بازگشت به شاخصه‌های شهر اسلامی در قم ضروری است/ تلاش برای حفظ جمعیت در محلات قدیمی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم به عقب‌ماندگی قم در رسیدن به تعریف شاخصه‌های یک شهر اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین گام برای حفظ جمعیت در محلات اصیل قم، ایجاد یک فضای باکیفیت است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بازگشت به شاخصه‌های شهر اسلامی در قم ضروری است/ تلاش برای حفظ جمعیت در محلات قدیمی
شناسه : 32908 | انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، غلامرضا جانقربان با اشاره به اینکه شهر قم یک شهر مذهبی، زیارتی و فرهنگی است، اظهار داشت: شهر قم دارای شاخصه‌هایی است که باید مدنیت شهر قم و خصوصیات مذهبی آن جلوه بیشتری پیدا کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم بابیان اینکه برای این موضوع باید تفسیر درستی از شهر قم در جایگاه ایرانی و اسلامی آن به دست بیاوریم، افزود: باید ببینیم که آیا ساخت این شهر که تا به امروز شکل‌گرفته بر اساس این شاخصه‌ها پیش رفته است یا نه.

جانقربان بابیان اینکه در شاخصه‌هایی که برای یک شهر اسلامی تعریف می‌کنیم بسیار عقب هستیم، تصریح کرد: برای شهر اسلامی مانند قم که الآن ۱۳ هزار هکتار وسعت دارد و یک جمعیت یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر که در افق ۱۴۰۴ تعریف کرده‌ایم باید ببینیم که این جمعیت چه چیزی از ما می‌خواهد و این خصوصیت و این شاخصه‌های فرهنگی که مدنظر ما هست با این کالبد فرهنگی تطابق دارد یا خیر.

وی به این سؤال پاسخ منفی داد و افزود: اما خوشبختانه این حرکت آغازشده است و ما در مرکزیت مدنیت این شهر ۲ هزار هکتار بافت فرسوده داریم و درون آن ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی تعریف‌شده است که درون آن امامزاده‌ها و گذرهای فرهنگی با سبقه چند صدساله وجود دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به قدمت بالای امامزاده شاه حمزه، تأکید کرد: این امامزاده با قدمت بالا در مرکز این محلات با گذرهای فرهنگی قرارگرفته است و جمعیتی که در این منطقه و بافت میانی شهر ساکن هستند جمعیت اصلی و استخوان‌دار شهر هستند.

جانقربان بابیان اینکه این جمعیت در سده‌های مختلف پشتیبان مذهب و دین بوده‌اند، افزود: این جمعیت در برهه‌های مختلف تاریخی تلاش کرده‌اند این تا خصوصیت یک شهر اسلامی را حفظ کنند و به‌خصوص ریشه انقلاب در این محلات شکل‌گرفته است.

وی با تأکید بر ضرورت مطالعات متناسب با این مناطق، تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته و به‌صورت ویژه‌تر در ۵ سال گذشته مطالعات جامع مختلفی به‌صورت موضعی و موضوعی انجام‌شده است و امروز هم طرح جامع و هم طرح تفصیلی داریم و مشخص است که بافت فرسوده ما دقیقاً چقدر است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم بابیان اینکه میزان جمعیت بافت فرسوده و تاریخی و نوع جمعیت و کسب کار آن‌ها به‌طور دقیق در مطالعات آمده است، گفت: بر اساس این طرح‌ها اولین گام برای حفظ جمعیت اصیل در این بافت‌ها ایجاد یک فضای باکیفیت است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.