وضعیت ناایمن پاساژهای قم/ انبارچینی‌های غیراصولی زمینه‌ساز حادثه می‌شود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: برخی پاساژها مثل پاساژ موسی بن جعفر، پاساژ ملت و پاساژ حجت که قدمت زیادی دارند یا حتی برخی مراکز تجاری که در یکی دو دهه گذشته احداث شدند، واقعاً در بحث ایمنی وضعیت خوبی ندارند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
وضعیت ناایمن پاساژهای قم/ انبارچینی‌های غیراصولی زمینه‌ساز حادثه می‌شود
شناسه : 32812 | انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس جعفری با اشاره به اهمیت ایمن‌سازی پاساژها و مراکز خرید، اظهار داشت: برخی پاساژها مثل پاساژ موسی بن جعفر، پاساژ ملت و پاساژ حجت که قدمت زیادی دارند یا حتی برخی مراکز تجاری که در یکی دو دهه گذشته احداث شدند، واقعاً در بحث ایمنی وضعیت خوبی ندارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه کارشناسان سازمان آتش‌نشانی بازدیدها و تذکراتی به‌صورت مستمر به این مراکز داشته‌اند، ابراز کرد: برخی پاساژ‌ها اقداماتی را شروع کردند اما همت و تلاش مالکان این مراکز را می‌طلبد که به فکر جان خودشان و مشتریان‌ خود باشند، بسیاری از این موارد ناایمن را بدون هزینه و یا با کمترین هزینه می‌توان رفع کرد.

جعفری تصریح کرد: متولیان این مراکز دغدغه هزینه‌ها را دارند اما مواردی از دستورالعمل‌های ایمن‌سازی، اصلاً هزینه‌ای ندارد.

وی حوادث مراکز تجاری را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: یکی از خطراتی که این مراکز را تهدید می‌کند، انبارچینی‌های ناایمن، نادرست و غیراصولی است که یا سبب حادثه شده و یا آن را تشدید می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تأکید بر اینکه وقتی کسبه در راه‌پله‌های داخلی، تعداد زیادی از وسایل و اجناس‌ خود را دپو می‌کنند، علاوه بر اینکه در هنگام حادثه به رشد، سرایت و گسترش حادثه آتش‌سوزی منجر می‌شود، امدادرسانی را هم کُند می‌کند، افزود: این موضوع در شرایطی بوده که می‌توان با انبارچینی ساده، درست و اصولی، خطر را برطرف کرد.

جعفری با بیان اینکه می‌توان با ایجاد فاصله میان اجناس دپو شده در انبارها با سیم‌های برق و لوله گاز از خطرهای احتمالی جلوگیری کرده و یا با خرید چند کپسول آتش‌نشانی و آموزش استفاده از آن‌ها، ضریب خسارت و خطر را کم کرد، گفت: آموزش‌های آتش‌نشانی به‌صورت رایگان برگزار می‌شود و این آموزش‌ها به کسبه کمک می‌کند که اگر اتفاقی افتاد، حداقل خودشان بتوانند از یک کپسول آتش‌نشانی برای جلوگیری و سرایت آتش‌سوزی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ادامه داد: در تعدادی از این مراکز ناایمن، کنتور و سیم‌های برق به‌صورت ناهمگون آویزان بوده و عایق ندارند و خیلی راحت امکان اتصالی و آتش‌سوزی وجود دارد، درحالی‌که سیم‌های برق باید جداسازی شود و با هماهنگی کارشناسان توانیر، آمپرهایشان کم و زیاد شود یا مثلاً کاربری‌های ناهمگون در مجتمع‌ها و پاساژها، ابعاد حادثه را توسعه می‌دهد و کمک می‌کند به اینکه در چنین جایی، حادثه‌ای اتفاق بیفتد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.