در نشست ملی «چهل قلم» از حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی در قم تجلیل شد

شهر بیست/ نشست ملی «چهل قلم» با هدف تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی یکی از نویسندگان برجسته و پژوهشگران معاصر در قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
در نشست ملی «چهل قلم» از حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی در قم تجلیل شد
شناسه : 3313 | انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» یه نقل از ایسنای قم، حجت‌الاسلام عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در نشست ملی «چهل قلم» که با حضور شخصیت های دانشگاهی و حوزوی و مسئولان در سالن همایش‌های کتابخانه آیت الله خامنه‌ای برگزار شد، عنوان کرد:این نشست توفیق بزرگی در پاسداشت مقام علمی بزرگان در حوزه فرهنگ و اندیشه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: دستگاه های فرهنگی و اجرایی در قم نقش مؤثری در اعتلای فرهنگ و برگزاری برنامه های مختلف در حیطه فرهنگ و اندیشه هستند.

وی تصریح کرد: این طرح تحسین برانگیز برای نخستین بار در سطح کشور برگزار می شود که در آن از نویسندگان برجسته ارزشی و انقلابی مورد تجلیل قرار می گیرند.

جباری خاطرنشان کرد: در طرح کشوری «چهل قلم» به فرهنگ و اهمیت آن و همچنین جایگاه نویسندگان در جامعه توجه شده است.

وی بیان کرد: معرفی و نکوداشت نویسندگان برجسته موجب معرفی جامعه با شخصیت و آثار این فرهیختگان خواهد شد ضمن اینکه می تواند گامی بزرگ در ترویج فرهنگ مطالعه در کشور شود.

در ادامه این نشست، محمد اسفندیاری از استادان برجسته شعر و ادب فارسی و یکی از پژوهشگران عنوان کرد: اگر جامعه با مطالعه عجین باشد آن جامعه از بسیاری از آسیب ها مصون می ماند.

وی اظهار کرد: شخصیت هایی مانند حجت الاسلام محدثی خدمات ارزنده ای در حوزه دین داشته اند که باید قدردان آن ها بود.

اسفندیاری بیان کرد: از زمانی که علم پیشرفت کرد و مردم سواد خواندن و نوشتن را یاد گرفتند نهضتی در جهان به نام عمومی کردن علم به راه افتاد و با این رویکرد می خواستند همه مردم از همه علوم سردر بیاورند.

وی گفت: منظور این نهضت، عامه فهم کردن علم و بیان علم به زبان ساده و روان است در این ارتباط تلاش های زیادی شکل گرفت.

این نویسنده تصریح کرد: در فرانسه مجموعه کتابی با عنوان «چه می دانم» در ۲۵۰۰ جلد و در موضوعات مختلف علمی به چاپ رسید که همه رشته های علوم را در بر گرفت.

وی افزود: هر کتاب از این مجموعه ۱۰۰ تا ۲۰۰ صفحه بود و کتاب توسط متخصص فن نگارش می شد همچنین گام دوم در دنیا طراحی یک سلسله کتاب های جیبی و ارزان قیمت بود تا همه بتوانند آن را تهیه و مطالعه کنند.

اسفندیاری گفت: مبتکر کتاب جیبی در فرانسه با طرح این ایده، راهی را برای مطالعه ایجاد کرد و حتی کتاب هایی برای افراد کند فهم تهیه شد و با این شعار که هنر در ساده نویسی است، کتاب را برای مطالعه روان می کردند.

این نویسنده با بیان اینکه این تصور که فضل و هنر در پیچیده‌ نویسی است، صحیح نیست، افزود: خوشبختانه آثار حجت الاسلام محدثی بیانگر شاخصه هایی مطلوبی است که بیان شد.

وی متذکر شد: در آثار وی خرافات و عوام زدگی جایگاهی ندارد و مردم عامی نیز با آثار ایشان ارتباط برقرار می کنند.

در ادامه نشست نیز تقی پورمتقی عضو هیأت مدیره انجمن قلم حوزه با ابراز خرسندی از تجلیل و قدردانی از تلاش های حجت الاسلام محدثی در مورد زندگی نامه این نویسنده برجسته گفت: استاد جواد محدثی در سال ۱۳۳۱ در شهرستان سراب از استان آذربایجان شرقی متولد و در سال ۱۳۴۴ به فراگیری دروس حوزوی در مدرسه حقانی مشغول شد.

وی اظهار کرد: تکریم از مقام عالمان اهمیت زیادی دارد چرا که عالمان نقش اثرگذاری در رویدادهای مهم دینی و فرهنگی و تمدنی دارند.

پورمتقی خاطرنشان کرد: حجت الاسلام محدثی کارنامه درخشانی در حوزه و نویسندگی و پژوهش دارد و در طول انقلاب اسلامی،خدمات ارزنده ای داشته است.

وی بیان کرد: ایشان تاکنون بیش از ۲۰۰ تالیف و تحقیق و پژوهش و ترجمه و رساله و بالغ بر ۳۰۰ مقاله علمی و پژوهشی دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن قلم تصریح کرد: ایشان در سال ۷۵ موفق شد مرکز ادبی حوزه را با اهداف متعالی و خدمت به دین و ادب تاسیس کند.

وی گفت:برخی از آثار این اندیشمند به زبان های بین المللی ترجمه شده و کتاب های دینی ایشان با زبان های انگلیسی، اردو و عربی در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محدثی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با رویکرد و آرمان هایی که دارد در دامان خود نویسندگان و پژوهشگران انقلابی و ارزشی متعددی را تربیت کرده است.

وی افزود: فقط در شهر قم بیش از ۴۰ نویسنده برجسته و توانا در عرصه های مختلف به قلم فرسایی و تألیف می پردازند.

این نویسنده اظهار کرد: از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، اعتلا و پیشرفت در فرهنگ و دین و تفکر است و آن چه به این فرهنگ جهت می دهد کتاب و کتاب خوانی است.

محدثی بیان کرد: امروز کتابخوانی در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد و باید در جهت افزایش سرانه مطالعه،ظرفیت ها و بسترها و زیرساختها را فراهم کرد.

وی گفت: به واسطه برخی از مشکلات شاهد کاهش تیراژ کتاب و تعطیلی فعالیت ناشران بوده ایم و این امر برای مشتاقان مطالعه و کتاب خوانی وضعیت مطلوب و خوشایندی نیست.

این نویسنده توانا خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد در جامعه ای با این فرهنگ و تمدن، کتاب و کتاب خوانی کمرنگ شود.

گفتنی است در این مراسم از یادبود آیین نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی و کتاب‌های این نویسنده انقلابی به خط بریل رونمایی شد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.