ویژگی‌های نمای مطلوب

یک استاد دانشگاه، نمای مطلوب را دارای جنبه‌های فضایی (معماری و شهری)، انسانی (روابط و ادراک حسی افراد نسبت به نما) و کاربردی-عملکردی دانست و اعمال سلیقه و دخالت افراد غیرمتخصص و سودجو در طراحی نما را به عنوان چالشی در این زمینه معرفی کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ویژگی‌های نمای مطلوب
شناسه : 34658 | انتشار : ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، رسول پهلوان‌پور با اشاره به ویژگی‌های نمای شهری مطلوب، بیان کرد: نمای مطلوب، نمایی است که جنبه‌های فضایی (معماری و شهری)، انسانی (روابط و ادراک حسی افراد نسبت به نما) و کاربردی-عملکردی را به میزان نیاز دارا باشد.

وی استفاده از الگوهای تکرار پذیر سنتی و کشف رموز آنها را ضمن در نظر گرفتن ویژگی‌های معماری ایرانی-اسلامی راهی برای رسیدن به نمای مطلوب دانست و افزود: با ترکیب این ویژگی‌ها با نیازهای عصر امروز می‌توان به افزایش مطلوبیت نما کمک کرد.

پهلوان‌پور، اعمال سلیقه و دخالت افراد غیرمتخصص و سودجو در طراحی نما را به عنوان چالشی در این زمینه معرفی کرد و ادامه داد: از دیگر چالش‌ها و موانع رسیدن به نمای مطلوب شهری می‌توان به تقلید برخی طراحان در عین عدم شناخت مبانی و مفاهیم در طراحی نما، فقر مالی کارفرمایان در استفاده از تکنولوژی‌های روز در این زمینه و عدم شناخت نسبت به عوامل هویت‌زا در شهر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بهتر است کمیسیونی به عنوان طراحان نمای شهری تشکیل شده تا الگوهای شاخص نمای شهر را مشخص کرده و به طراحان و کارفرمایان ابلاغ کنند؛ ضمن این‌که این امر نیازمند کنترل و نظارت از طرف شهرداری و دیگر ارگان‌های مرتبط است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: آموزش صحیح به کارفرمایان و شهروندان برای شناخت طراحی مناسب نمای شهری علاوه بر ایجاد مسئولیت برای کارفرما در طراحی نما در نهایت موجب افزایش رضایتمندی و احساس تعلق مردم به مکان‌های شهر می‌شود.

وی، ایجاد برنامه آموزشی را به عنوان راهکاری برای آشنایی مردم با الگوها و شاخصه‌های طراحی نما بیان کرد و توضیح داد: این چارت آموزشی باید در شهرداری و تمامی ارگان‌های مرتبط به صورت مرکز مشاوره شهروندان ایجاد شود.

پهلوان‌پور در رابطه با رسالت معماران در این زمینه خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های معماران معاصر ایرانی تطبیق سه جنبه ذکر شده در بالا در طراحی نما است که این تغییرات را باید در بستر مناسب تحلیل کرده و نتایج را در ساخت و سازهای شهری به کار گرفت.

وی در انتها بیان کرد: رسالت دانشگاه‌ها در این زمینه آموزش و تحقیق در رابطه با چگونگی افزایش مطلوبیت نمای شهری است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.