مقومی خبر داد

عضویت بیش از ۵ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی قم/ رشد ساخت‌وساز در قم

شهر بیست/ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم از رشد 32 درصدی در طراحی گروه «ب» با مقیاس کاربری 3 تا 5 طبقه خبر داد و گفت: در مجموع رشد 17 درصدی در طراحی و رشد 114 درصدی در نظارت داشتیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
عضویت بیش از ۵ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی قم/ رشد ساخت‌وساز در قم
شناسه : 3425 | انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، امین مقومی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه قم که در آستانه فرا رسیدن «روز مهندس» در سازمان نظام مهندسی ساختمان قم برگزار شد، اظهار کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از دستاوردهای بعد از انقلاب است، هرچند آسیب ها و نقاط ضعفی دارد که امیدواریم به زودی با اصلاح قانون انجام شود.

وی تصریح کرد: اینکه حاکمیت و دولت ها با این تدبیر آمدند که حفظ سرمایه های ملی را با استفاده از ظرفیت جامعه مهندسین انجام دادند، یک دستاورد مهمی  است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با بیان اینکه در استان قم رشد قابل توجهی در ایجاد رشته های مهندسی و فارغ التحصیلان داشتیم، افزود: از نظر حجم فارغ التحصیلان حوزه مهندسی، دومین کشور دنیا هستیم و این مسئله می تواند فرصت یا تهدید باشد.

مقومی تصریح کرد: در حوزه اجرای مقررات ملی ساختمان اقدامات خوبی شده، هرچند در حوزه انرژی راجع به مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان خلأ داریم و باید در استان کار جدی انجام شود.

وی افزود: در حوزه نگه داری هم هیچ اقدامی در کل کشور با جدیت انجام نشده است که امیدواریم با رفع ایرادات مبحث دوم مقررات ملی، این امر هم اجرایی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم در ادامه با اشاره به بیانیه اخیر رهبر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: شاخص ترین موضوع مرتبط با حوزه مهندسی که در این بیانیه مطرح شده است، در خصوص سبک زندگی است؛ سبک زندگی به طور مستقیم با موضوع معماری و شهرسازی و فرهنگ خانواده ها مرتبط است.

مقومی تصریح کرد: در سیاست های کلی نظام هم در بخش خانواده، بندی با عنوان بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده آمده است که لازم است در آغاز دهه پنجم انقلاب در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد و بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده عملیاتی شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کسی نیست که درباره استحکام بنا و احداث ساختمان محکم شک و شبهه داشته باشد، اظهار کرد: متأسفانه در حوزه معماری به خصوص بحث نماهای نامتناسب مثل نماهای رومی در حوزه ایمنی آن، آسیب داریم؛ به دلیل وزن سنگینی که سنگ ها دارد، اگر  اتفاقی رخ دهد، خیلی بدتر از بعضی خسارت هایی است که در زلزله رخ می دهد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان قم تصریح کرد: در حوزه آموزش، کارآموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی را در سال های اخیر در ر رشته های برق و تأسیسات و نقشه برداری داشتیم و این امر را باید در رشته های عمران و ترافیک و شهرسازی توسعه دهیم.

مقومی افزود: کاری که در سال آینده شکل می گیرد، ایجاد دفاتر مشاوره و راهنمایی به عنوان یکی از وظایف قانونی سازمان نظام مهندسی ساختمان است و به حذف پدیده دلالی و واسط گری کمک خواهد کرد.

وی در رابطه با برنامه های تدارک دیده شده برای روز مهندس، اظهار کرد: برگزاری جشنواره ورزشی، اهدای خون، مسابقه کتابخوانی، دیدار با علما و مدیران استان، برگزاری نشست سبک زندگی برای خانواده مهندسان با حضور حجت الاسلام شهاب مرادی، برگزاری مراسم مشترک با نظام مهندسی معدن، کشاورزی و بسیج مهندسین و مراسم خانوادگی مهندسان از جمله برنامه های این سازمان به مناسبت روز مهندس است.

مقومی همچنین در رابطه با تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان قم، گفت: در حال حاضر در هفت رشته، ۵۰۸۸ نفر عضو این سازمان هستند که تا پایان سال به ۵۱۰۰ نفر خواهد رسید.

وی همچنین از افزایش احداث ساختمان در قم از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در گروه «الف» با مقیاس کاربری ۲طبقه در حوزه طراحی حدود ۵۰ درصد و در نظارت ۴۰ درصد رشد داشتیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم همچنین از رشد ۳۲ درصدی در طراحی گروه «ب» با مقیاس کاربری ۳ تا ۵ طبقه خبر داد و گفت: در گروه «ج» با مقیاس کاربری ۶ تا ۱۰ طبقه شاهد رشد ۶۷درصدی در حوزه طراحی و ۳۲درصدی در حوزه نظارت بودیم.

مقومی همچنین به کاهش حوزه طراحی در گروه «د» با مقیاس کاربری بیش از ده طبقه اشاره کرد و گفت: در مجموع رشد ۱۷ درصدی در طراحی و رشد ۱۱۴ درصدی در نظارت داشتیم.

وی در پایان با بیان اینکه سالانه ۱۰۰۰ شناسنامه فنی را در گروه های مختلف ساختمانی برای مالکین صادر کرده و تحویل می دهیم، افزود: سعی می کنیم زمان صدور کاهش پیدا کند و کیفیت هم رشد داشته باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.