استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌ها در کارخانه آسفالت شهرداری قم/ انتقاد از نبود کانال مشترک تأسیسات در قم

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم با بیان اینکه کیفیت آسفالت به چهار عامل مصالح، قیر، پُخت و توزیع بستگی دارد، گفت: در فیلم‌هایی که از کشورهای پیشرفته می‌بینیم و مربوط به ۹۰سال پیش است، کانال‌های تأسیسات شهری مشاهده می‌شود ولی این امر هنوز در کشور ما محقق نشده و شهری مانند قم فاقد چنین تونل‌هایی است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌ها در کارخانه آسفالت شهرداری قم/ انتقاد از نبود کانال مشترک تأسیسات در قم
شناسه : 34668 | انتشار : ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید ابوالفضل میریک امامی با اشاره به اجرای نهضت آسفالت در شهر قم، اظهار داشت: سال ۹۹ مبحث کیفیت آسفالت در قالب آیین‌نامه‌ای به سازمان توسعه و عمران شهرداری قم ابلاغ شد، زیرا شاهد افزایش روزانه قیمت قیر بودیم و کیفیت پایین آسفالت موجب هدررفت می‌شد، ضمن اینکه در گذشته قیر یارانه‌ای یا حتی رایگان توزیع می‌شد و به همین دلیل کیفیت آسفالت هم چندان موردتوجه قرار نمی‌گرفت.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم درباره کیفیت آسفالت به چهار عامل مصالح، قیر، پُخت و توزیع و پخش اشاره و خاطرنشان کرد: که اگر هر چهار عامل دارای کیفیت بالایی باشند، درنهایت معابری با آسفالت با کیفیت خواهیم داشت. بر این اساس شهرداری قم کارخانه قدیمی آسفالت خود را بر اساس شرایط زیست‌محیطی و مسائل بومی به‌روز کرده و کارخانه مُدرنی هم راه‌اندازی شد.

به گفته میریک امامی، در گذشته مصالح اصلی آسفالت یعنی ماسه از یک جا و نخودی و بادامی از جایی دیگر خریداری می‌شد و همین مسئله کیفیت آسفالت را ناهمگون می‌کرد که به همین دلیل تصمیم گرفته شد که سنگ لاشه خریداری شود و با دستگاه سنگ‌شکن جدیدی که تهیه‌شده، سه نوع محصول ماسه، نخودی و بادامی از یک جنس در اختیار کارخانه آسفالت قم قرار بگیرد، قیر هم از پالایشگاه‌ها و شرکت‌های برند و معتبر همچون پاسارگاد و نفت جِی خریداری می‌شوند. به‌این‌ترتیب همه این مسائل سبب شده که کیفیت آسفالت با توجه به دستگاه‌های پخت جدید خریداری‌شده ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: شهرداری قم از به‌روزترین ماشین‌آلات دنیا استفاده کرده و می‌توان گفت ناوگانی کاملاً به‌روز در سطح بین‌المللی توسط شهرداری قم طی چند سال اخیر خریداری‌شده است؛ سازمان توسعه و عمران شهرداری قم همه تلاش خود را کرده است که همه مراحل و عوامل تولید و پخش آسفالت در سطح شهر با دقت و کیفیت انجام شود.

به گفته مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم، آزمایشگاه مکانیک خاک استان هم در همه این موارد ناظر بر کار است و عوامل مختلف همچون مصالح، دما و میزان کوبش خاک برای زیرسازی را زیر نظر دارد، همچنین بازرسی‌های میدانی و سرزده کارشناسان فنی استانی از کارخانه آسفالت شهرداری صورت می‌گیرد ضمن اینکه چندین سال است که کارخانه آسفالت شهرداری قم گواهینامه برتر کنترل کیفی را دریافت می‌کند.

