دسترسی ۹۶ درصد جمعیت روستایی قم به آب سالم و بهداشتی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از دسترسی ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان به آب سالم و بهداشتی خبر داد و این میزان را بالاتر از میانگین کشوری و جهانی دانست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
دسترسی ۹۶ درصد جمعیت روستایی قم به آب سالم و بهداشتی
شناسه : 32874 | انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، علی‌جان صادق‌پور در جلسه شورای اطلاع رسانی استان که به ریاست سلیمان‌پور معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم در سالن کرامت استانداری برگزار شد، در سخنانی به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در صنعت آب و فاضلاب کشور پرداخت و گفت: قبل از انقلاب در تعدادی محدودی از روستاها به صورت سنتی و  ابتدایی اقداماتی در زمینه تأمین  آب به صورت لوله‌کشی انجام شده بود.

وی بابیان اینکه پس از تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام راحل(ره) در سال ۵۸ شاهد حرکت شتابان در حوزه آبرسانی در روستاها بودیم، اظهار کرد: در همین راستا به بیشتر روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا زمان  تشکیل شرکت‌های آبفای روستایی در سال ۷۶ آبرسانی صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، عدم وجود نظام بهره‌برداری لازم و در نتیجه استهلاک زودتر پروژه‌ها را تا پیش از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: بر همین اساس شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی با رویکرد مطالعه، طراحی و اجرا در نظام بهره‌برداری وابسته به جهاد سازندگی در اوایل سال ۷۶ تشکیل شد که ارتقای کمی و کیفی و ساماندهی خدمات آب و فاضلاب به دنبال داشت.

وی با اشاره به الحاق شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی به وزارت نیرو در سال ۸۲ اظهار داشت: همین امر موجب پشتیبانی فنی و مدیریتی بسیار قوی از نظر کمی، کیفی، پشتیبانی، تدارکاتی، فناوری و تکنولوژی در آبرسانی به روستاها شد که ارتقای قابل توجه استانداردهای مرتبط در مقیاس ملی و بین‌المللی به همراه داشت.

صادق پور یادآور شد: در پایان سال ۹۸ با یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری بدون شک شاهد هم‌افزایی و استفاده از امکانات، تکنولوژی و استعدادهای مشترک خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ارائه خدمات تأمین آب و دفع بهداشتی فاضلاب به شهرها عمدتاً توسط سازمانی وابسته به شهرداری‌ها صورت می‌گرفت که از نظر کمی و کیفی با وضعیت بسیار نامطلوب مواجه بود، گفت: در سال ۶۹ با تصویب قانون تشکیل آب و فاضلاب شهری شاهد جهش و تحولات بسیار ارزشمندی در این حوزه بودیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد: با وجود افزایش جمعیت  و سنگ‌اندازی‌های فراوان خوشبختانه شاهد رشد قابل توجه شاخص‌ها و سطح دسترسی خدمات زیر بنایی از جمله آبرسانی بعد از انقلاب هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان قم از آب با کیفیت قابل قبول و دارای استانداردهای ملی و بین‌المللی برخوردار هستند گفت: ۵۰ درصد شهر قم نیز شبکه فاضلاب اجرا شده است که در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت شهر تحت پوشش خدمات دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارند.

صادق پور همچنین به مقایسه دسترسی جمعیت شهر قم به آب سالم و بهداشتی با میانگین‌های کشوری و بین‌المللی پرداخت و اظهار کرد: در حالی که ۸۵ درصد جمعیت شهری جهان و ۹۹٫۹ درصد جمعیت شهری کشور زیرپوشش شبکه آبرسانی هستند این عدد در قم ۱۰۰درصد است.

وی با اشاره به بهره مندی ۵۳ درصد جمعیت روستایی جهان از شبکه آبرسانی خاطرنشان کرد: این میزان در کشور ۸۲٫۵ درصد و در استان قم ۹۶ درصد است که بسیار بالاتر از میانگین جهانی و کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه منابع تأمین آب شهر قم تنها از ۲۰ حلقه چاه در بستر رودخانه با کیفیت بسیار پایین بود، ابراز کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بحث آبرسانی به شهر قم مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفت و در حال حاضر ۴ منابع تأمین آب در اختیار داریم که شاهد رشد چشمگیری در افزایش کیفیت آب در شهر هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش روستایی نیز ۷۸ حلقه چاه در مدار بهره‌برداری داریم گفت: در حالی که پیش از انقلاب در بخش روستایی هیچ مخزن ذخیره‌ای نداشتیم در حال حاضر ۵۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره در این حوزه داریم.

صادق پور همچنین از احداث ۴ تصفیه‌خانه آب، ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۲۷ایستگاه پمپاژ پس از پیروزی انقلاب در استان خبر داد و یادآور شد: تعداد مخازن ذخیره شهر قم پس از انقلاب ۱۱ برابر شده و حجم ذخیره این مخازن نیز ۲۵ برابر شده است.

وی با بیان اینکه طول شبکه آبرسانی نیز  از ۳۰۰ کیلومتر به ۲ هزار و ۲۵۷ کیلومتر رسیده است، اذعان داشت: در روستاها نیز پس از انقلاب ۵۸۳ کیلومتر شبکه آبرسانی و ۵۵۶ کیلومتر نیز خطوط انتقال آب اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه صیانت از حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در این حوزه با راه‌اندازی سامانه ۱۲۲،  پاسخگویی به تماسهای مشترکین در حوزه آب و فاضلاب به صورت ۲۴ ساعته صورت می‌گیرد که در سال بیش از ۲۸۰ هزار تماس از سوی مشترکین با این مرکز برقرار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب در بخش انرژی‌های تجدید پذیر نیز در کنار وظیفه ذاتی خود توجه ویژه‌ای داشته است، اظهار داشت: احداث دو نیروگاه برقابی و ۴ نیروگاه خورشیدی در همین راستا بوده که در حال حاضر در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

صادق پور، شرکت آب و فاضلاب را در زمینه تحقیقات، پژوهش و توجه به تکنولوژی‌های صنعت فاضلاب در کشور جزو شرکت‌های شاخص معرفی و خاطرنشان کرد: در همین راستا برخی از تجهیزاتی که در انحصار آن در دست شرکت‌های اروپایی بود توسط متخصصان استان با همکاری شرکت آب و فاضلاب تولید شد و نیازمندی صنعت آب و فاضلاب کشور را در این حوزه تأمین و وابستگی ۱۰۰ درصدی ما را به خارج قطع کرد.

وی در پایان به اقدامات انجام شده در حوزه پایداری خدمات در دوران کرونا اشاره و تاکید کرد: مجموعه آب و فاضلاب استان در بحث کرونا پا به پای دانشگاه علوم پزشکی به صورت ۲۴ ساعته آب تلاش کرد تا آبرسانی با کیفیت بالاتر و رعایت پروتکل‌ها به شهروندان انجام شود که مشکلی نیز در این زمینه نداشتیم.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.