در نشست ملی «چهل قلم» از حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی در قم تجلیل شد

شهر بیست/ نشست ملی «چهل قلم» با هدف تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی یکی از نویسندگان برجسته و پژوهشگران معاصر در قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
در نشست ملی «چهل قلم» از حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی در قم تجلیل شد
شناسه : 3313 | انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» یه نقل از ایسنای قم، حجت‌الاسلام عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در نشست ملی «چهل قلم» که با حضور شخصیت های دانشگاهی و حوزوی و مسئولان در سالن همایش‌های کتابخانه آیت الله خامنه‌ای برگزار شد، عنوان کرد:این نشست توفیق بزرگی در پاسداشت مقام علمی بزرگان در حوزه فرهنگ و اندیشه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: دستگاه های فرهنگی و اجرایی در قم نقش مؤثری در اعتلای فرهنگ و برگزاری برنامه های مختلف در حیطه فرهنگ و اندیشه هستند.

وی تصریح کرد: این طرح تحسین برانگیز برای نخستین بار در سطح کشور برگزار می شود که در آن از نویسندگان برجسته ارزشی و انقلابی مورد تجلیل قرار می گیرند.

جباری خاطرنشان کرد: در طرح کشوری «چهل قلم» به فرهنگ و اهمیت آن و همچنین جایگاه نویسندگان در جامعه توجه شده است.

وی بیان کرد: معرفی و نکوداشت نویسندگان برجسته موجب معرفی جامعه با شخصیت و آثار این فرهیختگان خواهد شد ضمن اینکه می تواند گامی بزرگ در ترویج فرهنگ مطالعه در کشور شود.

در ادامه این نشست، محمد اسفندیاری از استادان برجسته شعر و ادب فارسی و یکی از پژوهشگران عنوان کرد: اگر جامعه با مطالعه عجین باشد آن جامعه از بسیاری از آسیب ها مصون می ماند.

وی اظهار کرد: شخصیت هایی مانند حجت الاسلام محدثی خدمات ارزنده ای در حوزه دین داشته اند که باید قدردان آن ها بود.

اسفندیاری بیان کرد: از زمانی که علم پیشرفت کرد و مردم سواد خواندن و نوشتن را یاد گرفتند نهضتی در جهان به نام عمومی کردن علم به راه افتاد و با این رویکرد می خواستند همه مردم از همه علوم سردر بیاورند.

وی گفت: منظور این نهضت، عامه فهم کردن علم و بیان علم به زبان ساده و روان است در این ارتباط تلاش های زیادی شکل گرفت.

این نویسنده تصریح کرد: در فرانسه مجموعه کتابی با عنوان «چه می دانم» در ۲۵۰۰ جلد و در موضوعات مختلف علمی به چاپ رسید که همه رشته های علوم را در بر گرفت.

وی افزود: هر کتاب از این مجموعه ۱۰۰ تا ۲۰۰ صفحه بود و کتاب توسط متخصص فن نگارش می شد همچنین گام دوم در دنیا طراحی یک سلسله کتاب های جیبی و ارزان قیمت بود تا همه بتوانند آن را تهیه و مطالعه کنند.

اسفندیاری گفت: مبتکر کتاب جیبی در فرانسه با طرح این ایده، راهی را برای مطالعه ایجاد کرد و حتی کتاب هایی برای افراد کند فهم تهیه شد و با این شعار که هنر در ساده نویسی است، کتاب را برای مطالعه روان می کردند.

این نویسنده با بیان اینکه این تصور که فضل و هنر در پیچیده‌ نویسی است، صحیح نیست، افزود: خوشبختانه آثار حجت الاسلام محدثی بیانگر شاخصه هایی مطلوبی است که بیان شد.

وی متذکر شد: در آثار وی خرافات و عوام زدگی جایگاهی ندارد و مردم عامی نیز با آثار ایشان ارتباط برقرار می کنند.

در ادامه نشست نیز تقی پورمتقی عضو هیأت مدیره انجمن قلم حوزه با ابراز خرسندی از تجلیل و قدردانی از تلاش های حجت الاسلام محدثی در مورد زندگی نامه این نویسنده برجسته گفت: استاد جواد محدثی در سال ۱۳۳۱ در شهرستان سراب از استان آذربایجان شرقی متولد و در سال ۱۳۴۴ به فراگیری دروس حوزوی در مدرسه حقانی مشغول شد.

وی اظهار کرد: تکریم از مقام عالمان اهمیت زیادی دارد چرا که عالمان نقش اثرگذاری در رویدادهای مهم دینی و فرهنگی و تمدنی دارند.

پورمتقی خاطرنشان کرد: حجت الاسلام محدثی کارنامه درخشانی در حوزه و نویسندگی و پژوهش دارد و در طول انقلاب اسلامی،خدمات ارزنده ای داشته است.

وی بیان کرد: ایشان تاکنون بیش از ۲۰۰ تالیف و تحقیق و پژوهش و ترجمه و رساله و بالغ بر ۳۰۰ مقاله علمی و پژوهشی دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن قلم تصریح کرد: ایشان در سال ۷۵ موفق شد مرکز ادبی حوزه را با اهداف متعالی و خدمت به دین و ادب تاسیس کند.

وی گفت:برخی از آثار این اندیشمند به زبان های بین المللی ترجمه شده و کتاب های دینی ایشان با زبان های انگلیسی، اردو و عربی در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محدثی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با رویکرد و آرمان هایی که دارد در دامان خود نویسندگان و پژوهشگران انقلابی و ارزشی متعددی را تربیت کرده است.

وی افزود: فقط در شهر قم بیش از ۴۰ نویسنده برجسته و توانا در عرصه های مختلف به قلم فرسایی و تألیف می پردازند.

این نویسنده اظهار کرد: از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، اعتلا و پیشرفت در فرهنگ و دین و تفکر است و آن چه به این فرهنگ جهت می دهد کتاب و کتاب خوانی است.

محدثی بیان کرد: امروز کتابخوانی در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد و باید در جهت افزایش سرانه مطالعه،ظرفیت ها و بسترها و زیرساختها را فراهم کرد.

وی گفت: به واسطه برخی از مشکلات شاهد کاهش تیراژ کتاب و تعطیلی فعالیت ناشران بوده ایم و این امر برای مشتاقان مطالعه و کتاب خوانی وضعیت مطلوب و خوشایندی نیست.

این نویسنده توانا خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد در جامعه ای با این فرهنگ و تمدن، کتاب و کتاب خوانی کمرنگ شود.

گفتنی است در این مراسم از یادبود آیین نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی و کتاب‌های این نویسنده انقلابی به خط بریل رونمایی شد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.