شیشه تهدیدی برای تفکیک زباله

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه روش گرو گذاشتن برای تحویل ظروف که تا یک دهه قبل انجام می‌شد، امروز در کشورهای اروپایی و پیشرفته برای کاهش پسماند اجرا می‌شود، گفت: متأسفانه در کشور ما به دلیل فراموش‌شدن چنین سیستمی، بسیاری از بطری‌های پلاستیکی و پت‌ها تبدیل به زباله می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شیشه تهدیدی برای تفکیک زباله
شناسه : 33442 | انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی در خصوص اهمیت مدیریت پسماند از مبدأ، اظهار داشت: در گذشته سیستم‌های گروگذاشتن در هنگام خرید برای تحویل ظروف مواد غذایی چون نوشابه و لبنیات وجود داشت و مشتری برای دریافت بیعانه، ظرف را تحویل می‌داد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: روش گرو گذاشتن برای تحویل ظروف که تا یک دهه قبل انجام می‌شد، امروز در کشورهای اروپایی و پیشرفته برای کاهش پسماند اجرا می‌شود.

میرابراهیمی ابراز کرد: متأسفانه در کشور ما به دلیل فراموش‌شدن چنین سیستمی، بسیاری از بطری‌های پلاستیکی و پت‌ها تبدیل به زباله می‌شود و شیشه‌ای که انرژی زیادی برای تولید آن به کار رفته در پسماند خانوار جا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عدم جداسازی شیشه از پسماند، تهدیدی جدی برای محیط‌زیست و مدیریت پسماند و تولید کود کمپوست به شمار می‌رود، تصریح کرد: وجود شیشه در زباله، هزینه‌های زیادی را به مدیریت پسماند تحمیل می‌کند تا بتوانیم شیشه را حذف و کود مرغوبی تولید کنیم و از طرفی خطر جراحت و آسیب برای عوامل اجرایی را کاهش دهیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم عنوان کرد: با یک اقدام اصلاحی در مراحل اولیه در حین تولید، می‌توان این نوع مشکلات را از بین برد و کود مرغوبی را در بازیافت به وجود آورد و هزینه کمتری متحمل شد.

میرابراهیمی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در اروپا از سیستم خود دریافت استفاده می‌شود، یادآور شد: در این روش، تولیدکننده ظرف نوشابه و مواد غذایی، کدی را روی شیشه حک می‌کند و وقتی محصول خریداری می‌شود مبلغ کمی به‌عنوان گرو گرفته می‌شود و هنگامی‌که مشتری شیشه را پس می‌دهد، پول آن را دریافت می‌کند.

وی گفت: در این سیستم شیشه را به تولیدکننده پس می‌دهند و دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردد، اما چون ما چنین سیستمی را در کشور نداریم و با حجم زیادی از مصرف مواد اولیه در کشور مواجه هستیم، کارخانه‌های تولید شیشه باید انرژی زیادی مصرف کنند تا شیشه تولید شود و برای ذوب شیشه نیز سوخت زیادی مصرف می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: در این شرایط خرید هوشمندانه شهروندان و فرهنگ‌سازی، سبب کاهش تولید پسماند و زباله می‌شود، در واقع شهروند باید خرید خود را مدیریت کند و میزان خرید را کمتر و اقتصادی در نظر بگیرد.

میرابراهیمی بیان کرد: گاهی می‌شود به‌جای دو بطری کوچک از یک محصول، یک بطری بزرگ تهیه کرد تا پسماند کمتری تولید شود، همچنین بسته‌بندی‌هایی را تهیه کرد که تخریب زیست‌محیطی کمتری داشته باشد.

وی عنوان کرد: هر چه خرید هوشمندانه و با آگاهی بیشتری انجام شود میزان تخریب محیط‌زیست در مدیریت پسماند کاهش پیدا می‌کند، در این خصوص باید زیرساخت‌های لازم و قانونی نیز در روند تولید محصول ایجاد شود و قوانین و ضوابط بتواند بسته‌بندی و فروش کالا و محصول در همه گروه‌های شغلی را اصلاح کند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: همچنین شهروندان باید با آگاهی، تصمیم منطقی در خرید محصولات بگیرند و خرید هوشمندانه‌ای داشته باشند تا مواد شیشه‌ای و پلاستیکی کمتری وارد پسماند شود.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.