد، نه اقدامات تقلیدی و لذا در راستای طراحی نمای مطلوب باید نگاه فرهنگی، اولویت بر نگاه درآمدزایی استفاده کنند.

وی بیان کرد: باید از نماهایی که مقاوم و اثرگذارند استفاده شود چرا که نما بیانگر فرهنگ جامعه است، از این رو باید پیامی روشن داشته و در آینده هم ماندگار باشد و معماران نیز وقت بیشتری را برای نمای خوب و زیبا و ماندنی و فاخر قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم، پیامد سبک غربی را دست‌خوش زوال هویت شهر برشمرد و افزود: این نماها بخاطر نبود مقاومت باعث هدر رفتن منابع می‌شود، چراکه نوع اقلیم و آب و هوا در ماندگاری بنا بسیار موثر است، لذا اصولاً تقلید کار زیبنده‌ای نیست.

جلالی ادامه داد: اینکه ما فرهنگ خودمان را در حوزه نما و ساختمان‌سازی کنار بگذاریم، ظلمی آشکار است و استفاده از سبک رومی اصالت شهرنشینی را دست‌خوش تغییر قرار می‌دهد.

وی درخصوص وظایف و اختیارات شورای شهری، گفت: به طور کلی شورای اسلامی شهر با هرگونه نمای رومی و ساختمان غیرمتعارف اساساً مخالف است، تلاش‌های شورا نیز باعث تشکیل جلسات متعدد با مسئولین حوزه نظام مهندسی بوده که هشدارهای لازم را به مهندسین و طراحان و معماران در زمینه جلوگیری از استفاده نمای رومی بدهند، چراکه پایه اولیه این جریان شامل مهندسان می‌شود تا سازندگان و مردم را توجیه و مدیریت کنند و فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج دهند.

جلالی درخصوص سطح اختیارات شورای اسلامی شهر و شهرداری در اصلاح ساختار نما، بیان کرد: مسئولین باید به محض اینکه متوجه شدند نمای رومی کار می‌شود جلوی کار را بگیرند که البته در این زمینه با کمیسیون ماده ۵ هم مذاکره شده، لذا اگر کسانی تمکین نکرد حتی اجازه تخریب ساختمان نیز صادر شود و انتظار می‌رود که این کمیسیون و کمیسیون ماده ۱۰۰ هم ورود کند و با متخلف برخورد قاطعانه‌ای شود.

وی افزود: فعالیت کارگروه سیما و منظرشهری باحضور جمعی از متخصصین شهرداری، استانداری و اداره راه و شهرسازی در این زمینه بسیار موثرخواهد بود که البته خوشبختانه روند رو به کاهشی برای استفاده از سبک رومی وجود داشته و امیدواریم از این پس به اصالت تاریخی خودمان بازگردیم و ساختمان‌سازی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی رواج دهیم.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.