میریک امامی وجود برخی دست‌اندازها و پستی و بلندی‌های آسفالت معابر را مربوط به زیرسازی نامناسب معابر هنگام آسفالت دانست و گفت: متأسفانه بعداً حفاری صورت گرفته ولی کوبش لازم بعدازآن صورت نگرفته و آسفالتی که مجدداً انجام‌شده ترک می‌خورد، نشست می‌کند یا پوست‌سوسماری می‌شود، اینجا آسفالت با کیفیت است ولی زیرسازی یا نشت آب سبب افت کیفی آسفالت معابر شده است؛ در توقفگاه‌ها، جاهایی که سرعت‌گیر نصب می‌شود یا میادین که ترمزهای شدید صورت می‌گیرد، تنش ناشی از این امر موجب فتیله شدن روکش آسفالت می‌شود، اینجا هم دلیل اصلی افت کیفیت آسفالت معابر، کیفیت پایین مصالح نیست بلکه این موانع سبب بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

وی درباره راهکارهایی که برای رفع این مشکلات خاطرنشان کرد: نوع آسفالت باید بر اساس سرعت عبور و مرور اتومبیل و همچنین حجم ترافیک معابر تعیین شود و این یکی از راهکارهاست.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم در مورد آسفالت حدفاصل آرامستان بهشت معصومه(س) تا پل دستغیب، توضیح داد: در این مسیر شاهد نفوذ آب هستیم و سیستم زهکشی مناسب اجرا نشده است، همچنین رواناب‌ها هم موجب کاهش کیفیت آسفالت می‌شود، بنابراین هرچقدر از مصالح مناسب استفاده شود و کیفیت اجرا هم بالا باشد، بازهم بعد از مدتی شاهد تخریب آسفالت خواهیم بود.

میریک امامی با اشاره به وضعیت آسفالت لاین کندرو بلوار عمار یاسر هم گفت: لایه توپکا در باند تندرو بلوار عمار یاسر حدود دو سال قبل اجرایی شده ولی در لاین کندرو همان لایه بیندر ۱۰ سال قبل وجود دارد، چراکه هنوز تأسیسات لازم از آنجا عبور نکرده است، تنها یک رینگ فاضلاب در باند چپ آن هم در عمق ۸ متری اجرایی شده ولی سایر خدمات وجود ندارند و با توجه به ترافیک سنگین این مسیر، لایه بیندر ۷ سانتیمتری توان لازم را نداشته، ترک خورده یا بعضی جاها تخریب شده است.

وی درباره کیفیت آسفالت در میادین نیز اظهار داشت: میدان‌ها جایی هستند که اتومبیل‌ها با سرعت در آنجا ترمز می‌کنند، بنابراین جمع شدگی روکش آسفالت مشهود است، در کشورهای پیشرفته برای حل این مشکل از بتن غلطکی یا RCC برای افزایش استقامت زیرسازی استفاده شده است.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم در توضیح این روش عنوان کرد: در زیرسازی دو لایه زیراساس وجود دارد و یک لایه اساس که زهکش است و سپس دو لایه آسفالت روی آن انجام می‌شود، RCC به جای یک لایه اساس و یک لایه آسفالت بیندر قرار می‌گیرد و سپس لایه توپکا با دانه‌بندی باز روی آن اجرا می‌شود، البته اشکال استفاده از بتُن در زیرسازی، صدای بالایی است که هنگام تردد در سرعت‌های بالا ایجاد می‌شود، در کشورهای اروپایی برای حل این مشکل استقامت زیرسازی را ارتقا داده‌ و یک لایه روکش روی آن اجرا می‌کنند.

میریک امامی از اجرای این سیستم آسفالت در قم خبر داد و یادآور شد: این کار در بلوار آیت الله بروجردی اجرایی شد اما چون کانال‌های تأسیسات شهری در قم وجود ندارد، این امر قابلیت اجرا در بسیاری از مناطق را ندارد.

وی ادامه داد: این مسئله از اوایل دهه ۸۰ در قم مطرح و شهرداری خواهان ایجاد کانال‌های تأسیسات شهری حداقل در معابر جدیدالاحداث شد تا بتوانیم از بتن برای زیرسازی استفاده کنیم، ولی شرکت‌های حفار هر یک مباحث خود را داشتند و این مسئله مورد قبول واقع نشد و بودجه‌ای هم در نظر گرفته نشد درنهایت شهرداری برای اینکه بتواند خدمات‌رسانی به مردم را سرعت ببخشد، مجبور به ادامه همان روند قبلی شد.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم اضافه کرد: در فیلم‌هایی که از کشورهای پیشرفته می‌بینیم و مربوط به ۹۰سال پیش است، کانال‌های تأسیسات شهری مشاهده می‌شود ولی این امر هنوز در کشورها محقق نشده و شهری مانند قم فاقد چنین تونل‌هایی است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.