شهروندان معاملات ملکی را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم از شهروندان خواست تا برای جلوگیری از هرگونه مشکلی، معاملات ملکی را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شهروندان معاملات ملکی را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند
شناسه : 32877 | انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دادگستری قم، حجت الاسلام  عبدالمجید یزدی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون، تنظیم قراردادهای پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی الزامی است، گفت: با تنظیم و ثبت قراردادهای تعهد به بیع در دفاتر اسناد رسمی و پیش بینی شروط و ضمانت اجراهای قانونی و مناسب در آن به جای تنظیم مبایعه نامه و یا قولنامه‌ها در بنگاه‌های مشاوران املاک، می‌توان از بروز بسیاری از جرائم در این حوزه پیشگیری کرد.

وی گفت: حوزه املاک و مستغلات، جزو مشاغلی هستند که گردش سرمایه در آن بالا بوده و سرمایه‌های فراوانی در این معاملات رد و بدل می‌شود. بنابراین گستره این حوزه و تنوع آن زمینه مناسبی را برای کلاهبرداران فراهم کرده است تا در آن فعالیت غیرقانونی داشته و نظم این حوزه را مختل کند و در نتیجه موجب افزایش ورودی پرونده به مراجع قضائی شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم در ادامه به معایب و مشکلات ناشی از معاملات املاک با اسناد عادی اشاره کرد و افزود: افزایش کلاهبرداری از طریق فروش یک واحد ملکی به چند نفر، پیش فروش یک واحد ملکی به چند نفر، کلاهبرداری از بانک‌ها در قالب ابطال اسناد رهنی، مشکلات پیچیده در دریافت اسناد و عدم امکان دریافت اسناد المثنی در صورت مفقودی یا از بین رفتن در مواجه با خطراتی از قبیل سیل و زلزله، فروش املاک و اراضی دیگران و عدم امکان ارائه این اسناد برای ضمانت‌های بانکی و یا در صورت لزوم به عنوان وثایق در محاکم کشور در زمره معایب و مشکلات ناشی از معاملات املاک با اسناد عادی است.

یزدی همچنین به تشریح مزایای معاملات املاک با اسناد رسمی پرداخت و عدم امکان جعل اسناد رسمی به لحاظ نظارت پذیری و تنظیم آنها توسط حاکمیت و همچنین مشخص بودن مرز و متراژ اصلی زمین با توجه به قانون کاداستر و پیشگیری از بروز اختلافات ملکی با املاک مجاور را از جمله مزایای مزایای معاملات املاک با اسناد رسمی در مقابل معایب فوق الذکر برشمرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نگهداری اسناد رسمی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در صورت از بین رفتن به دلایلی چون مفقودی، سرقت، بلایای طبیعی و… امکان تهیه نسخه المثنی وجود خواهد داشت.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.