مشارکت خوب شهروندان در تفکیک پسماند

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به آگاهی درصد بالایی از شهروندان نسبت به موضوعات مدیریت پسماند، گفت: فرایند تفکیک به ویژه از مبدأ، هزینه‌های ذخیره‌سازی و پردازش پسماند را کاهش می‌دهد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مشارکت خوب شهروندان در تفکیک پسماند
شناسه : 33502 | انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدأ، اظهار داشت: ذخیره‌سازی و پردازش زباله، هزینه هنگفتی در مدیریت پسماند دارد و در این میان فرآیند تفکیک به ویژه از مبدأ، هزینه‌های ذخیره‌سازی و پردازش پسماند را کاهش می‌دهد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: شهروندان با تفکیک پسماند در مبدأ، بیشترین مشارکت را در مدیریت پسماند دارند، خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد از شهروندان، نسبت به تفکیک پسماند آگاهی دارند و پسماند خشک و تر را به خوبی می‌شناسند.

میرابراهیمی تصریح کرد: رسانه‌ها و متولیان در این باره به خوبی فرهنگ‌سازی کرده‌اند و در مدیریت پسماند در قالب فیلم و طنز و شعر و آثار هنری و فرهنگی، کارهای ارزشمندی انجام شده است.

وی بیان کرد: شهروندان باید برای تفکیک پسماندهای تر و خشک از کیسه‌های جداگانه در منزل استفاده کنند و پسماند خشک را جدا بگذارند، این کار به مدیریت پسماند کمک زیادی می‌کند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم عنوان کرد: پسماندهای خشک، ارزش اقتصادی بیشتری دارند و برای گندزدایی و بازیافت، وقت و هزینه کمتری نیاز است و در این باره باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا بتوانیم بازدهی خوبی در پسماند خشک به نفع محیط زیست شهری داشته باشیم.

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: نگهداری پسماندهای غذایی که شیرابه دارند بسیار سخت و دشوار است و حجم بیشتری می‌گیرد. تفکیک و آب‌گیری پسماند بسیار در بهبود فرایندها موثر است.

وی گفت: بخش بعدی، کم حجم سازی پسماند است و باید زباله را رطوبت گیری کرده و به قطعات کوچک تبدیل کنیم، رطوبت‌گیری موجب کاهش شیرابه می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: شیرابه خطرناک‌ترین قسمت در مدیریت پسماند است و موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود، همچنین در جمع‌آوری زباله خلل ایجاد می‌کند و اگر جداسازی شود، کمترین خطر را دارد.

میرابراهیمی تصریح کرد: وقتی شیرابه چندین ساعت در کیسه باقی بماند، بوی مشمئز کننده‌ای ایجاد می‌کند و زمان انتقال، باعث آلودگی منزل و معابر می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین این شیرابه‌ها بار آلودگی بالایی دارد و حتی می‌تواند جان حیوانات را به خطر بیندازد.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.