۱۰ درصد زباله‌های قم نایلون و کیسه‌زباله است/ شهروندان از پذیرش کیسه پلاستیکی خودداری کنند

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه ۱۰ درصد معادل ۶۷ تن از پسماند روزانه قم را نایلون و کیسه‌زباله تشکیل می‌دهد و این به معنای فاجعه است، گفت: در اروپا تولید کیسه‌های نایلونی ممنوع شده و برای خرید بیش از مبالغ ۲۵۰ یورو کیسه خرید نمی‌دهند و مشتریان باید جداگانه آن را خریداری کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۱۰ درصد زباله‌های قم نایلون و کیسه‌زباله است/ شهروندان از پذیرش کیسه پلاستیکی خودداری کنند
شناسه : 34933 | انتشار : ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی اظهار کرد: بخشی از مدیریت پسماند به مباحث فرهنگی و نوع نگرش در جامعه ارتباط دارد، متأسفانه بعضی از تفکراتی که در جامعه رواج دارد از هیچ منطقی برخوردار نیست، بر فرض مثال در هنگام خرید از فروشگاه همراه با هر خرید کالایی، یک نایلون پلاستیکی تحویل می‌دهند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: گاهی نیز چنین رویکردی را به معنای احترام به خریدار می‌دانند، درحالی‌که نایلون مصرف و کارایی ندارد و محیط‌زیست را آلوده می‌کند.

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: به نظر من این مسئله خودش به معنای بی‌احترامی است، چون ما را یک شهروند ناآگاه می‌بینند، اگر فروشنده بداند که انسان آگاهی نسبت به محیط‌زیست هستیم برای هر قلم کالای کم‌حجم یک نایلون در اختیار مشتری قرار نمی‌دهد.

وی عنوان کرد: در فروشگاه‌ها دیده می‌شود که در کانترها، پلاستیک و نایلون زیادی قرار داده و مشتریان برای هر محصول، یک پلاستیک بر می‌دارند، درحالی‌که شهروندان آگاه نیستند نایلون و پلاستیک چه میزان می‌تواند زیان‌بار باشد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: اگر این نایلون‌ها و پلاستیک قابل‌استفاده مجدد بود و اثربخشی داشت، نگرانی‌ها کمتر می‌شد اما با شیوع کرونا می‌بینیم نایلون خرید همان جلوی درب، دور انداخته می‌شود و واقعاً هیچ ثمری ندارد.

میرابراهیمی با بیان اینکه ۱۰ درصد معادل ۶۷ تن از پسماند روزانه قم را نایلون و کیسه‌زباله تشکیل می‌دهد و این به معنای فاجعه است تصریح کرد: بازگشت نایلون و پلاستیک به طبیعت ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال طول می‌کشد و هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود که به دلیل تفکر اشتباه در جامعه است.

وی افزود: در گذشته خانواده‌ها برای خرید از وسایلی همچون زنبیل استفاده می‌کردند و یا کیسه‌های خرید در اختیار داشتند، امروز همه این‌ها کنار گذاشته‌شده و ما هیچ وسیله‌ای برای خرید با خود همراه نمی‌بریم و این به معنای کمترین همکاری با مدیریت پسماند در شهر است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اظهار داشت: مراکز خرید می‌توانند کیسه‌هایی را طراحی کنند که با درصد زیادی تخفیف همراه است و بارها قابلیت استفاده داشته باشد و به کاهش پسماند و حفظ محیط‌زیست منجر شود.

میرابراهیمی گفت: در اروپا تولید کیسه‌های نایلونی ممنوع شده و برای خرید بیش از مبالغ ۲۵۰ یورو کیسه خرید نمی‌دهند و مشتریان باید جداگانه آن را خریداری کنند، اما متأسفانه در داخل کشور نیازمند فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتار داریم.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.